Search
Close this search box.

رشد شناختی کودکان نوپا با بازی دالی

unsplash-logoAaron Mello
تا اینجا چندین مطلب درباره اهمیت بازی دالی برای شما تهیه شده است. اما چرا اینهمه تاکید و آیا آنچه که می گوییم پایه علمی نیز دارد... در این بخش شما نتایج تحقیقات و تاثیر بازی دالی را بر روی کودکان مطالعه می کنید. برای مطالعه این مطلب کافی است به صورت رایگان در سایت عضو شوید.

«بازی دالی» نه تنها برای خردسالان مفید است بلکه تحقیقات نشان داده برای رشد شناختی کودکان نوپا نیز مهم است. بر طبق نظر دکتر کمیبرلی او‌برین (Dr Kimberley O’Brien) -روانشناس کودک در کلینیک کیورکی کید استرالیا- این اولین بازی آموزشی مناسب برای کودکان است که نکات مثبت فراوانی را برای کودک و کمی شادی برای والدین و همسالان آنها فراهم می‌کند. بچه ها همانند یک اسفنج و به بهترین شکل اطلاعات را از طریق بازی‌های شاد جذب می‌کنند. 

اولین بازی آموزشی

دکتر کمیبرلی بیان می کند بازی دالی یکی از اولین بازی‌های آموزشی است که به بچه‌ها بازی کردن را آموزش می‌دهد. از آنجایی که کودکان عاشق تکرار هستند می‌خواهند که این بازی بارها تکرار شود. دالی برای بچه های ۶ تا ۱۲ ماهه جذاب است و قبل از این سن جذابیتی برای کودک ندارد. دالی به رشد شناختی کمک می‌کند. این فعالیت باعث رشد مفهوم « ثبات شی ‌» در کودک می‌شود. ثبات شی یعنی فهم این که اشیاء‌‌‌‌ حتی زمانی که نمی‌توانیم آنها را ببینیم، بشنویم یا آنها را لمس  کنیم، وجود دارند. دالی برای بچه‌های بالاتر از یک سال یادگیری و فهم مفهوم ثبات شی را در زمان تکرار بازی تقویت می‌کند. برای بچه‌های نوپا این بازی در مرحله اول رشد شناختی را تقویت و در مرحله بعد با برقراری ارتباط‌های اجتماعی کمک بزرگی به کودکان نوپا برای رشد اعتماد به نفس و زبان آموزی می‌کند.

 

دکتر اوبرین می گوید: وقتی کودک بزرگتر و مهارتهای شناختی در او تقویت می شود، می فهمد در زمان بازی واقعا والدینش ناپدید نمی‌شوند. این به معنای لذت نبردن از بازی نیست. اما این لحظه‌ای است که نیاز است تا عناصر دیگری به بازی برای شگفت‌زده کردن کودک اضافه کنیم. دکتر ابراین پیشنهاد می‌دهد برای این منظور می‌توان صورت مامان پشت یک حوله بزرگ پنهان شود اما ناگهان صورت خواهر یا برادر بزرگتر از پشت حوله پدیدار شود!!

بعضی از فواید بازی دالی بر اساس نظر دکتر اوبرین:

از بچه تا فرد مستقل:

اگر بچه شما بشدت به شما و همسرتان وابسته است بازی دالی کمی به کودکتان برای لذت بردن از یک جدایی امن در یک فضا و فاصله کوتاه کمک میکند. با این اطلاع که کودک می‌داند شما مجددا در فاصله زمانی کوتاه ظاهر خواهید شد. دالی یک تکنیک لذت بخش برای تشویق به استقلال ابتدایی از مراقب است. دکتر براین توضیح میدهد « جدایی لحظه ای بدنبال تجدید دیدار شادمانه همچنین به کودک در ساخت اعتماد و پیوستگی محکم بین والدین و کودکان کمک میکند. این کار باعث کاهش خطر اثر اضطراب جدایی در کودکان بزرگتر او والدین می‌شود.»

تقویت رابطه بین کودک و والدین 

دکتر براین میگه: تا شش ماهگی کودک، زندگی درباره بازی کردن نیست. والدین بیشتر روی نیازهای کودک و برطرف کردن آنها متمرکزند. غذا دادن، تعویض پوشک، خوابیدن و حمام کردن. زمانی که بازی دالی را انجام می‌دهید فرصتی را فراهم می‌کنید تا ارتباط لذت بخشی را بین خود و کودکتان ایجاد کنید. وقتی بچه بزرگتر می شود این کار به والدین کمک می‌کند که  از تنها در خدمت برآورده کردن نیازهای کودک بودن به سمت انجام بازی‌های لذت بخش و تعاملی پیش بروند.

همراهی خواهران و برادران 

ارتباطهای خانوادگی مهم است و دکتر براین بیان میکند« اگر چه بچه های کوچک هیچ کار زیادی نمی‌کنند اما حضورشان باعث می‌شود که کل خانواده درگیر شوند. خنده یک کودک می‌تواند باعث محکم شدن ارتباطهای خانوادگی شود. انجام خانوادگی بازی دالی این کمک را میکند که هر کسی به نوبه خودش شانس هدایت این برنامه و نیز برقراری احساسها را تجربه کند. وقتی شما به عنوان والدین و مراقب از بازی کنار می روید اجازه دهید که خواهر و برادر با هم به بازی ادامه دهند. در این صورت کودک یاد می‌گیرد که با چهره‌های بیشتری ارتباط برقرار کند همچنین به کودک کمک می‌کند تا بازی با افرادی بجز خانواده خصوصی را یاد بگیرد. که این اولین گام مهم در جهت یافتن دوستان جدید است.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *