Search
Close this search box.

بازی دومینوی بستنی

بازی دومینوی بستنی بازی برای کودک سه تا نه ساله با هدف تقویت تفکر کودک
دومینوها از بازیهای مشهور برای بچه ها هستند. آنها بچه ها را به دسته بندی  و جفت کردن اطلاعات تشویق می کنند و به کودکان فرصتی برای تفکر می دهند. اگر چه نمونه‌های عددی آن در بازار موجود است اما آنچه در این بخش توضیح داده خواهد شد، انواعی از دومینو بر اساس گروههای سنی و نحوه بازی با ساده ترین ابزاها است. برای این بازی شما به تعدادی چوب بستنی به عنوان قطعات اصلی دومینو نیاز دارید.  روال بازی دومینو به این شکل است که کودک تلاش می کند تا شکلهای مشابه دو سر هر دو مینو را پیدا کرده و بازی را در یک خط صاف یا شکسته ادامه دهد. بازی دومینوی بستنی با هدف تقویت توجه و تمرکز، تقویت تفکر، تقویت حافظه کودکان  سه تا نه سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی دومینوی بستنی:

بسته به سن کودک یکی از موارد زیر را برای بازی دومینوی بستنی انتخاب کنید. برای کودکان دو و سه سال موضوع رنگ و حیوانات مناسب است. برای کودکان سه و چهار سال شکل و غذای حیوانات مناسب است. برای کودکان پنج و شش ساله تعداد  نقطه ها مناسب است و برای کودکان هفت سال به بالا می توانید از حروف و اعداد در بازی کمک بگیرید. روال بازی در تمامی گروههای سنی مشابه است. کودک باید دو سر مشابه را به هم وصل کند. یا در مورد غذای حیوانات کودک باید غذای هر حیوان  را به حیوان مورد نظر برساند.

قبل از شروع بازی دومینوهای بازی را بر اساس سن آماده کنید. برای مثال در گروه سنی دو و سه ساله، در روی دو سر چوب بستنی ها با دو رنگ مختلف ماژیک، به اندازه یک دایره کوچک رنگ آمیزی کنید.  یا شکل حیوانات متفاوت را روی دایره های کوچک به قطر دو سانت کشیده و در دو سر چوب بستنی بچسبانید. سپس از کودک بخواهید شکل‌های حیوانات مشابه را در کنار هم در یک خط مستقیم قرار دهد.

برای کودکان سه و چهار ساله شکلها می تواند  موضوع مناسبی برای بازی باشند در این صورت از هر شکل(دایره، مربع، مستطیل، مثلث، قلب، ستاره و…) حداقل دو عدد در دو سوی چوبهای بستنی کشیده و از کودک بخواهید در هنگام بازی اولین شکل را انتخاب کرده و بعد شکلی مشابه را یافته و آنها را در کنار هم و به صورت یک خط مستقیم قرار دهد.

برای کودکان پنج و شش ساله ترکیب رنگ و شکل میتواند به طور همزمان استفاده شود در این صورت از هر شکل و رنگ (مثلث زرد) حداقل باید سه شکل ترسیم شده باشد که کودک قادر به انجام بازی شود. به کودک بگویید یک شکل را انتخاب کند مثلا مثلث زرد و از او بخواهید مثلث زرد دیگری یافته و در امتداد چوب بستنی اول قرار دهد و تلاش کند تا شکل دیگر سمت آزاد چوب بستنی را بیابد و بازی را ادامه دهد.  همچنین برای این گروه سنی بازی دومینو را میتوان با تعداد (شبیه نقطه های روی تاس ترسیم کنید)  یک تا شش انجام داد. در این صورت روی هر چوب بستنی و در دو سر آن تعدادی  نقطه با ماژیک بکشید و از کودک بخواهید یک دومینو را انتخاب کرده و سعی کند چوب دیگری که تعداد مشابه دارد در کنار آن قرار دهد.

برای کودکان هفت و هشت ساله می توانید از خود اعداد و حروف به صورت مستقیم استفاده کنید و به جای مشخص کردن تعداد با نقطه‌ها، آن را به شکل عدد بنویسید.  میتوانید در ترسیم اعداد، نقطه و عدد را با هم به کار بگیرید. در این صورت کودک باید یک عدد را تنها با سمت نقطه دار چوب بستنی دیگر که تعداد مشابه دارد جفت کند.

برای کودکان هشت و نه ساله بخش دیگری را نیز میتوانید به بازی دومینوی بستنی اضافه کنید و آن قانون گذاری است. در این صورت بهتر است با یک جدول ابتدایی شروع کنید. در این جدول هر عدد،  یک معادل دارد. روی کاغذ عدد و معادل آن را بنویسید و به کودک آن را نشان دهید. مثلا میمون عدد یک، فیل عدد دو،‌ طوطی عدد سه، مار عدد چهار، گوسفند عدد پنج و ماهی عدد شش است. در این صورت کودک باید سر هر شکل چوب بستنی را به عدد معادلش نزدیک کند. در دو مرحله اول کاغذی که جدول را روی آن ترسیم کرده اید را در مقابل کودک قرار دهید. سپس از او بخواهید شکلها را به خاطر بسپارد و بعد کاغذ را از مقابل دید کودک بردارید. حالا کودک باید هر شکل را بدون دیدن جدول به عدد مربوطه وصل کند.

نکته:

در حین ترسیم روی چوبهای بستنی حداقل از هر شکل دو عدد ترسیم کنید. این حداقل تعدادی است که میتوان با آن بازی را انجام داد و بهتر است تعداد بیشتر از چهار عدد برای هر شکل باشد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *