بازی رودخانه و ساحل

برای شروع بازی رودخانه و ساحل در روی زمین یا فرش حدودی را مشخص کنید. مسیر فرضی رودخانه که عرضی در حدود یک متر داشته باشد. این کار را میتوانید با چسباندن چسب بر روی زمین یا با اثر گچ و یا با قرار دادن لگو مشخص کنید. خارج از فضای رودخانه و در دو طرف این خط ساحل یا کناره رودخانه نام دارد. از آنجا که قرار است در حین بازی از این دو کلمه استفاده کنید بهتر است کلمات را تغییر ندهید و هر بار تنها از همین دو کلمه(رودخانه – ساحل) استفاده کنید.

بازی امروز با هدف تمرین مهارتهای شنیداری، انعطاف پذیری شناختی(مکث قبل از انجام پاسخ و فکر کردن به پاسخهای دیگر)، تمرین توجه و تمرکز برای کودکان پنج تا هشت سال طراحی شده است. این بازی به صورت گروهی انجام می شود و حداقل به حضور دو نفر در بازی نیاز است.

بخش تکمیلی بازی رودخانه و ساحل:

از کودکان بخواهید در دو طرف رودخانه و بر روی ساحل بایستند. حالا بلند اعلام کنید رودخانه . وقتی کودکان این اعلام را شنیدند باید جفت پا به داخل رودخانه بپرند و آنجا بایستند تا دستور بعدی از سوی شما اعلام شود.

مجددا اعلام کنید ساحل و کودکان باید جفت پا از داخل رودخانه به بیرون خط فرضی رودخانه بپرند. چند بار با همین ترتیب این مسیر را تکرار کنید و هر بار بگویید رودخانه- ساحل. رودخانه- ساحل. هر بار کمی زمان بدهید تا کودکان بین این دو مسیر جابجا شوند. این بخش ساده ترین مرحله بازی و در واقع بخش آموزشی است. سپس بخش اصلی بازی شروع می شود. کودکان باید با دستور شما بدون مکث هر بار پرش را انجام دهند. این بار اعلام کنید رودخانه – رودخانه- رودخانه- ساحل… . وقتی کودکان انتظار شنیدن ساحل را پس از کلمه رودخانه دارند اما آن را نمی شنوند به آنها کمک می‌کند که تمرکز خود را روی آنچه می شنوند بگذارند.

در مرحله بعد و برای کودکان هفت و هشت ساله بهتر است خودتان نیز به عنوان یکی از بازیکنان وارد بازی شوید و گاهی دستورات را درست و گاهی دستورات خودتان را غلط انجام دهید. این کار برای کودک یک آموزش دیگر به همراه دارد. کودکان معمولا به معلم یا مربی خود اعتماد دارند و وقتی شما در بازی حضور دارید تمایل به پیروی از رفتار شما را دارند. ولی اشتباه انجام دادن حرکات توسط شما به کودکان این آموزش ضمنی را دارد که باید خودشان نیز فکر کنند و بدون تفکر کاری را انجام ندهند.

هر زمان که کودکی دستوری را غلط انجام داد از بازی خارج می شود. این کار تا حدی ادامه پیدا میکند که یک یا دو نفر در بازی باقی بمانند و دو دستور پشت هم را درست انجام دهند. به طور کلی بهتر است هر کودکی که از بازی خارج شده، بتواند پس از پنج دستور به بازی برگردد.

نکته:

به کودکانی که بیش از حد مکث می کنند تا دیگران ابتدا انتخاب کنند دو بار تذکر بدهید و بعد از تذکر دوم در صورت تکرار از بازی خارج شوند.

دستورات را آنقدر سریع اعلام نکنید که کودکان فرصت انجام پرش را نداشته باشند. هر بار با کمی مکث دستور بعدی را اعلام کنید.

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی skype
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *