Search
Close this search box.

بازی قطار حافظه

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

از کاغذ سفید دو نوار بلند و هم اندازه ببرید. بهتر است طول نوارها بیشتر از طول کاغذ A4 باشد . حالا این نوارها را با ماژیک و خط کش به مربعهای ده در ده سانت خط کشی کنید. در نهایت شما یک ردیف جدول با پنج خانه کنار هم خواهید داشت. این قطار شماست. حالا از مقواهای رنگی سه شکل مربع، دایره و مثلث را ببرید. از هر کدام سه رنگ و سه عدد برای هر نفر( برای مثال سه مثلث سبز، سه مثلث قرمز و سه مثلث زرد). سایز این شکلها باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند در وسط واگن‌های قطار شما و با فاصله از دیواره ها قرار بگیرند. بنابراین نصف اندازه یعنی ۵ در ۵ مناسب است.

وسیله بازی شما آماده است.

نکته:

حتما نیازی نیست که این روال را با کاغذ انجام دهید. می‌توانید به جای آن از تخته وایت برد و ماژیک استفاده کنید.

شما در مقابل کودک می‌نشینید و قطار خود را در مقابلتان می‌گذارید. از کودک نیز بخواهید که مقابل شما نشسته و همانند شما قطارش را در جلوی خود بگذارد. شکل‌های بریده شده مثلث، مربع و دایره را نیز بین خودتان و کودک مساوی تقسیم کنید.

حالا به کودک بگویید این قطار است و این (با اشاره به خانه‌های قطار)، واگنهای قطار است. شکل‌های بریده شده را نیز به کودک نشان دهید و به او بگویید اینها هم مسافران قطار هستند. من هر بار نحوه نشستن مسافرها را در واگن‌های قطار به تو نشان میدهم و بعد آن را می پوشانم و تو باید در مدت زمانی که من به تو فرصت می‌دهم جای مسافرها را به خاطر بسپاری و آنها را در واگن‌هایی که دیدی قرار دهی.

بازی قطار حافظه برای کودک سه و چهار ساله:

برای این بچه‌ها با یک شکل بازی را شروع کنید. مثلا تنها از شکل مثلث در بازی استفاده کنید و هر بار یکی از خانه‌ها را با مثلث پر کنید و سپس از یک کتاب بزرگ یا یک تکه مقوا برای پوشاندن قطار خودتان کمک بگیرید و از کودک بخواهید مثلثش را در جایی که مسافر شما را دیده بگذارد. برای بچه‌های سه ساله ابتدا یک خانه آنهم در ابتدا و یا انتها را پر کنید تا روند بازی را یاد گرفته و سپس بازی را در واگن‌های وسط نیز ادامه دهید. بازی باید تنها با یک رنگ شروع شود و تنوعی از رنگ‌ها را استفاده نکنید. به مرور که کودک عملکرد درست در بخش اول داشت می‌توانید تنوع رنگ شکل مثلث را نیز به بازی اضافه کنید. اگر عملکرد کودک درست و خوب بود (منظور این است که هر بار پنج پاسخ درست پشت هم داشت)، به تدریج می‌توانید شکل دایره را نیز به بازی وارد کنید.

بازی قطار حافظه برای کودکان پنج تا هفت ساله:

برای این گروه از کودکان بازی را با دو شکل مشابه و هم رنگ شروع کنید(دو مثلث زرد). جایگذاری را ابتدا با خانه‌های اول و آخر و وسط شروع کنید و به تدریج شکل‌ها را میتوانید در کل قطار جایگذاری کنید. اگر کودک سه تا پنج پاسخ درست و پشت هم داشت می‌توانید بازی را با سه شکل مشابه و دو رنگ ادامه دهید. (مثلا سه مثلث با دو رنگ زرد و آبی). اگر عملکرد کودک شما در بازی درست بود می‌توانید به تدریج همه رنگ‌ها و شکل‌ها را به بازی اضافه کنید.

بازی قطار حافظه برای کودکان هشت و نه ساله:

برای این کودکان می‌توانید بازی را با سه رنگ و سه شکل همزمان شروع کنید اما تعداد واگن‌های پر شده نباید از سه تا بیشتر باشد. به مرور و در صورت داشتن ۵ عملکرد درست و پشت هم کودک می‌توانید تعداد را به چهار واگن برسانید. در صورتی که عملکرد کودک در این قسمت هم عالی بود می‌توانید بخش بعدی بازی را با کودک انجام دهید.

برای این بخش شما به تصاویری برای جایگزینی احتیاج دارید. تصویر سه درخت، تصویر سه ابر و تصویر سه گل را بکشید و همراه خودتان داشته باشید. به کودک بگویید قرار است قوانین شکل‌ها را کمی تغییر دهیم. من هر بار که در صفحه‌ام از تصویر درخت استفاده کردم تو به جای آن باید مثلث بگذاری آنهم درست در خانه‌ای که من درخت را گذاشته‌ام. بازی را با استفاده از این تصویر و همانند ابتدای کار انجام دهید تا جایگذاری درخت با مثلث در ذهن کودک شکل بگیرد. حالا تصویر بعدی مثلا گل را وارد کنید. به کودک بگویید هر وقت گل را دیدی به جای آن باید در صفحه خودت و در همان خانه، تصویر مربع را بگذاری و بعد از عملکرد موفق کودک حالا تصویر ابر و جایگذاری آن با شکل دایره را آموزش دهید و تمرین کنید.

وقتی کودک به خوبی به جابه جایی‌ها مسلط شد حالا می‌توانید از هر سه شکل و همزمان استفاده کنید. فراموش نکنید که شکل‌های درخت و ابر و گل دقیقا باید با همان رنگ‌هایی که برای مثلث و مربع و دایره استفاده کردید بریده شوند.

نکته دوم:

اگر معلم یا مربی هستید و قصد دارید این بازی را در کلاس انجام دهید می‌توانید واگن مربوط به خودتان را روی تخته ترسیم کنید و هر بار بعد از شکل گذاری داخل واگن‌ها، آن را بپوشانید تا کودکان آنچه را که دیده‌اند، جایگذاری کنند.

بازی قطار حافظه با هدف تمرین حافظه کاری، تمرین انعطاف پذیری شناختی‌، تمرین بازداری پاسخ و تمرین توجه و تمرکز، برای کودکان سه تا نه ساله طراحی شده است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *