Search
Close this search box.

بازی رمزگشایی تصاویر

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
هدف بازی ایجاد یک جمله با نقاشی از اعداد یا حروف جداگانه‌ای است که جایگزین هر یک از کلمات می‌شود. این بازی به کودک در ایجاد جملات کامل کمک می‌کند، جملاتی که به صورت تصاویر ارائه می‌شوند. این بازی می‌تواند یک بازی سه نفره یا شش نفره باشد و حداقل مدت زمان انجام هر دور بازی پانزده تا سی دقیقه خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای بازی:

برای این بازی شما احتیاج به مداد یا مداد رنگی و کاغذ دارید. می‌توانید با استفاده از مدادهای رنگی، تصاویر را بر روی کاغذها نقاشی کنید.

نحوه انجام بازی شناختی رمزگشایی تصاویر:

هر بازیکن به نوبه خود یک جمله می‌سازد و با استفاده از تصاویر، حروف یا اعداد، به جای استفاده از خود کلمات، جمله را می‌نویسد. این بازی شبیه انجام پانتومیم است. در پانتومیم هر بازیکن به جای اینکه یک کلمه را بگوید سعی می‌کند تا آن را با ادا و شکلک به دیگران منتقل کند. در رمزگشایی تصاویر هر بازیکن یک جمله را با شکلها، اعداد و حروف و بر اساس خلاقیت خود تبدیل به یک نماد تصویری می‌کند تا بازیکن یا گروه دیگر آن را حدس بزنند. برای مثال فکر کنید که جمله ای که یک گروه انتخاب کرده این است:

 

“میدان فردوسی اینجاست”


حالا باید هر کلمه یا حرف را به تصویر تبدیل کرد تا گروه دیگر آن را رمزگشایی کنند. مثلا گروه به جای میدان یک دایره با دایره کوچکتری در وسط ترسیم می کند و برای کلمه فردوسی از نقاشی یک خط فر خورده و عدد دو و سی استفاده می کند. برای اینجاست هم از نماد گوگل برای مکان یابی استفاده می کند. و در نهایت شکل زیر را به گروه مقابل نشان می دهد.

تصویر سایر بازیکنان سعی می‌کنند با صدای بلند آنچه به شکل تصویر در آمده را در قالب جمله بیان کنند. اولین بازیکنی که جمله واقعی را حدس بزند برنده است و این فرصت را دارد که جمله تصویری بعدی را ایجاد کند. اگر بازیکنان نتواند جمله را بخوانند، شخصی که آن را ارائه کرده است برنده شده و فرصت دوباره‌ای برای ارائه خواهد داشت.

تغییراتی که می‌توانید در بازی اعمال کنید:

برای بازیکنان کم سن و سال تر، مجموعه‌ای از تصاویر احتمالی تهیه کنید و آن را در مقابل دید همه اعضا قرار دهید. این تصاویر می‌تواند با اجرا همراه باشند. نقاشی‌ها را تا حد امکان ساده کنید. در این صورت قدرت تصویرسازی کودک را به مرور ارتقا خواهید داد.

کودک در این بازی چه چیزی فرا می¬گیرد؟

بازی رمزگشایی تصاویر به کودک این انگیزه را می‌دهد تا یک جمله کامل در ذهن خود بسازد و شکل و نقاشی آنها را نیز برای خود مجسم کند. وقتی که کودک به جای استفاده از کلمات، ایده‌ای را به وسیله نقاشی منتقل می‌کند، یاد می‌گیرد که برای ارائه مطالب، به صورت غیرکلامی مانند نمودارها یا تصاویر نیز ایده‌سازی کند. این فعالیت به توسعه توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات به بخش‌های آن و سپس کنار هم قرار دادن موفقیت‌آمیز قطعات به روشی نوآورانه کمک می‌کند. این بازی بهترین روش برای ارتقا حافظه دیداری کودک است. زیرا بازیکنی که سریعتر تصاویری که نشان داده می‌شود را به خاطر سپارد، اولین کسی است که جمله را حل می‌کند. علاوه بر این قدرت حل مسئله را در کودک ارتقا می‌بخشد. زیرا که کودک را وا می‌دارد با کنکاش و تمرکز بیشتر بر روی تصویر، جمله اصلی را رمزگشایی نماید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *