Search
Close this search box.

بازی زنجیر کاغذی

بازی زنجیر کاغذی
قبلا درباره فعالیت‌هایی که عضلات ظریف دست را تقویت کرده و کودک را برای نوشتن آماده می‌کنند گفتگو کردیم. همچنین درباره فعالیتهایی گفتیم که بر روی نوشتن و خوش خطی کودکان اثر دارد. کودکانی که از نوشتن زود خسته می شوند و یا دست خط بدی دارند عموما مشکل ضعف در عضلات ظریف دست را دارند. میتوان این ضعف را با فراهم کردن فعالیتهایی مرتب و روزانه به خوبی برطرف کرده و بار سنگین تکالیف مدرسه را از دوش آنها کم کرد. امروز با یک ورقه کاغذ A4 و مقداری چسب چالش بلندترین زنجیرکاغذی را خواهیم داشت. بازی زنجیر کاغذی با هدف تقویت عضلات ظریف دست، آمادگی نوشتن، تقویت تفکر و برنامه ریزی،‌ توجه و تمرکز و مهارت اندازه گیری برای کودکان چهار تا ده ساله قابل اجراست.

 

 

بخش تکمیلی بازی زنجیر کاغذی:

پیش از شروع بازی مطمئن شوید که کودک کار کردن با قیچی را بلد است. در صورتی که این کار را هنوز فرا نگرفته یا ضعیف است انجام این بازی را تا زمان تسلط بر قیچی به تعویق بیاندازید. برای کودکان چهار ساله بهتر است خودتان برگه A4را از طول با خط کش و مداد تقسیم بندی کنید تا کودک از روی خطوط شما ببرد. برای کودکان بزرگتر نیازی به کشیدن هیچ خطی نیست.

 

بازی زنجیر کاغذی برای کودکان چهار تا شش ساله:

 بازی تنها با برش و حلقه کردن کاغذها در یک دیگر انجام میشود. بعد از اتمام برش‌ها چسب و پایه‌اش را در اختیار کودکان قرار دهید و از آنها بخواهید با رساندن دو سر برش خورده یکی از نوارها به هم یک حلقه درست کنند. نوار بعدی را از داخل این حلقه رد کرده و با چسب مجددا بچسبانند و همینطور تا انتها یک زنجیر کاغذی درست کنند. در نهایت زنجیر کاغذی کودک را در کنار دیوار یا روی زمین بچسبانید و از کودک بخواهید در کنار این کاغذ دراز کشیده یا بایستند و قدش را با آن اندازه بزنید. یا اینکه از کودک بخواهید اسباب بازیهایش را در کنار این زنجیر کاغذی گذاشته و براساس تعداد حلقه ها برای هر شکل بگوید کدام بلندتر یا کوتاهتر است.

 

باکودکان گفتگو کنید که چطور از یک کاغذ می‌توان یک زنجیر کاغذی طولانی‌تر درست کرد بدون اینکه کاغذ دیگری داشته باشیم. (پاسخ درست در نحوه چسب زدن به لبه های کاغذ و نیز عرض برش‌ها است. هر چه برشها باریکتر باشد زنجیر کاغذی طولانی‌تر خواهد شد. همچنین هنگام چسب زدن اگر دو لبه را در نزدیکی هم به جای روی هم قرار گرفتن بچسبانیم هر حلقه بزرگتر از مدلهای معمول خواهد شد.)

یک چالش دیگر این است که از کودکان بخواهید طوری این کاغذ را برش بزنند که زنجیر کاغذی به اندازه قد خودشان درست کنند.

 

بازی زنجیر کاغذی برای کودکان بزرگتر از هفت سال:

برای این گروه از کودکان ابتدا مرحله اول(همانند گروه سنی چهار تا شش سال) را انجام دهید. اگر این بازی را در مدرسه، جمع بچه ها و یا در میان اعضای خانواده انجام می‌دهید، زنجیرهای کاغذی را با هم مقایسه و با متر طول هر یک را اندازه بگیرید.

از کودکان بخواهید کاغذ را طوری برش بزند که زنجیری به بلندای قد خودش تولید کند.

اگر کار را در گروه انجام می‌دهید از کودکان بخواهید که با هم درباره چگونگی طولانی تر شدن زنجیر گفتگو کنند. کدام روش برای طولانی تر شدن زنجیر کاغذی قابل انجام است. اجازه دهید تا کودکان خودشان با مقایسه زنجیرها با هم متوجه شوند که نازکی و کلفتی برشها چه اثری بر روی اندازه زنجیر کاغذی دارد.

در صورتی که تعداد کودکانی که در بازی حضور دارند زیاد است میتوانید کودکان را گروه بندی کنید و هر گروه تنها با یک کاغذ زنجیر کاغذی خود را ساخته و سپس کار مقایسه طول هر زنجیر و اندازه گیری آن را با خط کش با کودکان انجام دهید.

 

یک چالش دیگر برای این بازی درگروه کودکان بزرگتر تصور اندازه یک شی و تلاش برای ساخت زنجیر کاغذی به طول آن شی است. برای مثال شما به کودک یک گلدان گل یا یک صندلی را نشان میدهید و از او میخواهید طوری برشهای کاغذ را بزند که طول زنجیر تقریبا برابر با طول صندلی یا گلدان باشد. در این صورت نیاز است تا کودکان اندازه طول هر حلقه را بدست آورند و کاغذ را طوری برش بزنند که بدون باقی ماندن از کاغذ یک زنجیر برابر با طول صندلی داشته باشند. هر بار وسایل مختلف و متفاوتی را به کودک نشان دهید تا بتواند ارزیابی بهتری از اندازه ها بدست آورد.

 

 

نکته:

اگر کودکی خیلی با قیچی کار نکرده است بازی با خط کشیدن روی کاغذ شروع می‌شود. در غیر این صورت هر کودک خودش با قیچی کار برش را انجام می‌دهد.

بعضی از کودکان اصرار دارند که برای برش حتما از مداد و خط کش برای خط کشی استفاده کنند. به آنها بگویید در این بازی نیازی نیست که حتما خطوط صاف باشد و بدون قیچی هم میتوانند کار کنند اما اگر کودک اصرار زیادی دارد آن را در اختیارش قرار دهید.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *