Search
Close this search box.

بازی توپ و سبد

بازی توپ و سبد بازی برای تقویت مهارت تفکر و حل مساله برای کودکان
بازی توپ و سبد از یک سالگی برای کودک قابل اجراست. در ایام تعطیلات که افراد خانواده بیشتر در کنار هم هستند این بازی می‌تواند برای تمام گروه‌های سنی و حتی بزرگسالان نیز اجرا شود.  بازی توپ و سبد به هماهنگی بین چشم و دست، تقویت توجه و تمرکز، تقویت صبر و رعایت نوبت، آموزش رنگ و ریاضیات، برنامه ریزی و تصمیم گیری، تفکر و حل مساله کمک می‌کند.

برای بازی توپ و سبد به تعدادی توپ با رنگ‌های مختلف و چند سبد و کاغذ رنگی احتیاج دارید. برای شروع بازی بر اساس سن عمل کنید. اگر کودک شما در سن دو سال است روی هر سبد یک کاغذ رنگی بر اساس رنگ توپ‌ها بچسبانید. اگر کاغذ رنگی در اختیار نیست می‌توانید یکی از توپ‌ها را با چسب نواری به دیواره سبد بچسبانید. برای یک  کودک دو ساله تنها از دو رنگ برای انجام بازی استفاده کنید. دو رنگ توپ در اختیار او بگذارید و به او نشان دهید که هر رنگ توپ را به سبد هم رنگش پرتاب کند. معمولا بچه های یک و دو ساله جلو می روند تا توپ را در سبد بیاندازند. همچنین یک کودک یک ساله تمایزی بین دو رنگ سبد و توپ‌ها نمی‌گذارد و حتی توپ را در سبد رنگ مخالف می‌اندازد. نکته مهم در این بازی هماهنگی بین چشم و دست و پرتاب کردن است. کافی است هر بار به توپی که کودک در دست دارد اشاره کنید و رنگ آن را بگویید و سبدی که باید توپ را به آن بیاندازد نشان داده و بگویید «توپ آبی را بنداز توی سبد آبی.»

برای کودک سه و چهار ساله تعداد رنگ‌ها را به پنج رنگ برسانید. از کودک بخواهید که در فاصله معینی(مثلا یک متری سبدها) توپ‌ها را به سبدهای همرنگ خودشان بیاندازد.

برای کودک بالاتر از  پنج سال که رنگ‌ها را به خوبی می شناسد بازی را کمی تغییر می‌دهیم. به جای استفاده از رنگ روی کاغذ امتیازاتی برای پرتاب به هر سبد در نظر می‌گیریم. و در نهایت  تعداد پرتاب‌ها در سبد را برای هر فرد یاداشت می کنیم.

وقتی بخش  قبلی را به اندازه کافی انجام دادید می‌توانید بازی را با تعداد مشخص پرتاب ادامه دهید. مثلا هر فرد تنها سه پرتاب می‌تواند داشته باشد و اگر یکی از توپ‌هایش را به دورترین سبد بیاندازد می‌تواند دو توپ دیگر نیز برای پرتاب دریافت کند. یا اگر توپی به سبد میانی بیفتد فرد باید دو دور اطراف اتاق بدود یا اینکه سه بار بشین و پاشو انجام دهد و پرتاب بعدی را بیاندازد. سینه خیز رفتن از زیر میز، طناب زدن به تعداد مشخص، دراز و نشست رفتن و نظایر آن می‌تواند بخشی از قوانین شما برای جذاب تر کردن بازی بر اساس توپ‌هایی که به سبدهای مشخص می افتند باشد. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود میتوان قواعد بامزه تر گذاشت. (این بخش از بازی را می‌تواند از ۷ تا ۷۰ ساله بازی کند)

نکته:

هدف از بازی لذت بردن در کنار جمع خانواده و تجربه اوقات خوش است. از نامگذاری افراد با عنوان برنده و بازنده خودداری کنید. تنها تعداد تلاش هر فرد را اعلام کنید. مثلا پدر سه پرتاب موفق … یا پدر سه پرتاب صد امتیازی و مادر دو پرتاب دویست امتیازی …

سعی کنید در بخش انتهایی قوانین بامزه و شادی آور تعیین کنید. این قواعد نباید شامل تنبیه خاصی مثل زدن یا محروم شدن از یک دور بازی و نظایر آن باشد. هدف بازی لذت بردن از حضور در کنار اعضاء خانواده است با قواعد نامناسب اهداف بازی را از بین نبریم. در عین حال چیزی را به عنوان قاعده بازی مشخص کنید که بتوانید آن را انجام دهید. مثلا اگر قاعده بازی« سه پرتاب توپ آبی در دورترین سبد مساوی با رفتن به سینما در همین امروز است» اما نمی توانید امروز به سینما بروید این قاعده مناسب نیست.

قواعد را در ابتدای بازی مشخص کنید و از تغییر دائمی آنها در حین و میانه بازی خودداری کنید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *