Search
Close this search box.

بازی ضربه ای

بازی ضربه ای بازی برای کودک پنج تا هشت سال با هدف آموزش خواندن و نوشتن
به کودکان پیش از دبستان نیز میتوان شکلهای حروف را آموخت. این آموزش به معنای رونویسی از حروف و خواندن صداهای آنها نیست. بلکه کمک به کودک برای آشنا شدن با شکل حروف با استفاده از بازی است. این کار دقیقا چه کمکی به کودک میکند؟ وقتی کودک شکل کلمات یا حروف را قبل از شروع مدرسه می‌بیند به او کمک می کند که آموزش این مطالب در مدرسه برایش سریعتر باشد. همچنین برای کودکان مدرسه ای که در دیکته ضعیف هستند این بازی می تواند کمک خوبی باشد. بازی ضربه ای با هدف تقویت توجه و تمرکز، هماهنگی بین چشم و دست، شناخت شباهت‌ها و تفاوتها،‌ آشنایی با شکل حروف و اعداد و آمادگی خواندن و نوشتن، دقت دید، برای کودکان پنچ تا هشت سال طراحی شده است.

 بخش تکمیلی بازی ضربه ای:

بازی ضربه ای برای کودک پنج و شش ساله:

برای بازی به یک صفحه بزرگ کاغذ احتیاج دارید. بهتر است از کاغذ های برش (در خرازیها موجود است) استفاده کنید. با کمک یک لیوان یا کاسه دایره هایی به اندازه کف دست روی صفحه به صورت پراکنده و با رنگهای مختلف بکشید. در درون هر کدام از این دایره ها نیز یکی از حروف الفبا را بنویسید. بهتر است تعداد دایره ها طوری باشد که حداقل از هر حرف دو دایره در صفحه داشته باشید. پس از اتمام کار این برگه را روی میز یا روی زمین بچسبانید. وسیله دیگری که برای بازی احتیاج دارید یک مگس کش است. برای شروع بازی یکی از حروف روی صفحه را به کودک نشان دهید و از او بخواهید شکل دیگری که مشابه این شکل است را یافته و با مگس کش روی آن ضربه بزند.(نیازی نیست که به کودک بگویید صدای این حرف چیست. در دید کودکان این حروف شبیه نقاشی هستند و بنابراین شما از آنها می‌خواهید یک نقاشی مشابه آنچه نشان داده‌اید بیابد).

میتوانید به جای نشان دادن شکل روی صفحه اصلی از کارتهای حروف استفاده کنید. کارت یکی از حروف را بیرون کشیده و به کودک بگویید شکل‌های مشابه با این کارت را پیدا کن و با مگس کش روی آن ضربه بزن.

وقتی کودک شکلی شبیه خ را از ج تفکیک می‌دهد به تواناییهای او برای تشخیص شباهت و تفاوت و یادگیری ساده‌تر این حروف در زمان مدرسه قوت بخشیده اید.

نوشتن رنگی حروف و دایره ها به شما امکان راهنمایی در زمانی که کودک نمی داند شکل مورد نظر کجاست را میدهد. برای این منظور بهتر است شما هم یک مگس کش داشته باشید و زمانی که راهنمایی شما به کودک کمکی نکرد خودتان با اعلام جای حرف به آن ضربه بزنید. برای راهنمایی میتوانید به کودک بگویید که « این شکل با رنگ سبز نوشته شده و در یک دایره قرمز است یا داخل دایره های قرمز دنبال این شکل باش.»

برای اعداد هم میتوان این بازی را به کار گرفت. اعداد را در صفحه پراکنده یادداشت کنید و از کودک بخواهید عدد چهار را یافته و به تعداد آن با مگس کش رویش ضربه بزند.

بازی ضربه ای برای کودکان هفت و هشت ساله:

برای بچه های مدرسه‌ای که در دیکته ضعف دارند به جای نوشتن حروف (اگر در حروف مشکل دارند میتوانید بازی را از ابتدا آغاز کنید) کلماتی که در کتاب سال اول خوانده و مرور کرده اند را یادداشت کرده و همانند مدل قبل در داخل دایره های رنگی کلمات را بنویسید (می توانید کلمات را پرینت بگیرید و داخل دایره ها بچسبانید). سپس به کودک همانند روال بالا یکی از این کلمات را نشان داده (و یا کارت آن کلمه را نشان دهید تا دو کلمه دیگر را بیابد) و از کودک بخواهید کلمه بعدی را پیدا کرده و روی آن ضربه بزند.

وقتی که کودکتان در یافتن کلمات به سرعت قابل قبولی رسید میتوانید بازی را زمان بندی کنید. مثلا تایمر موبایل خود را روشن کنید و از کودک بخواهید پیش از رسیدن به پانزده ثانیه دو کلمه را پیدا کند یا اینکه مشخص کنید در مدت زمان یک دقیقه چند کلمه را پیدا کرده و ضربه می زند.

همین بازی را با اعداد نیز میتوان برای این گروه سنی نیز انجام داد. اعداد را به صورت پراکنده روی صفحه بنویسید و با طرح مسائلی ساده از کودک بخواهید پاسخ را در صفحه یافته و به تعداد آن ضربه بزند. مثلا سه سیب در یک ظرف و سیب دیگر در ظرف دیگری قرار دارد روی هم رفته چند سیب در این دو ظرف وجود دارد. طرح سوالات کاملا به سطح مورد نیاز کودک شما بستگی دارد. اگر کودک شما در سطح پیچیده تری از مسايل مشکل دارد می‌توانید از همان ها استفاده کنید.

نکته:

بازی ضربه ای را بر اساس نیاز کودکتان تغییر دهید. در صورتی که کودک با کلمات خاصی مشکل دارد تنها آنها را یادداشت کنید یا اگر در خواندن و نوشتن صدای بخصوصی ضعیف است می توانید کلماتی با همان صدا را در صفحه بنویسید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *