Search
Close this search box.

بازی راه بی انتها

بازی گروهی برای کودکان پنج تا دوازده ساله
برای این بازی تنها به یک توپ و تعدادی لوله های مقوایی که از وسط و در طول به دو قسمت تقسیم شده باشند نیاز دارید. گام بعدی حضور کودکان برای بازی است. بازی راه بی انتها یک بازی گروهی است. یک گروه سه نفره با حضور اعضای خانواده، کوچکترین گروهی است که می‌تواند این بازی را انجام دهد و پس از آن هیچ محدودیتی برای حضور تعداد افراد در این بازی وجود ندارد. این بازی برد و باخت ندارد و به خوبی به کودکان کار مشارکتی و حس تعلق داشتن به گروه  را منتقل می‌کند. بازی راه بی انتها با هدف تقویت مهارت‌های اجرایی کودکان، تقویت مهارت برنامه ریزی، توجه و تمرکز، تقویت مهارت‌های اجتماعی و هیجانی و تقویت حس تعلق به جمع، انعطاف پذیری شناختی و  حل مساله برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی راه بی انتها:

برای بازی می‌توانید از مقوای داخل کاغذهای توالت و یا دستمال‌های آشپزخانه استفاده کرده و یا با مقوا لوله‌هایی را تهیه کرده که آنها را در طول به دو نیم کنید و به هر فرد یکی از قسمت‌های برش خورده را برای بازی بدهید. این لوله ها می‌توانند با هر سایز و اندازه‌ای تهیه شوند.

بازی راه بی انتها با حرکت توپ از اولین لوله شروع خواهد شد. نفر دوم باید طوری لوله خود را به لوله اولی اتصال دهد که قبل از افتادن توپ، آن را روی لوله خودش داشته باشد. نفر سوم نیز باید همین حرکت را انجام دهد. قبل از افتادن توپ از روی لوله نفر سوم، نفر اول باید جای خودش را به انتهای صف بدهد و مانع افتادن توپ به روی زمین شود(در صورتی که در یک گروه سه نفره بازی می کنید).

بازی راه بی انتها برای کودک پنج و شش ساله

بازی راه بی انتها را با یک هدف شروع کنید. در انتهای یک مسیر ساده سبد یا ظرفی قرار دهید و به کودک بگویید قرار است این توپ را بدون اینکه بیفتد و یا با دستمان لمس شود، به این سبد هدایت کنیم. صف ایستادن کودکان را طوری بچینید که طول لوله ها کودکان با هم دقیقا تا داخل سبد باشد. در این صورت معلم یا مادر توپ را در اولین لوله انداخته و از کودکان می‌خواهد طوری لوله‌هایشان را بهم بچسبانند که توپ به زمین نیفتد. در این بخش هیچ جابجایی و چرخشی وجود ندارد و کودکان صرفا با نقش لوله ها و حرکت توپ در آن آشنا میشوند.

در مرحله بعد تنها یک جای اضافه‌تر با سبد فاصله بیاندازید و خودتان در ابتدای مسیر قرار بگیرید. بعد از اینکه توپ در مسیر حرکت کرد به انتهای مسیر بروید تا کودکان متوجه تغییر و کاری که از آنها می‌خواهید بشوند. سپس طول مسیر را دو برابر تعداد بچه هایی که در بازی حضور دارند در نظر بگیرید(منظور طول هر لوله است). این بار به کودکان بگویید هر کسی که توپ از روی لوله اش رد شد باید به انتهای مسیر برود تا دوباره در مسیر هدایت توپ قرار بگیرد. هر بار مسیر را طولانی تر کرده و تلاش کودکان برای انتقال توپ را تشویق کنید. در این بازی کودکان رعایت نوبت را نیز فرا می‌گیرند.

در مرحله بعدی میتوانید دو یا سه سبد را در بخشهای مختلف منزل، حیاط و یا کلاس قرار دهید و از کودکان بخواهید بر اساس هدفی که انتخاب می‌کنید عمل کنند. مثلا اول توپ را به سبد سبز می اندازیم و بعد از آنجا توپ را به سمت مسیر آبی هدایت می‌کنیم. هر چه آیتم‌های بیشتری اضافه کنید بازی چالشی‌تر خواهد شد.

بازی راه بی انتها برای کودک هفت ساله

بازی را با همان روال بچه‌های پنج و شش ساله آغاز کنید. در مرحله بعدی چهار لوله را با کمی فشار دست خم کنید. به طوریکه تبدیل به یک زاویه قائمه شوند. این لوله‌ها مسئول تغییر مسیر در زمان حرکت توپ خواهند بود. از بچه‌ها بخواهید هر بار یکی از  شکل‌های ساده مثل مربع ، مثلث، مستطیل و دایره بایستند و طوری توپ را هدایت کنند که بدون زمین افتادن در مسیر و یا دست زدن به آن، پنج دور بچرخد.

بازی راه بی انتها برای کودکان هشت سال تا دوازده سال

بر اساس سن بچه ها تعدادی مانع در محیطی که بازی را در آن انجام می‌دهد مشخص کنید. همچنین با توجه به تعداد بازیکنان، تعداد افرادی که لوله‌های قائمه دارند نیز بیشتر خواهد بود. حالا در میان راه موانعی را قرار دهید. گاهی این موانع علامت خطری است که بچه ها نباید به آن نزدیک شوند و گاهی این مانع یک مسئله است که باید توسط بچه‌ها حل شود(انتخاب مساله با توجه به سن کودکان در بازی قرار داده می شود و بچه ها باید راهکاری بیابند تا در زمان حل مساله توپ همچنان در حال چرخش باشد). مثلا برای نمونه شما چند علامت خطر در محیط بازی قرار می دهید. قوانین را برای بچه‌ها تکرار می‌کنید اینکه توپ نباید روی زمین بیفتد، با دست نباید لمس شود و توپ باید یک دور کامل در محوطه بازی بچرخد بدون اینکه به علائم خطر برخورد و یا در فاصله یک متری آن قرار بگیرند.

همچنین میتوان برای بازی زمانبندی خاص در نظر گرفت. برای مثال در فضا و حیاط مدرسه در مدت زمان ده دقیقه یک دور باید توپ دور حیاط چرخیده باشد و در عین حال نباید با مانع‌ها برخورد داشته و همچنین در نهایت به سبد هدف برسد.

برای بچه های ده تا دوازده سال میتوان به جای لوله های کاغذی در مراحل بعدی از نوارهای پارچه ای ۳۰ در ۱۵۰ سانتی استفاده کرد. در این صورت هر پارچه توسط دو نفر نگهداری شده و این دو مسئول هدایت توپ در هر پارچه را بر عهده دارند. میتوانید بر اساس سن بچه ها با آنها گفتگو کرده و قواعد جدیدی برای بازی تولید کنید. مثلا میتوان امتیازاتی برای بازی در نظر گرفت که در صورت کسب امتیاز امکان پرش توپ به جای هدایت در طول لوله را برای جلوگیری از هدر رفتن زمان را به بچه‌ها داد. به ایده‌های بچه‌‌ها گوش دهید و سعی کنید برای بار بعدی خلاقیت‌های بیشتری را در نظر بگیرید.

همچنین در گروه ده و دوازده سال می‌توان بازی را به صورت رقابتی در دو گروه یا بیشتر در نظر گرفت. در این صورت کسب امتیازات و هدایت توپ به سبد در سریعترین زمان ممکن بدون برخورد با موانع می‌تواند چالشهای بیشتری را برای کودکان تولید کند.

نکته:

وقتی لوله‌ها خیلی بلند باشند زمان انتقال توپ از یک لوله به لوله بعدی طولانی‌تر خواهد شد. در صورتی که با تعداد کمتری بازی می‌کنید بهتر است طول لوله‌ها بلند‌تر باشند. طول می‌تواند به عنوان یک عامل در بازی و یا یک امتیاز در گروههای بازی به کار گرفته شود.

میتوانید به کودکان هفت سال به بالا به جای یک لوله دو لوله بدهید تا در بازی به کار بگیرند. در این صورت میتوانید برای کاربرد لوله‌های هر دست نیز قوانینی را بر اساس سن و میزان توانمندی کودکان مشخص کنید.

طول مسیر انتقال توپ را در مرحله اول بر اساس تعداد کودکان انتخاب کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *