Search
Close this search box.

بازی درها و جاها… از آشپزخانه تا رشد مهارتهای شناختی

بازی در قابلمه
آشپزخانه مکانی جذاب برای کودکان است. یک دلیل آن این است که مادر وقت زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کند و دیگر اینکه آنجا وسایل بازی جالبی دارد که می‌تواند آموزش‌های نابی را برای کودک فراهم کند. این بازی نیاز به هزینه کردن ندارد و شما وسایل موجود در منزل را در اختیار کودک قرار می‌دهید . تنها با استفاده از قابلمه و درهای آن یک بازی جذاب و بدون هزینه با هدف رشد مهارتهای شناختی کودکان انجام دهید.

***همچنان که گفتیم مهارت‌های شناختی به مسیری که کودک می‌آموزد، مسائلی را  که حل می‌کند و دانشی را  که از محیط اطرافش برای افزایش توانایی تعامل با آن کسب می‌کند، اشاره دارد. (***این مطلب از سایت والدین گرفته شده است.)

بازی درها و جاها با هدف تقویت توجه و ‌تمرکز، تقویت عضلات ظریف دست،‌ تقویت قدرت تصویر سازی، تقویت حافظه و رشد خلاقیت، تقویت مهارت زبان آموزی کودک یک ساله  طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی درها و جاها :

برای انجام این بازی به قابلمه‌ها و درهای آن با اندازه‌های مختلف نیاز دارید. قابلمه‌های سایزهای مختلف با درهایشان را به صورت جدا و پراکنده از هم روی زمین و در اختیار کودک بگذارید. از او بخواهید که در هر قابلمه را برایش پیدا کند و روی آن بگذارد و  آنها را به ترتیب بزرگی تا کوچکی و یا برعکس در کنار هم بچیند

برای یک کودک یک ساله که هنوز در ابتدای این گروه سنی است کار را تنها با یک قابلمه و درش شروع کنید. مقابل چشم کودک در قابلمه را برداشته و به کناری بگذارید و مجددا آن را برداشته و روی قابلمه بگذارید. کاری را که می کنید برای کودک توضیح دهید. سپس دست کودک را بگیرید و یک بار با هم این مسیر را انجام دهید. صداهای بامزه ای در حین برداشتن وگذاشتن در قابلمه تولید کنید که این کار را برای کودک جذاب کند. در مرحله بعدی اجازه دهید کودک خود به تنهایی در قابلمه را برداشته و سپس روی قابلمه بگذارد. در تمام مراحل تشویق کودکان جزء جدا نشدنی بازی است. به تدریج تعداد قابلمه ها را اضافه کرده و هربار خودتان در ابتدا بازی درها و جاها را انجام دهید تا کودک رفتار شما را مشاهده کند.

در مرحله دوم بازی درها و جاها یکی از اسباب بازیهای کودک را در داخل و یا کنار و یا پشت قابلمه بگذارید. در حین بازی از او بپرسید که مثلا عروسکت کجاست؟ و کلماتی مثل داخل قابلمه،‌ کنار قابلمه، پشت قابلمه و غیره را استفاده کنید. این کار به تقویت زبان آموزی کودک و نیز به فضایابی و حافظه فضایی او کمک می‌کند.

نکته

گاهی کودکان کمی با قابلمه ها بازی کرده و بلند شده و بدنبال فعالیتی دیگر می‌روند. در این صورت قابلمه ها را جمع کرده و کمی بعد مجددا در اختیار کودک قرار دهید.

کودکان کوچکتر علاوه بر بازی با درها ممکن است وسایل دیگرشان را آورده و در قابلمه‌ها بریزند. در این گروه سنی جا دادن وسایل در یکدیگر و پر و خالی کردن آنها نیز برایشان جذاب است.

اگر کودک شما از کاری بجز موضوع اصلی بازی هم لذت می‌برد اجازه دهید بازی‌اش را به انتها برساند. فرصت انجام این بازی در روزهای دیگر هم هست.

این کار را می‌توانید با تمامی وسایل در دار نیز انجام دهید. به شرط اینکه خطری کودک را تهدید نکرده و چیز شکستنی در اختیارش نبوده و در عین حال کودک به راحتی بتواند درها را برداشته و با وسیله در دار تطبیق دهد.

لطفا تجربیاتتان از این بازی را با ما در میان بگذارید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *