Search
Close this search box.

بازی دایره های رنگی

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
اینجا روشی جذاب برای آموزش رنگ¬ها با استفاده از پرش و جهش ارائه شده است. از آنجا که کودکان همیشه به دنبال بهانه ای برای بلند شدن از روی صندلی خود هستند این بازی میتواند نیاز به تحرک کودکان و نیز یادگیری خوبی را در بر داشته باشد.

ابزار مورد نیاز:

کاغذ رنگی

لوازم اختیاری: مقوای نازک و ضخیم، سرعت گیرهای فرش و چسب.

آماده سازی وسایل بازی دایره های رنگی:

برای انجام این بازی، ابتدا چند دایره رنگی(حداقل شش دایره) به قطر ۶ سانت و به رنگهای مختلف ببرید. می توانید این دایره های رنگی را برای استحکام بیشتر روی مقوا یا کارتنهای دور ریز بچسبانید. همینطور برای برش میتوانید از کودکان کمک بگیرید و در صورتی که برش دایره برای کودک شما سخت است این کار را با شکلهای دیگر که برای کودک ساده است انجام دهید.

اگر می خواهید هنگام پرش بچه‌‌ها، کاغذها سر نخورند میتوانید از انواع سرعت گیرهای فرش و موکت و یا سمباده ( تنها در صورتی که بازی را روی فرش انجام میدهید چون احتمال خراشیدن پارکتهای چوبی توسط سمباده وجود دارد) استفاده کنید.

نحوه انجام بازی دایره های رنگی:

دایره ها را به طور تصادفی در کف زمین پراکنده کنید. از کودک بخواهید که تنها از روی نقطه ای به نقطه دیگر بپرند. در ادامه از وی بخواهید، بر روی رنگی بپرد که شما نام آن را به زبان می¬آورید. پرش از نقطه قرمز به نقطه آبی ممکن است راحت باشد، اما پریدن از نقطه قرمز به سبز که دورترند، سخت است. می¬توانید به سایر بازیکنان این امکان را بدهید که به نوبت رنگ¬هایی را که باید بر روی آن پریده شود را اعلام کنند.

پیشنهادهای بیشتر برای انجام بازی:

از کودک بخواهید روی یک صندلی بایستد و دایره های رنگی را روی زمین پرت کند و بعد اعلا م کند که می خواهد اول روی کدام رنگها بپرد. یا اینکه از او بخواهید ابتدا رنگهایی را که می خواهد روی آنها بپرد اعلام کند و سپس از روی صندلی رنگها را روی زمین پراکنده کند و بعد از صندلی پایین آمده و طبق رنگهای اعلامی بپرد.

در صورتی که تعداد بیشتری از کودکان در کنار هم هستند میتوانید تعداد دایره های رنگی را نیز بیشتر کنید. در این صورت بجای یک یا دو دایره از هر رنگ آن را به چهار یا پنج دایره از هر رنگ برسانید. حالا دایره ها را روی زمین به صورت تصادفی قرار دهید و بعد از کودکان بخواهید روی رنگهای مشابه بپرند. مثلا روی همه رنگهای قرمز بپر. …همه صورتیها… همه سبزها و همه آبی ها. نکته مهم در این بازی این است که کودک بداند هدف تنها پرش و یک پرش موفق نیست. چرا که ممکن است دایره ها از هم زیادی دور یا نزدیک باشند و پرش روی آنها سخت باشد. هدف اصلی در این بازی آموزش رنگ و تحرک بدنی است بنابراین هر پرش کودک می تواند درست باشد.

همچنین می¬توانید مسیرهایی که بازکنان از نقطه¬ای به نقطه دیگر می¬روند را تغییر دهید. از جهت¬های مختلف استفاده کنید. مانند:

– پرش به سمت همه نقطه¬های قرمز

– پرش پهلو به پهلو به نقطه¬های نارنجی

– پرش به تمام نقاط آبی

– عقبکی پریدن بر روی همه نقاط بنفش

– لی لی رفتن بر روی نقاط سبز

– پریدن و چرخش بر روی کلیه نقاط زرد

– پرش متوالی به این صورت: قرمز، سپس آبی، سپس زرد، سپس سبز

– زمانی¬که بر روی نقطه قرمز می¬ایستد، دوبار بر روی نقطه بپرد و زمانی¬که بر روی نقطه سبز ایستاده سه مرتبه بر روی این نقطه بپرد.

از این دایره های رنگی به شکل دیگری برای آموزش رنگ نیز میتوانید استفاده کنید. یک جوراب را داخل هم فرو کنید طوری که شبیه یک کیسه کوچک شود. حالا از کودک بخواهید در پشت دایره ها و جایی که مشخص کرده اید بایستد و سپس از او بخواهید این جوراب را به روی یک رنگ خاص که اعلام کرده اید پرتاب کند. در این صورت به تمرین هماهنگی چشم و دست کودک نیز کمک کرده اید.

اگر کودک شما هنوز خیلی کوچک است و رنگها را به خوبی نمی داند میتوانید تنها از دو رنگ برای بازی استفاده کنید. و یا اینکه به جای پرش از او بخواهید که روی آن رنگ رفته و بایستد.

در این بازی کودک چه چیزی می آموزد:

این بازی در زمینه آموزش رنگ است. امابه این علت که در برگیرنده حرکات دقیق است، کودک را تشویق می¬شود که درک کند چه مقدار انرژی برای پرش در فاصله¬های بلند و یا کوتاه باید صرف کند. همچنین، به این علت که در برگیرنده پرش است، قدرت بدنی را در کودک افزایش می¬دهد.

اگر فرزند شما در حین پرش از صندلی نمی¬تواند تعادل خود را حفظ کند، یاد می¬گیرید که حس تعادل خود را بهبود بخشد.

کودکی که کیسه جورابی را به شکل¬های مختلف به سمت رنگهای متفاوت پرت می¬کند، یاد می¬گیرد که هماهنگی دست و چشم خود را بهبود دهد.

 

باربارا شر از کتاب smart play

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *