Search
Close this search box.

بازی صدا سازی… دستگاه موسیقی من

بازی صدا سازی...برای کودک زیر یک سال
برای بازی صدا سازی چند قوطی کوچک در‌دار کنسرو را انتخاب کنید. داخل هر کدام مقداری از مواد موجود در منزل بریزید. در آن را بسته و برای اطمینان بیشتر با چسب نواری محکم کنید. برای مطالعه ادامه بازی کلیک کنید.

برای بازی صدا سازی چند قوطی کوچک در‌دار کنسرو را انتخاب کنید.(قوطی‌های فلزی برای این کار مناسب‌تر هستند چرا که صدای بهتری تولید می‌کنند اما اگر قوطی‌های فلزی در اختیار شما نبود از هر وسیله دیگری حتی جعبه‌های داروی کودک و یا بطری آب معدنینیز می‌توانید استفاده کنید). داخل هر کدام مقداری از مواد موجود در منزل بریزید. مثلا نخود و لوبیا، کمی رشته ماکارونی، چند چوب کبریت، چند عدد شکلات، مقداری برنج و … به صورت جداگانه در هر قوطی بریزید و در آن را بسته و برای اطمینان بیشتر با چسب نواری محکم کنید.

از آنجا که در داخل هر قوطی ماده متفاوتی قرار دارد در زمان تکان دادن هر کدام صدای متفاوتی ایجاد خواهد شد. این قوطی‌ها را در دسترس کودک قرار دهید تا هر کدام را که تمایل دارد برداشته و تکان دهد. سعی کنید زمانی که بازی صدا سازی را با کودک انجام میدهید منتظر شوید که کودک قوطی اول را انتخاب کند. شما نیز قوطی دیگری برای درک تفاوت بین صداها در دست بگیرید. قوطی را تکان تکان دهید تا کودک متوجه صدای قوطی در دست شما شود. دست کودک را بگیرید و قوطی درون دستش را تکان دهید. دوباره قوطی درون دست خودتان را تکان دهید. کودک به مرور یاد می‌گیرد که پس از تکان دادن قوطی شما، نوبت به خودش است تا آن را تکان دهد. قوطی های دیگر را نیز تکان دهید تا کودک علاوه بر قوطی درون دستش متوجه دیگر صداها نیز شود.

در زمان انجام بازی سعی کنید با دو قوطی دیگر که شما انتخاب می‌کنید ریتمی آهنگین با همراهی کودک تولید کنید. این کار ضمن شادی بخش بودنش به درک تمایز بین صداها و رشد شنیداری کودک کمک شایانی می‌کند.در بازی صدا سازی هدف تقویت قدرت شنیداری، تقویت توجه و تمرکز، تقویت عضلات ظریف دست کودک، تقویت انعطاف پذیری، تقویت جهت‌یابی، رعایت نوبت، تقویت مهارتهای اجتماعی و هیجانی است.

انعطاف پذیری چه فایده ای دارد؟ زمانی که کودک چشم از یک وسیله مورد علاقه بر میدارد و به محرک صدادار جدید توجه می‌کند در عمل از وسیله مورد علاقه بازداری کرده و به سمت موضوع جدید تغییر وضعیت داده است. تقویت انعطاف پذیری در زمان تحصیل به کودک کمک می‌کند تا بتواند محرک‌های محیطی جذاب را نادیده گرفته و به محتوای آموزشی معلم توجه کند.

نکته:

پیش از دادن قوطی‌ها برای بازی صدا سازی به کودک نسبت به تمیزی کامل آنها اطمینان حاصل کنید. آنها را خوب بشویید و کاغذ و نایلون و مواد چسبیده شده روی بدنه آنها را پاک کنید. زیرا به محض اینکه قوطی‌ها را در اختیار کودک قرار دهید آنها را برای کشف در مرکز دریافت اطلاعات خود یعنی دهان فرو خواهند برد.

در زمان درست کردن یک وسیله موسیقی خوب در وسایل را محکم کنید تا در حین تکان دادن کودک در باز نشده و مواد موجود بیرون نریزد.

بازی را تا زمانی ادامه دهید که کودک نسبت به حرکت شما توجه نشان میدهد. در صورتی که کودک دیگر متوجه شما نیست و یا با اسباب بازی دیگری مشغول شده زمان پایان دادن به بازی است.

در هر بار تکان دادن قوطیتان کمی تامل کنید تا کودک نیز قوطی اش را تکان دهد. اگر کودک کاری انجام نداد دست او را بگیرید و به آرامی تکان دهید تا صدای قوطی درون دستش را بشنود. قوطی و دست کودک را مقابل چشمش تکان دهید تا متوجه صدا و عامل تولید صدا شود. به مرور کودک رعایت نوبت را یاد می‌گیرد.

لطفا پیشنهادات و نظرات خود را به آدرس Info@dallii.ir ارسال نمایید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *