بازی حلقه بادکنک

بازی امروز یک بازی گروهی است و میتواند بر اساس تعداد بچه هایی که در بازی حضور دارند حلقه بادکنک را بیشتر یا کمتر کرد. برای این بازی به یک بادکنک بزرگ و فضایی باز احتیاج دارید.

بادکنک را تا حدی که میتوانید باد کنید. از سه کودک بخواهید که پشت به پشت هم داده و بازوهایشان را در هم گره بزنند. در میان این سه بازیکن فضایی خالی ایجاد می شود که بادکنک در آن قرار می گیرد.

ابتدا از کودکان بخواهید کمی با این بادکنک جابجا شوند و مسیری را طی کنند بدون اینکه بادکنک زمین بیفتد. هر بار مسیر را عوض کنید طوری که کودکان در همه جهت ها حرکت کرده باشند. پیش از شروع بازی به بچه ها بگویید که زمان در این بازی مهم است و همچنین گفتگو برای رسیدن به بهترین نتیجه. شما باید در حالی که حلقه بادکنک را حفظ کرده اید درباره نحوه انجام کارها با هم گفتگو کنید و سعی کنید در کوتاهترین زمان ماموریتها را انجام دهید.

 

بازی حلقه بادکنک با هدف تمرین مهارتهای اجتماعی و هیجانی، شکل گیری فرصت گفتگو و همفکری و بررسی ایده ها،‌ تمرین تفکر و تصمیم گیری و استدلال برای کودکان هشت تا دوازده سال طراحی شده است.

 

بخش تکمیلی بازی حلقه بادکنک :

 

حالا بخش اصلی بازی شروع می شود. به گروه یک ماموریت بدهید. مثلا اینکه در همین حالت باید به سمت در ورودی رفته و به آن دو بار ضربه بزنند.

تا اینجا بازی خیلی سخت نیست. بخش بعدی بازی اعلام سه ماموریت برای گروه است. گروه باید تصمیم بگیرد که کدام ماموریت را ابتدا و کدام را دوم و سوم انجام دهد که کمترین هدر رفت زمان را داشته باشند و تا جای ممکن سریع عمل کنند. سه ماموریت به گروه اعلام می شود و گروه باید پیش از انجام به همان شکلی که ایستاده اند و بادکنک را نگه داشته اند درباره ماموریتها و اولویت انجام آن گفتگو کرده و سپس کار را انجام دهند. زمان کودکان محاسبه می شود تا عملکردهای بعدی آنها با هم مقایسه شود.

 

همفکری کردن کودکان با هم، شنیدن نظرات و ایده ها هم و تلاش برای فهماندن نظراتشان کمک بزرگی به شکل گرفتن گفتگو و بررسی ایده ها و در نهایت تصمیم گیری است.

گام سخت تر بازی که برای گروههای سنی بالاتر مناسب است استفاده از سه ماموریت مجزا برای هر فرد و انجام بازی است. باز هم کودکان به همین شکل باید مسیری را طی کنند و کارهایی انجام دهند. مثلا گذاشتن یک توپ در سبد، روشن کردن برق اتاق، بستن پنجره . این بار به جای اینکه ماموریت به صورت گروهی باشد به صورت فردی است و هر فرد باید ماموریت خودش را در گروه انجام دهد به طوریکه بادکنک همچنان در میان گروه حفظ شود و یا نترکد و نیز بازوهای بچه ها از هم باز نشود. اینکه این بار بچه ها برای رسیدن به زمان کمتر از چه راهکاری استفاده می کنند فرصتی است که بازی در اختیار گروه می گذارد.

در مرحله بعد تر میتوانید بخش دیگری نیز اضافه کنید. یک یا دو ماموریت گروهی و یک ماموریت فردی به هر یک از اعضاء بازی کننده.

 

نکته:

ترکیدن بادکنک و یا افتادن در این بازی خطا محسوب می شود.

عملکرد بچه ها در هر گروه، با زمان خودشان در مسیرهای دیگری که طی کرده اند مقایسه می شود.

در صورتی که معلم هستید و این بازی را در کلاس با جمع بیشتری از بچه ها انجام می دهید میتوانید از گروههای موفق تر بخواهید تا درباره نوع تصمیم گیریشان و اثر آن بر موفقیتهایشان با دیگر دوستانشان بحث گروهی کنند.

همچنین از گروههایی که توافق کمی داشتند یا به سختی توانستند ماموریتها را انجام دهند بخواهید تا درباره عدم موفقیت و یا نحوه تصمیم گیریشان در کلاس صحبت کنند. این گفتگوها به کودکان در انتقال تجارب کمک بسیاری خواهد کرد.

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
کودک و امنیت

کودک و امنیت

اگر کودکان احساس امنیت و آرامش کنند، می توانند خطر کنند، سوال بپرسند، اشتباه کنند، اعتماد کنند، احساسشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی skype
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *