Search
Close this search box.

بازی دکمه ها

بازی دکمه ها، ۳ تا ۶ ساله ها
برای بازی دکمه ها به تعدادی دکمه نیاز دارید. آنها شکلها و رنگهای مختلف، سایزها و حتی جنسهای متفاوتی دارند. بنابراین با وسیله ای که بی نهایت شکلهای مختلف می تواند داشته باشد بی نهایت بازیهای مختلف می توان انجام داد. در ساده‌ترین حالت بازی دکمه ها آنچه که میتواند برای کودک رخ دهد تقویت عضلات ظریف دست است. یعنی ور رفتن ساده با دکمه ها ، برداشتن و انداختنشان در یک قوطی که ساده ترین کار ممکن می تواند باشد برای بچه ها تمرین خوبی از دست ورزی و تقویت عضلات ظریف دستشان می باشد. اگر می خواهید بازی دکمه ها را با کودکتان انجام دهید می توانید به ترتیب زیر عمل کنید.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

شروع بازی با دکمه ها:

از کودک بخواهید دکمه ها را بر اساس رنگشان دسته بندی کند. به او نشان دهید که چگونه رنگهای آبی، صورتی و… می توانند در ظرفهای مختلف قرار بگیرند.

سپس از او بخواهید دکمه ها را بر اساس اندازه شان دسته بندی کند. آنها که کوچکترند، آنها که متوسطند و آنها که بزرگترند برای بچه های کوچکتر و برای بچه های بزرگتر در میان هر دو دسته می‌تواند دسته های کوچکتری نیز وجود داشته باشد.

نکته:

نیازی نیست در یک روز تمام این قسمتها را با کودک انجام دهید. بر اساس میزان علاقمندی کودک می توانید چند دسته بندی را انجام دهید و مابقی کار را به روزهای آینده موکول کنید.

بچه‌های سه ساله معمولا خیلی اشیاء را به دهان نمی برند با اینحال ممکن است نظارت شما در این بخش به خصوص برای کودکان کوچکتر نیاز باشد.

حالا از او بخواهید آنها را بر اساس شکل دسته بندی کند. دایره ها، مربعها، آنها که برجسته ترند، آنها که مثلث یا شکل حیواناتند و… باز هم بر اساس سن کودک می توانید دسته های بیشتر یا کمتری داشته باشید.

دسته بندی بر اساس جنس نیز می تواند برای بچه ها مطالب جالبی را به همراه داشته باشد. دکمه های صدفی، چوبی، پلاستیکی، فلزی و پارچه ای بخشی از این دسته بندیها هستند.

در گام بعدی می توانید از کودک بخواهید دسته بندی را بر اساس تعداد سوراخهای روی دکمه نیز انجام دهد. در این صورت بجز بازی دست ورزی یک فعالیت ریاضی هم محسوب می شود.

بخش پیچیده تر بازی دکمه ها:

در مرحله بعدی می توانید از کودک بخواهید دکمه ها را بر اساس دو ویژگی دسته بندی کند. مثلا از آنها بخواهید دکمه ها را بر اساس دو سوراخ داشتن و رنگ های خاص دسته بندی کنند. مثلا همه دکمه ها دو سوراخ آبی در یک ظرف و دکمه های دو سوراخ قرمز در ظرف دیگر. در این صورت دکمه هایی که سوراخهای متفاوت اما رنگ مشابه دارند در این دسته بندی نمی گنجند. یا تمام دکمه های چوبی تک سوراخ در یک ظرف و آنها که شکل حیوانات و دو سوراخ دارند در ظرف دیگر.

در واقع در این بازی تلاش می شود تا گام به گام بچه ها با شباهتها و تفاوتها و نگاه کردن از زوایای مختلف برای دیدن اشیاء و همچنین دسته بندیهای متفاوتی که میتوان بر اساس یک ویژگی خاص داشت آشنا شوند.

در روزهای بعدی می توانید بازیهای حافظه را نیز به بازی اضافه کنید. مثلا به کودک بگویید بر طبق الگوی خاصی که به او نشان میدهید این کار را انجام دهید یا اینکه به او بگویید . اول یک دکمه زرد و بعد یک دکمه صورتی بگذار و یا اینکه اول یک دکمه سبز، بعد یک دکمه قرمز و بعد یک دکمه آبی را به ترتیب بچین.

اگر کودک شما شش ساله است می توانید بخشهای بیشتری به بازی حافظه اضافه کنید مثلا به او بگویید اول یک دکمه آبی دو سوراخ، بعد یک دکمه قرمز چهار سوراخ و بعد یک دکمه سبز یا طرحدار تک سوراخ پیدا کن و بپچین. مطمئن شوید که هر بار این کار را به ساده ترین شکل انجام میدهید. یعنی اول با دستورات کم و سپس با آیتمهای بیشتر حافظه.

نکته دوم:

یک راه دیگر برای پیچیده تر کرده دسته بندیها این است که یک بار از کودک بخواهید یک دسته بندی را طوری انجام دهد که دسته ها در سه گروه قرار گیرند و بار دیگر همان دسته بندی را در پنج یا شش زیر گروه انجام دهد. به این ترتیب کودک از تفاوتهای کلی به تفاوتهای جزیی نیز توجه می کند.

اهداف بازی دکمه ها:

بازی دکمه ها با هدف تمرین مهارتهای دست ورزی و تقویت عضلات ظریف دست کودک، تمرین مهارتهای ریاضی همچون ترتیب و توالی، تمرین توجه و تمرکز، تمرین حافظه کاری، برای کودکان سه تا شش سال و کودکان پیش دبستانی طراحی شده است.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *