Search
Close this search box.

بازی حلقه ها

بازی حلقه ها بازی برای کودک پنج تا دوازده سال
بازی حلقه ها یک نمونه ساده از برج هانوی است. این بازی به کودک فرصت تفکر و استدلال را می آموزد و به کودک یاد می دهد از حرکات تکانشی و شتاب زده خود داری کند. یک نمونه از این فعالیت شبیه بازیهای هوش است که کودک شکل‌هایی را به ترتیب از بزرگ به کوچک بدون هیچ محدویتی و تنها بر اساس ابعاد و اندازه می‌چیند... در این بازی شما با ساده ترین امکانات یک وسیله برای تفکر کودک می سازید. این بازی برای تمامی اعضای خانواده به اندازه کافی چالش بر انگیز و جذاب است و میتواند در جمعهای شما سرگرم کننده باشد. بازی حلقه ها با هدف تقویت تفکر کودک،‌ تقویت کارکردهای اجرایی، تقویت برنامه ریزی و استدلال، تقویت حافظه برای کودکان پنج تا دوازده سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی حلقه ها:

برای این بازی شما به یک کارتن، کاتر، سه سیخ چوبی و کمی چسب نیاز دارید. ابتدا با کاتر از کارتن سه دایره با اندازه های مختلف ببرید. قطر هر دایره یک تا دو سانت از دایره بعدی کوچکتر باشد. مرکز هر دایره را با سیخ چوبی سوراخ کنید تا بتوانند به راحتی در داخل سیخها قرار بگیرند. حالا یک صفحه مستطیل مانند از کارتن برداشته و سه سیخ چوبی را با فاصله هایی بیشتر از قطر بزرگترین دایره روی صفحه بچسبانید.(میتوانید از فوم یا یونولیت نیز استفاده کنید) پایه شما برای بازی آماده است.

در این بازی شما دایره ها را به صورت های مختلف در سیخ اول (سیخ سمت چپ) قرار دهید. این سیخ همیشه ثابت است. هدف از این بازی این است کودک طوری دایره ها را حرکت دهد که در نهایت تمامی دایره ها از بزرگ به کوچک در سیخ سمت راست قرار بگیرند.

چند قانون برای انجام بازی وجود دارد: ۱- کودک تنها و تنها اجازه دارد حلقه کوچکتر را روی حلقه بزرگتر بگذارد و کار برعکس این را نمی تواند انجام دهد. برای مثال اگر حلقه ها طوری چیده شده اند که حلقه بزرگتر روی حلقه های کوچکتر است کودک باید با استفاده از دو سیخ چوبی آزاد حلقه های بزرگتر را برداشته تا بتواند حلقه کوچکتر را آزاد کند. ۲- هر بار کودک تنها یک حلقه می‌تواند جابجا کند و سپس آنها را به ترتیب در سیخ آزاد بچیند. این بازی اگر چه ساده به نظر می رسد اما تفکر کودک را تقویت میکند. چرا که رعایت قانون حلقه کوچکتر روی حلقه بزرگتر بچه ها را در حرکت دادن حلقه ها محدود میکند و در عین حال همیشه به کودک یاد آوری کنید که طوری بازی کند که با کمترین تعداد حرکت بتواند برج حلقه ها را بچیند.

بازی با سه حلقه برای کودکان کوچکتر مناسب است اما در صورتی که بازی را برای کودکان بزرگتر اجرا می کنید تعداد حلقه ها را به چهار، پنج و شش مورد افزایش دهید.

نکته:

در صورتی که حلقه ها را رنگی کنید شکل بازی جذابتر خواهد بود.

این بازی برای بزرگسالان نیز با تعداد حلقه های بیشتر چالش برانگیز است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *