Search
Close this search box.

بازی داستان سازی با لگو – بخش دوم بازی حل مساله با لگو

بازی با لگو ساده است و هیچ گاه تکراری نخواهد شد. حتی با داشتن تنها چهار قطعه لگوی یک شکل می‌توان بی نهایت موضوع خلق کرد و با آن بازی کرد. بازی با لگو باید بخش اصلی و هر روز زندگی کودک باشد چرا که از جمله بازی‌های بدون ساخت است که در رشد خلاقیت کودک موثر است و به شدت کودک را سرگرم کرده و برای او موضوع بازی فراهم می‌کند. به بچه‌ها باید فرصت درگیر شدن با موضوعات و موقعیت‌های مختلف را داد تا خلاق‌تر عمل کنند. در بخش دوم بازی حل مساله با لگو از داستانهای همیشگی که برای کودک می‌خوانید به عنوان موضوع اصلی بازی با لگو استفاده خواهد شد. بازی داستان سازی با لگو در واقع بخش دوم بازی حل مساله با لگو است. بازی داستان سازی با لگو با هدف تقویت حل مساله، برنامه ریزی، تصمیم گیری، تقویت عضلات ظریف دست، تقویت مهارت خلاقیت، تقویت مهارتهای اجتماعی و هیجانی،‌ .....در گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال قابل اجراست.

بخش تکمیلی بازی داستان سازی با لگو:

یک راهکار دیگر برای خلق موضوعاتی در بازی لگو و تفکر خلاق در کودکان استفاده از داستان هایی است که برای آنها می‌خوانید. این داستان‌ها برای کودکان موضوعات آشنایی دارند و با فضای داستان مانوس هستند. طرح سوال همیشه میتواند با یک داستان آشنا و تکراری انجام شود. در میان کتابهایی که برای کودکتان میخوانید بگردید و داستانی را که کودک بیش از همه دوست دارد را انتخاب کنید. و بر اساس موضوع داستان چیزی برای بازی بیابید. کودکان در هر کدام از گروههای سنی ۶ تا ۱۲ سال و حتی بالاتر که باشند قادرند چیزی مرتبط با سوال شما بسازند اما چیزی که یک کودک بزرگتر می سازد ریزه کاریهای بیشتری نسبت به یک کودک شش ساله خواهد داشت. در زیر چند نمونه از این داستانها برای گرفتن ایده آورده شده است.

داستان سه بچه خرس (یا خوک) که بر اساس شخصیت خود سه خانه با کاه و چوب و آجر ساختند و گرگ به خانه هایشان وارد شد را انتخاب کنید. از کودک بخواهید بخشی از داستان را با لگو بر اساس مدل پیشنهادی شما بسازد. مثلا در این داستان از کودکان بپرسید که آیا می توانند خانه ای بسازند که توسط گرگ خراب نشود و در عین حال امکانات خاصی داشته باشد که گرگ را فراری بدهد؟ مهم نیست که آیا ما خودمان میدانیم او چه باید بسازد یا خیر. مهم این است که کودک برای یک مشکل راهکاری ارائه دهد. این راهکارها به کودک کمک خواهد کرد تا فکر کردن و یافتن راه حل برای مسائل دیگر زندگی را فرا بگیرد. همچنین می‌توانید داستانی تکراری را برای کودکان بخوانید و از او بخواهید برای پایان داستان، ابتکاری به خرج دهد. خلق پایانی متفاوت برای یک داستان تکراری و همیشگی با استفاده از لگوها. در داستان سه بچه خرس به جای شخصیتهای تنبل و پرخور و… و یا اجبار مادر برای بیرون کردن بچه ها از خانه بگویید بچه ها تصمیم می‌گیرند برای جبران زحمات مادرشان یک خانه با ویژگی‌های خاص به مادر هدیه بدهند. …این خانه را کودکان باید بسازند. در این صورت روند داستان تغییر خواهد کرد حالا گرگی برای حمله کردن وجود ندارد آنچه مهم است میزان راحتی مادر و توجه به سلیقه مادر در طراحی خانه جدید خواهد بود. اگر کار را در جمع کودکان اجرا می‌کنید حتما هر سه کودک با هم یک خانه بسازند.

داستان کدوی قلقله زن را برای کودک بخوانید و بگویید برای پیرزن چیزی بساز که بتواند به راحتی از دست حیوانات وحشی فرار کرده و به سلامت به خانه‌اش برسد. در داستان کدوی قلقله زن به کودکان بگویید به جای کدو چه وسیله دیگری می‌توانند برای پیرزن قصه درست کنند تا به سلامت از دست حیوانات وحشی فرار کند.

بخش جدید دیگری نیز برای بازی داستان سازی با لگو در این بخش اضافه شده است که به کودک شما در تجسم فضایی کمک می‌کند. ابتدا شما به عنوان مربی یا بزرگسالی که در کنار کودک حضور دارید یک شکل ساده با لگوها بسازید. شکلی که کودک آن را ندیده است و تا پایان کار که زمان مقایسه عملکرد کودک با شما خواهد بود نمیتواند آن را ببیند. کار را با پنج یا شش قطعه لگو شروع کنید. یک شکل ساده مثلا یک پله یا یک کیک کوچک بسازید و بعد کودک یا کودکان را راهنمایی کنید تا از الگوی شما یکی بسازند. برای این منظور شما باید پله پله آنچه را که ساخته اید برای کودکان بیان کنید تا آنها آن را اجرا کنند. برای مثال می گویید «خب من برای کف چیزی که ساخته ام از چهار عدد لگو زرد و آبی کمک گرفته ام. روی این بخش و در وسط دو لگو آبی و قرمز گذاشته ام. روی آن…. » و کار را تا انتها برای کودک عنوان می‌کنید. آیا کودکان حدس می زنند شما چه چیزی ساخته اید؟ در نهایت زمان رونمایی از کار شما و مقایسه آن با کار کودکان است. زمان راهنمایی باید به کودکان بگوییدکه نوع لگویی که انتخای میکنید چند نقطه برجسته برروی سطح آن وجود دارد. پس از چند بار تکرار اینک نوبت کودک یا کودکان است تا سازه خود را برای دیگران بگویند تا شما یا دیگر دوستانشان با اطلاعات ارائه شده همان شکل را بسازند. در این بخش کودکان میتوانند تاثیر نوع کلمات و چیزی که بیان میکنند را به صورت عملی در رفتار دیگران ببینند. به تدریج شکلهایی را که می سازید پیچیده تر کرده و از تعداد بیشتری لگو در ساخت آن کمک بگیرید.

نکته:

اگر در مهد یا مدرسه امکان استفاده از لگوها برای شما فراهم است(یا اینکه بچه ها میتوانید در یک روز آزاد لگوهایشان را به مدرسه بیاورند) میتوانید بسیاری از موقعیتهای ارایه شده در بازی داستان سازی با لگو را در جمع و با گروه انجام داد. بازی در جمع امکان بررسی کردن ایده ها، انتخاب بهترین راهکارها برای امتحان کردن، رشد مهارتهای اجتماعی و هیجانی، برنامه ریزی و تصمیم‌گیری را برای کودکان فراهم می آورد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *