Search
Close this search box.

بازی رابطه ها

بازی رابطه ها
بازی رابطه ها حفظ روابط بین رنگ و دستور و به یاد آوری آن در زمان مورد نیاز است. برای این کار ابتدا لیستی از رابطه‌ها را  تهیه کنید.

بازی رابطه ها حفظ روابط بین رنگ و دستور و به یاد آوری آن در زمان مورد نیاز است. برای این کار ابتدا لیستی از رابطه‌ها را  تهیه کنید. این لیست را روی یک برگه یادداشت کنید. برای مثال بنویسید:

 رنگ قرمز: یک کاری که خیلی خوب بلدی انجام بدی را بگو.  

رنگ سبز: نام یک کارتون/ کتاب/ فیلم و…  که خیلی دوست داری

رنگ آبی: یک صفت برای خودت/ مادر/ پدر /دوست / خواهر و… که در مورد آن فرد درست باشد بگو

رنگ صورتی: یک خاطره از کودکی تعریف کن

رنگ زرد: یک خط شعر را با آواز بخوان

اینها نمونه هایی از رابطه هایی است که می توان نوشت اما شما می توانید هر موردی که تمایل دارید یادداشت کنید و بسته به علاقمندیهای کودک و افراد خانواده آنها را خلاقانه تغییر دهید. مثلا چیزی که بدون آن میتوانی زندگی کنی. یا یک خوراکی دلخواه یا طرز تهیه یک خوراکی یا انجام یک پانتومیم ، ساختن سایه با دست، با گفتن ویژگی یک فرد بدون گفتن نامش دیگران بتوانند او حدس بزنند.

پس از تهیه لیست اولیه، آن را پیش خود نگهدارید. حالا بر اساس همان رنگها چند برگه رنگی همرنگ با رنگهای لیست تهیه کنید. این برگه ها به اندازه دو در دو و به صورت تا شده در یک کاسه یا گلدان ریخته می شود و در میانه بازی انتخاب می شوند. بهتر است از هر رنگ دو کاغذ رنگی تا شده در میان گلدان بریزید.

بخش اولی که آماده کردید در واقع در میانه بازی ساده دیگر استفاده می شود. این بازی میتواند مثلا بازی «هپ» یا هر بازی ساده دیگری (مثل خط و نقطه، اسم و فامیل،دوز، کلاغ پر و حتی بازیهای موجود در منزل) باشد.

افراد به شکل دایره می نشینند و کاسه کارتهای رنگی رابطه ها در وسط قرار می‌گیرد. روال بازی هپ را برای همه توضیح دهید. مثلا از شماره یک هر فرد یک عدد می شمارد و آنکه شماره ۵ به او می رسد به جای گفتن عدد باید بگوید هپ یا هر کلمه دیگری. نفر بعدی از شماره شش شروع می کند و مجددا به جای شماره ۱۰ ، هپ میگویید و تا آخر. قبل از شروع بازی از لیست رابطه ها دو رابطه اول را بخوانید. به افراد بگویید بازی هپ را انجام میدهیم. در وسط بازی هر کس سوخت یک فرصت برای جبران دارد یکی از کارتهای درون گلدان را انتخاب می کند و بر اساس رنگ دستوری را که داده شده انجام می دهد. در صورتی که موفق بود نفر بعد بازی را از همان جا که متوقف شده شروع می کند(در این صورت بازیکنان باید حواسشان به بازی و ادامه آن نیز باشد).

بازی رابطه‌ها با هدف تمرین توجه و تمرکز، تقویت حافظه کاری، تمرین انعطاف پذیری شناختی، تمرین خلاقیت برای گروه سنی پنج تا نود سال طراحی شده است. این بازی برای دورهمی ها بسیار مناسب است.

نکته:

مهمترین نکته بازی این است که تمامی لیست قرار نیست در یک بار خوانده و انجام شود. در شروع بازی تنها دو رنگ اول لیست را در گلدان بیاندازید و قوانین مربوط به همانها را نیز برای افراد بخوانید. قوانین را تکرار کنید تا در خاطر همه باقی بماند. پس از یک دور اجرای بازی (که حداقل سه نفر کارت برداشته باشند) یک قانون و یک رنگ دیگر به گلدان اضافه کرده و مجددا قوانین سه رنگ اول را برای همه بخوانید.

هر مرحله یک رنگ دیگر به گلدان اضافه کنید و بازی را ادامه دهید.

افراد برای اجرای قوانین بازی زمان زیادی ندارند. یک دقیقه زمان برای پاسخ دادن و حتی کمتر مشخص کنید و برای هیجان بازی در ادامه آن را به کمتر از بیست ثانیه تقلیل دهید.

در عین حال باید زمان بندی هم وجود داشته باشد و در طی یک دقیقه آنچه باید را بگوید. زمان بندی هم می تواند بسته به مقدار هیجانی که تمایل دارید در بازی وارد کنید به کمتر از ده ثانیه هم تقلیل یابد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *