Search
Close this search box.

بازی قرینه سازی

بازی قرینه سازی
بازی قرینه سازی تمرین تجسم فضایی و عمل کردن مطابق الگو است. این بازی را میتوان با تعدادی چوب بستنی ، لگو و یا حتی خلال دندان و یا ماکارونی انجام داد. کافیست الگوهای ساده را بسازید و از کودک بخواهید مشابه شما در سمت خودش عمل کند. برای انجام روال بازی متن بازی را بخوانید.

برای بازی قرینه سازی روی زمین خطی با چسب برق یا چسب کاغذی ترسیم کنید (یا یک خط کش بگذارید). این خط مرز میان شما و کودک برای ساخت است. تعدادی از لگوها یا چوب بستنی را در میان دو نفر قرار دهید تا بتوانند حین بازی از آن انتخاب کنند. برای مثال شما یک لگوی آبی بزرگ بردارید و در پشت خط و مقابل خودتان قرار دهید. بهتر است در این مرحله با چسبیدن به خط شروع کنید چون کودک باید بداند از کجا کار را شروع کند و جلو برود. از او بخواهید لگویی شبیه مال شما و دقیقا در همان نقطه ای که شما قرار دادید انتخاب کند(دقیقا در پشت خط ترسیمی). سپس لگوی بعدی را انتخاب کنید و سعی کنید یک شکل ساده و قابل انجام توسط کودک بسازید تا او هم پس از شما همان کار را انجام دهد.

در این مرحله اگر کودک مشکلی داشت یا قادر به تشخیص درست جای لگو نبود او را راهنمایی کنید. این مرحله آموزش است و حتی وقتی کودک درست انجام میدهد باید کار درست او را دوباره تایید کنید. مثلا بگویید. کاملا درسته. تو اینجا یک لگوی آبی گذاشتی درست مقابل لگوی آبی من و اینجا هم یک لگوی قرمز… این بالا هم یک لگوی زرد گذاشتی درست مثل مال من. یا مثل این طرف خط

چند بار دیگر بسته به نیاز کودک شکلهای دیگری با انتخابهای دیگر و تعداد بیشتری لگو بسازید. برای کودکان کوچکتر سه لگو شروع خوبی است و به تدریج آن را به ۵ و هفت عدد برسانید.

در مرحله بعدی یک سازه ساده با سه لگو بسازید و پس از ساخت از کودک بخواهید همانند شما آن را در سمت خودش بسازد. باز هم کار را با پنج و هفت لگو ادامه دهید. کودک در این مرحله تا زمان تکمیل سازه شما تماشاگر خواهد بود و پس از اتمام کار دست به ساخت خواهد زد.

مرحله بعدی بدون اینکه کودک بتواند به سازه شما نگاه کند آن را بسازید. میتوانید این کار را در پشت یک مانع انجام دهید و سپس مانع را برداشته و از کودک بخواهید همانند آنچه شما ساخته اید بسازد.

بازی قرینه سازی با هدف تمرین تجسم فضایی کودکان، تمرین توجه و تمرکز، تمرین آمادگی نوشتن برای کودک سه تا هفت سال طراحی شده است.

نکته:

هر بار پس از اتمام کار کودک کار او را بررسی کنید و نکات درست و غلط کار را با هم مرور کنید. اگر جایی سازه کودک با شما متفاوت است از او بخواهید که با دقت کردن بفهمد کجای کار متفاوت است و چه کاری برای رفع آن میتواند انجام دهد.

برای کودکان پنج، شش و هفت ساله می توانید همزمان بیش از یک سازه بسازید و اجازه دهید که کودک در زمانی که به او می دهید همه سازه ها را با هم انجام داده و به شما نشان دهد.

پس از انجام بازی میتوانید از یک آینه بزرگ برای نشان دادن قرینه سازی به کودک کمک بگیرید. آینه را روی خط ترسیمی قرار دهید تا کودک بتواند قرینه آنچه را که شما ساخته اید در آینه تماشا کند.
بازی قرینه سازی
بازی قرینه سازی در آینه
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *