Search
Close this search box.

بازی جور کردنی ‌ها

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

یکبار این بازی را به یکی از دوستانم به نام لارا که معلم بود پیشنهاد کردم. اخیراً او صاحب فرزندی شده که با دختر سه ساله¬اش(لیا) بسیار فرق دارد. در ابتدا برادر کوچک برای لیا جذاب بود. اما هنگامی¬که توجه لارا متمرکز کودک جدید شد، دیگر کودک تازه متولد شده جذابیتی برای لیا نداشت. لیا شروع کرد به بدقلقی و سرپیچی سرسختانه.

روزی آنها با هم مشغول به انجام این بازی شدند. این بازی کمتر از یک ساعت زمان گرفت و مادر اذعان کرد که بعد از آن، لیا همه روزها شاد و سرحال بود. این بازی و متغیرهای مربوط به آن، تبدیل به یکی از مواردی شد که مادر و دختر می¬توانستند با مشارکت هم انجام دهند- کاری که برادر کوچکتر نمی¬توانست انجام دهد!

این بازی وسیله¬ای است برای اینکه به همراه دلبند خود نشسته و لحظاتی را با وی سر کنید. زمانی را برای بازی با وی اختصاص دهید و به وی نشان دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد.

شما و فرزندتان، می¬توانید این بازی را تنها و یا به همراه افراد دیگر نیز انجام دهید. برای مثال می¬خواهید که با فرزند خود ارتباط برقرار کنید اما نمی¬دانید که چگونه او را به وجد آورید. این بازی و متغیرهای آن در ایجاد تجربه پیوند به شما کمک می¬کند.

اگر شما و فرزندتان لوازم مورد نیاز را با هم آماده کنید و یا فرزندان بزرگتر برای کوچکترها این بازی را آماده کنند، لذت بازی چند برابر خواهد شد.

 

ابزار مورد نیاز برای بازی:

کاغذ و پاکت

خودکار یا مداد¬رنگی

کاغذ رنگی

و قیچی

 

 

روش انجام بازی جور کردنی‌ها:

با استفاده از کاغذ، مجموعه‌ای از کارتهای رنگی ایجاد کنید. از کودک خود بخواهید که به شما کمک کند تا با استفاده از خودکار، مداد رنگی و قیچی، کارتهایی هم اندازه (۵ در ۵) به رنگ قرمز، آبی، سبز، زرد، سیاه و سفید درست کنید. به کودک این امکان را بدهید که کل صفحه کارت را خط خطی و یا با مدادهای رنگی به رنگهای مختلف آماده کند. از هر رنگ حداقل پنج کارت درست کنید.

سپس آماده بازی شوید. وانمود کنید که شما معلم و فرزندتان دانش¬آموز است. در ابتدا، دو رنگ، مثلا قرمز و آبی را از میان کارتها جدا کرده و دو کارت قرمز و آبی را روی میز قرار دهید. یکی از کارت¬های قرمز یا آبی اضافه را به بازیکن خود بدهید و از وی بخواهید که کارت آبی را بر روی سایر کارت¬های آبی قرار دهد. سپس کارت قرمزی به او بدهید و منتظر شوید که او این کارت را بر روی کارت قرمز رنگ بگذارد. اگر اشتباه داشت به او راهنمایی کنید که رنگ آبی روی آبی قرار گرفته و رنگ قرمز هم باید روی قرمز قرار بگیرد. همه کارتها را تا انتها به کودک بدهید تا روی کارتهای همرنگ خود قرار دهد.

در ادامه بازی رنگ کارتها را به سه دسته برسانید و هر بار یک کارت به کودک بدهید تا او مجبور شود رنگ مورد نظر را از میان سه رنگ پیدا کند. به مرور همه شش رنگ را در بازی به کار ببرید.

در نظر داشته باشید که به صورت نوبتی بازی کنید. برخی اوقات کودک معلم باشد و کاغذها را به دست شما بدهد. اگر کودک تازه¬کار است، در هر نوبت شما دانش¬آمور باشید تا کودک یاد بگیرد که چگونه رنگ¬ها را با هم جفت کند. اگر فرزند شما بازی را اشتباه انجام داد، به سادگی موارد درست را به وی خاطرنشان کنید.
– “خب، کارت قرمز را بر روی کارت سبز قرار بده. بیا با هم نگاه گنیم و قرمز دیگر را پیدا کنیم. این یکی است؟ نه. این زرد است. این یکی چطور؟”

 

پیشنهادهای بیشتر برای انجام بازی:

محدودیتی برای استفاده از لوازم مختلف برای جفت کردن و انجام این بازی با کودکان وجود ندارد. می توانید از شکلها هم استفاده کنید تا کودک هر بار بر اساس شکل دسته بندی را انجام دهد. شکل¬ها را به صورت دایره، مربع، مثلث، ذوزنقه ببرید. و با هم منطبق کنید.

انواع شکلات و شیرینی و یا بسته های غلات را بخواهید تا کودک با هم جفت کند.

سایه اشیا را با اشیای واقعی آن¬ها جفت کنید. مانند: شانه، قاشق و مداد با اصل اشیا.

به جای استفاده از کارت از اشیا استفاده نمایید. انواع قاشق، چنگال در سایزها و اندازه های مختلف را در کنار هم بگذارید و از کودک بخواهید بر اساس شکل و سایز و نوع آنها را دسته بندی و جفت کند.

بافت¬های مختلف را با هم انطباق دهید. مانند دو گلوله پنبه¬ای، کاغذ مومی، کاغذ سنباده¬ای، رشته ماکارونی، سلفون، باند پلاستیکی، پارچه، سکه و … .
کلمات را با هم جفت کنید. با اسم¬های آشنا شروع کنید و سپس کلمات متدوال مربوط به یک شی یا یک رفتار را با هم جفت کنید.

حتی می¬توانید، رایحه¬ها را با ایجاد خراشی بر روی کارت¬ها و بو کردن آنها با هم منطبق کنید. رایحه¬هایی مانند دارچین یا پودر میخک، عطرها و روغن¬های مختلف. برای این کار، مقداری چسب بر روی کارت¬های معطر، یا بر روی مواد معطر بریزید و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس از بازیکنان بخواهید تا هریک از کارت¬ها یا اشیا را بخراشند و کارت را با رایحه مرتبط با آن جفت کنید.

 

 

در این بازی شناختی کودک چه چیزی فرا میگیرد:

دانستن چگونگی شباهت و تفاوت اشیا با هم به ما کمک می کند که جزئیات زندگی را بهتر متوجه شویم. ممکن است به صورت شناسایی تفاوت رنگ¬ها یا تفاوت بین حرف B با حرف P شروع کنیم. سپس در طول زندگی تفاوت¬های بیشتری را مشاهده می¬کنیم. مثلا اینکه چگونه کلاغ را از زاغ تشخیص دهیم؟ چگونه ملکه آنی را از لویی چهارم تشخیص دهیم. انجام بازی¬های انطباق، با کودک، او را برای کسب آگاهی مادام العمر و پاداش¬دهنده تشویق می کند.



باربارا شر از کتاب smart play

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *