Search
Close this search box.

بازی شناخت اشکال

بازی شناخت اشکال بازی برای کودک پنج ساله
بازی شناخت اشکال از دو سالگی قابل انجام است. در این سن کودک تنها باید اشکال اصلی را بشناسد. این شکلها شامل مربع، مستطیل، دایره و مثلث است. از دو و نیم سالگی به بعد که کودک شکلهای اصلی را آموخت میتوان اشکال دیگری مثل بیضی، قلب و ستاره و .. را آموزش داد.

با کارتن، شکلهای بزرگی از مربع، مستطیل، دایره و مثلث ببرید. هر کدام از این شکلها را با رنگ‌های گواش سبز، قرمز، زرد و آبی رنگ آمیزی کنید. در وسط هر کدام از این شکل‌ها نمونه کوچک از هر کدام را برش دهید. این برش محل قرار گرفتن شکل‌های هندسی است که کودک جمع آوری میکند و داخل آن می ریزد. میتوانید پشت این سوراخ ظرف یا نایلونی قرار دهید که پس از انداختن کارتها در آن، جمع آوری شکل ها راحت تر باشد.

با مقوای قرمز،آبی، سبز و زرد، شکل‌های مربع، مستطیل، دایره و مثلث را در سایزها و اندازه های مختلف برش دهید. در نهایت شما باید مجموعه ای از شکل‌های رنگی مقوایی(به این شکل‌ها در بازی کارت می‌گوییم) و چهار شکل بزرگ کارتنی برای بازی داشته باشید.

حالا کارت‌ها را روی زمین پخش کنید و از کودک بخواهید کارتها را بر اساس رنگ در داخل برش هر شکل کارتنی قرار دهد. در این مرحله مهم نیست که شکل هر کارت چیست تنها رنگ آن مهم است. در مرحله بعدی از کودک بخواهید هر کارت را بر اساس شکل آن در داخل شکل کارتنی مشابه بیاندازد. در این مرحله تنها شکل مهم است و رنگ اهمیتی ندارد.

بازی شناخت اشکال به تقویت عضلات دست کودک، تقویت مهارتهای حرکتی، آموزش رنگَ، آموزش اشکال، تقویت توجه و تمرکز برای گروه سنی دو تا چهار سال کمک می‌کند همچنین در مرحله تکمیلی هدف ما تقویت حواس کودک، تقویت توجه و تمرکز، تقویت حافظه، تقویت کارکردهای اجرایی برای گروه سنی دو تا شش سال است.

مرحله تکمیلی بازی شناخت اشکال:

در مرحله تکمیلی هدف اول ما شناخت شکل‌ها است. پس قبل از استفاده از کارت‌ها با شکل‌های بزرگ کارتنی کار شناخت اشکال را أغاز میکنیم. بزرگ بودن شکل‌ها امکان استفاده از دیگر حواس را برای انجام بازی ممکن می‌کند. در صورتی که بازی را مرحله به مرحله و در طی روزهای مختلف انجام دهید کودک اشکال را شناخته و قادر به تفکیک آنها از هم می‌شود.

برای بازی شناخت اشکال ابتدا تنها از شکل‌های بزرگ کارتنی استفاده کنید. یکی از آنها را روی زمین بگذارید و از کودک بخواهید با پای برهنه در لبه شکل راه برود. مثلا شکل مستطیل را روی زمین بخوابانید و از کودک بخواهید روی لبه مستطیل حرکت کند. این کار به شناخت اشکال کمک می‌کند . وقتی برای آموزش از چند حس با هم استفاده می‌شود شناخت سریعتر و بهتر صورت می‌گیرد. در حین حرکت کودک بر روی هر شکل با پا، اسم آن شکل را تکرار کنید. مستطیل…مستطیل… مستطیل . می‌توانید با تکرار کند یا تند کلمه مستطیل از کودک بخواهید بر روی مستطیل کند‌تر یا تند‌تر قدم بردارد.

در مرحله بعدی تعدادی لگو یا اسباب بازی‌های کوچک یا هر وسیله‌ای را که در اختیار دارید به کودک بدهید. یکی از شکل‌های کارتنی را روی زمین بخوابانید و از کودک بخواهید با لگو دور تا دور شکل را پر کند تا جای خالی باقی نماند. در نهایت شکل کارتنی را به آرامی از میان لگوها بردارید تا شکل ایجاد شده توسط لگوها را ببیند. از او بخواهید مجددا روی لبه مستطیل ساخته شده با لگوها را دست بکشد. در حین تکمیل کارچیدن لگوها و زمان لمس آنها اسم شکل را تکرار کنید. مستطیل…مستطیل… مستطیل.

می‌توانیدبرای آموزش بیشتر، وسایل تزیینی مثل توپ‌های پام پام در اختیار کودک قرار دهید تا اطراف هر شکل بزرگ کارتنی را تزیین کند.

در طی روزهای بعدی کارتها را روی زمین با فاصله از هم پخش کنید و از کودک بخواهید روی اولین کارت مستطیل شکل بایستد و بدون در نظر گرفتن رنگ آنها، روی تمام شکل‌های مستطیل بپرد. همین کار را با شکل‌های دیگر نیز تکرار کنید. به او بگویید« اینجا این مستطیل رو می بینی… حالا وایستا روش… ببینم یه شکل مستطیل دیگه میتونی همین نزدیکی پیدا کنی… آفرین … حالا بپر روی اون تا دوباره یه شکل مستطیل دیگه پیدا کنیم». خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. برای بچه‌های پنج و شش ساله پس از انجام این مرحله از آنها بخواهید روی اولین کارت مستطیل سبز بایستند و سپس یک کارت مستطیل سبز دیگر پیدا کنند و روی آن بپرند. سپس از کودک بخواهید تنها روی مستطیل‌های سبز و مثلث‌های آبی رنگ بپرند . این کار به تقویت توجه و تمرکز، تقویت مهارت‌های اجرایی و تقویت حافظه کودک کمک می‌کند.

 

وقتی که کودک به شکلها تسلط پیدا کرده است وقت انجام بازی شناخت شکلها با ترکیب رنگ و شکل به طور همزمان است. شکلهای کارتنی بزرگ را به دیوار تکیه دهید و از کودک بخواهید تا تمامی کارتهای هم شکل مشابه را در داخل شکل بزرگ کارتنی بریزد(مربعها داخل شکل مربع بزرگ و مثلث ها داخل شکل مثلث بزرگ). این بخش صرفنظر از رنگ کارت‌ها انجام می‌شود. برای کودک بزرگتر از سه سال از او بخواهید کارت‌هایی که شکل و رنگ مشابه شکل کارتنی دارند را در داخل شکلهای کارتنی بیاندازد.(تنها مربعهای هم رنگ مربع کارتنی بزرگ)

در مرحله بعدی از کودک بخواهید کارت‌ها را تنها بر اساس رنگ به شکل‌های کارتنی هم رنگ بریزد. این کار به توجه و تمرکز و دقت فراوان کودک نیاز دارد.

نکته:

لبه برش خورده کارتن‌ها بسیار برنده هستند. پس از رنگ آمیزی و پیش از بازی با آنها، ‌حتما لبه شکل‌ها را با چسب نواری یا چسب کاغذ بپوشانید.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *