Search
Close this search box.

بازی تنیس بادکنکی

بازی تنیس بادکنکی بازی برای تقویت توجه و تمرکز
دغدغه خانواده ها در تابستان سرگرمی کودکانی است که مدرسه یا مهد ندارند. بازی امروز یکی از سرگرمی‌هایی است که می‌تواند کودکان را تا مدتها سرگرم نگهدارد و همچنان برایشان جذاب باشد. وسایل مورد نیاز بازی امروز شامل بادکنک و مگس کش است.بچه ها باید در این بازی بادکنک را با نوع ضرباتی که مشخص می کنید به دروازه بیاندازند از موانع رد شده و در زمان مشخص کار رساندن توپ را تمام کنند. این بازی هم قابل انجام به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی است. میتوان این بازی را به صورت مسابقه میان دو نفر یا دو گروه اجرا کرد. در این صورت میتوان مهارتهای اجتماعی و هیجانی کودکان و حس تعلق داشتن به گروه را در آنها  تقویت کرد. بازی تنیس بادکنکی با هدف تقویت مهارتهای حرکتی،‌ تقویت توجه و تمرکز، حفظ تعادل، تقویت حافظه کاری و انجام یک کار هدفمند برای گروه سنی سه تا هشت سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی تنیس بادکنکی:

برای این بازی از دو وسیله سبک استفاده میشود. در صورتی که در منزل مگس کش دارید آن را به اندازه کافی شستشو دهید که خیالتان از بابت بازی کودک با آن راحت باشد. اما اگر به هیچ عنوان تمایل ندارید که از مگس کش استفاده کنید میتوانید با یک بشقاب یک بار مصرف و چوب بستنی یک راکت برای بازی بسازید. اما نکته این جاست که مگس کشها دسته های بلند تری دارند که در بازی به کودک آزادی عمل و فعالیت بیشتری می دهند در حالیکه راکت با چوب بستنی این امکان را ندارد. با این حال این بازی با هر دو نوع راکت قابل انجام است.

بازی را با بادکردن بادکنک و مشخص کردن یک هدف یا دروازه  شروع کنید. به کودک بگویید با این مگس کش(میتوانید نام راکت را بر آن بگذارید) این توپ را باید به زیر میز برسانی. در این مرحله ضربه زدنی در کار نیست و کودک باید با هدایت کردن بادکنک آن را به هدف برساند.

در مرحله بعد از او بخواهید که از فاصله مشخصی با ضربه زدن به بادکنک آن را به سبد یا زیر میزی که مشخص کرده اید برساند.

هر بار فاصله و مکان شروع بازی را تغییر دهید تا کودک با موانع و مشکلات سر راه نیز آشنا شده و به بهترین مدل حرکت دست را پیدا کند.

مرحله بعد، از موانع برای بازی تنیس بادکنکی استفاده می‌کنیم. در این مرحله کودک باید بادکنک را در میان دو یا سه صندلی که گذاشته‌اید هدایت کرده از میان آنها گذشته و در نهایت بادکنک را به دروازه بیاندازد. در تمام این مدت کودک باید هدایت بادکنک را با ضربه‌هایی که توسط مگس کش به آن می‌زند بر عهده بگیرد.

برای یک کودک سه و چهار ساله حتما با یک مانع شروع کنید. به او بگویید یک دور باید دور این صندلی بچرخد و سپس بادکنک را به دروازه بیاندازد.

برای بچه های بزرگتر از شش سال میتوان زمان مشخصی برای انداختن بادکنک به دروازه و رد کردن موانع در نظر گرفت.

در مرحله بعدی یک بخش تعادلی نیز در بازی در نظر بگیرید. از کودکان بخواهید که بادکنک را روی راکت نگهداشته و مسیر کوتاهی را طی کنند بدون اینکه بادکنک از روی راکتشان به زمین بیفتد. برای کودکان بزرگتر این مرحله را با قرار دادن موانعی در سر راه سخت تر کنید.

همچنین برای بچه های بزرگتر از شش سال میتوان بازی تنیس بادکنکی را با تعداد ضربات مشخص انجام داد. از کودک بخواهید تنها با پنج ضربه توپ را به دروازه بیاندازد. بعد این تعداد را کمتر و کمتر کنید.

همچنین برای بچه های پنج سال به بالا می‌توان روال مشخصی در انداختن بادکنک‌های رنگی به دروازه تعیین کرد. چند بادکنک رنگی را باد کرده و به کودک بگویید خوب گوش کن و بعد انجام بده. اول بادکنک سبز را به دروازه بیانداز و بعد بادکنک قرمز و آبی را . از کودک بخواهید برای شما تکرار کند که دقیقا چه کاری باید انجام دهد. در حین انجام کار اشتباهات او را اصلاح نکنید.

حتی نوع ضربه‌ها یعنی هوایی یا زمینی بودن آنها هم می‌تواند به عنوان یک آیتم در بازی تنیس بادکنکی به کار رود. مثلا برای کودکان هشت ساله بگویید اول بادکنک آبی را هوایی به دروازه بیانداز و بعد بادکنک قرمز و سبز را زمینی به دروازه بیانداز.

بخش گروهی بازی تنیس بادکنکی

اگر تمایل دارید این بازی را دو نفره یا گروهی انجام دهید میتوانید در وسط اتاق یا فضای بازی نواری بکشید. این نوار همانند تور والیبال عمل خواهد کرد. در این صورت تعدادی بادکنک در دو طرف این نوار قرار داده و از کودکان بخواهید در طی زمان مشخص (مثلا تا زمانی که موسیقی پخش می شود) تا میتوانند بادکنک‌ها را با مگس کش از سمت خودشان به طرف مقابل بیاندازند. وقتی که موسیقی قطع شد هر سمت که تعداد بادکنک بیشتری داشت بازنده است. این بازی را در پنج راند انجام دهید تا کودکان فرصت بهبود وضعیت خود را داشته باشند و تنها بر اساس یک دور از بازی خارج نشوند. مجموع امتیازات در بازی برنده را مشخص می‌کند. برنده می تواند روال بازی را در دور بعدی مشخص کند.

برای کودکان بزرگتر تنها انداختن بادکنکها را لحاظ نکنید. به آنها بگویید همه بادکنکها را به سمت مقابل بیاندازند بجز بادکنک آبی را. یا هر طرف که بادکنک قرمز بیشتری داشت امتیاز بیشتری به دست می آورد. این روالها قابل انعطافند و بر اساس نیاز شما و تمایل کودکان میتوان به شیوه های مختلف اجرا کرد.

همچنین می‌توانید در یک بازی تیمی از تعدادی لیوان یک بار مصرف، چند بازیکن، یک بادکنک و چند مگس کش استفاده کنید. بازیکنان باید بادکنک را به سمت لیوانهای یک بار مصرف چیده شده روی هم، پرتاب کنند تا زمانی که همه لیوانها روی زمین ریخته شده باشد. این کار به تقویت مهارتهای اجتماعی و هیجانی کودکان و حس تعلق داشتن به گروه کمک می کند.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *