Search
Close this search box.

بازی تعادل چوبها

یک بازی فوق العاده جذاب و پر از هیجان و انرژی برای کودکان است. در این بازی کودکان باید چوبی را به حالت ایستاده در دایره بازی نگهدارند و با اعلام تغییر جا با سرعت هر چه تمامتر جای خود را عوض کرده به طوری که قبل از افتادن چوب بعدی به آن رسیده و آن را ایستاده نگهدارند. جهت،‌ فاصله و قوانین بیشتر باقی ماندن در دایره این بازی را در گروههای سنی پیچیده تر و سخت تر خواهد کرد. بازی تعادل چوبها با هدف تقویت توجه و تمرکز،‌تقویت برنامه ریزی و تفکر، تقویت حافظه کاری، تقویت شنیداری، تقویت انعطاف پذیری شناختی برای گروه سنی چهار تا ۱۲ ساله قابل اجراست.

بخش تکمیلی بازی تعادل چوبها:

پیش از شروع بازی از بچه ها بخواهید در یک دایره فرضی کنار هم بایستند. تعداد افراد در گروه را چهار نفره انتخاب کنید. از کودکان بخواهید با صدای سوت شما در جهت عقربه های ساعت چرخیده و در جای دوست بغل دستیشان قرار بگیرند. این مرحله را تکرار کنید تا کودکان معنای چرخش در جهت عقربه های ساعت را متوجه شوند.

برای بازی به تعدادی چوب حداقل هم قد کودکان نیاز دارید. میتوانید برای کودکان کوچکتر از فومهای لوله ای به جای چوب برای امنیت بیشتر استفاده کنید. دایره ای فرضی را بر روی زمین مشخص کنید و از کودکان بخواهید دور این دایره بایستند. قوانین بازی را اعلام کنید. هر فرد مسئول یک چوب یا فوم است و باید مراقب باشد که بر زمین نیفتد. اما این تا زمانی است که سوت چرخش شنیده نشده است. زمانی که صدای سوت را شنیدند بچه ها باید در جهت عقربه های ساعت چوب در دستشان را رها کرده و قبل از اینکه چوب بعدی بر زمین بیفتد آن را به دست بگیرند. این ساده ترین مدل بازی است که برای بچه های کوچکتر انجام خواهد شد. مجددا کودکان منتظر شنیدن سوت می مانند و به همین شکل بازی را ادامه می دهید. اگر بچه ها این بخش ز بازی را به خوبی مسلط شدند میتوانید بخش سخت تری از بازی که مربوط به گروههای بزرگتر است را اجرا نمایید.

برای بچه های شش تا نه سال بازی را با همان روال بالا آغاز کنید اما وقتی کودکان به بازی مسلط شدند دایره را بازتر نمایید. در این صورت کودکان مسیر بیشتری تا رسیدن به چوب بعدی داشته و زمان کمتری برای پیشگیری از افتادن چوب بر زمین دارند. دایره فرضی را تا حدی بزرگ نمایید که بیش از نیمی از کودکان از بازی حذف شوند. در این صورت دیگر دایره را بزرگتر نکنید.

برای بچه های بزرگتر از نه سال بازی را با همان روال اول و کودکان شش تا نه سال انجام دهید. مرحله بعدی بازی را در زمان تسلط کودکان به بخش قبلی اضافه کنید. اینک به کودکان بگویید بجز صدای سوت به کلام شما دقت کنند. در صورتی که همزمان با شنیدن صدای صوت کلمه چپ را شنیدند، باید چوبها را رها کرده و در سمت چپ برای گرفتن چوب بعدی حرکت کنند و برعکس. این بازی را تا حدی ادامه دهید که کودکان کاملا بر آن مسلط شدند. یک قانون دیگر از این بخش به بازی اضافه خواهد شد و آن اینکه کودکان اجازه ندارند از هر دو دست برای بازی استفاده کنند. هر کودک یک دست خود را در پشتش نگهداشته و با یک دست چوب را نگهداشته و در زمان جابجایی نیز تنها از همان دست برای گرفتن چوبها استفاده می کند.

حالا باز هم بازی را سخت تر نمایید. این بار به کودکان بگویید هر کلمه ای را که می شنوند باید دقیقا برعکس آن را عمل نمایند. وقتی همراه صدای سوت کلمه چپ را شنیدند بچه ها باید به سمت راست دویده و چوب سمت راستی خود را نگه داند.

نکته:

سر ازاد چوبها حتما باید با یک پوشش نرم مثل فوم، ابر و نظیر آن پوشیده شود. چون احتمال برخورد آن با کودکان وجود دارد.

میتوانید به جای چوب از فومهای لوله ای نیز استفاده کنید. این فومها برای عایق لوله ها و تاسیسات به کار می رود و میتوانید آن را از فروشگاههای ارایه دهنده این گونه خدمات خریداری کنید.

بازی تعادل چوبها بازی برای کودک چهار تا دوازده سال
بازی تعادل چوبها بازی برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *