Search
Close this search box.

بازی مهاجمان سبد

بازی مهاجمان سبد بازی برای تقویت مهارتهای حرکتی کودک پنج تا دوازده ساله
بازی مهاجمان سبد یک بازی سراسر شادی و جذابیت و پر از تحرک برای بچه ها است بدون اینکه آنها متوجه شوند در حال آموزش هستند. این بازی به صورت گروهی انجام می‌شود. کمترین تعداد بازیکنان سه نفر است. برای این بازی به چند سبد و توپهای کوچک هم رنگ با سبدها نیاز دارید. در این بازی هر کودک باید توپهای سبد خودش را به سبد دیگران منتقل کند. بازی مهاجمان سبد با هدف تقویت مهارتهای حرکتی، تقویت برنامه ریزی و تفکر، دقت دید، تقویت توجه و تمرکز، تقویت مهارتهای اجتماعی و هیجانی برای گروه سنی پنج تا دوازده سال طراحی شده است. این بازی محدودیت سنی بالاتر از دوازده سال نداشته و  قابل انجام  برای  گروههای بزرگتر در جمع خانواده نیز هست.

بخش تکمیلی بازی مهاجمان سبد:

برای این بازی به چند سبد رنگی، مقداری کش دو سانتی یا روبان پهن و تعدادی توپ رنگی نیاز دارید. برای آماده سازی وسایل بازی، ابتدا روبان یا کش را از داخل سبدها رد کنید به طوری که به راحتی بتوانید آن را روی پشت بچه ها نصب کنید که هم به راحتی نیفتد و در عین حال بدن کودک آسیبی نبیند (شبیه کمربندی بسته می‌شود که در پشت آن یک سبد قرار گرفته). سپس بر اساس رنگ هر سبد تعداد مشخصی توپ به هر فرد بدهید. تعداد توپ تمامی اعضا باید برابر باشد. مثلا پنج توپ برای هر فرد. توپها باید در داخل سبدها که اکنون روی پشت کودکان قرار گرفته گذاشته شود.

پیش از شروع بازی قوانین را برای بچه ها اعلام کنید. هر کس باید توپ‌هایی را که در سبد پشت خودش دارد را برداشته و در سبد دیگران بگذارد. کسی که زودتر توپ‌هایش را به سبد دیگران منتقل کند برنده بازی خواهد بود. اما در حین بازی کسی حق ضربه یا تنه زدن به دیگران را ندارد. بچه ها میتوانند قبل از اینکه دیگران توپ را در داخل سبدشان بگذارند سرعت گرفته و دور شوند. بچه ها باید تلاش کنند که نگذارند دیگران توپ‌هایشان را به داخل سبد آنها بریزند و همچنین از توپهای خودشان به سبد دیگران بریزند تا اینکه توپی در سبدشان باقی نماند.

بازی مهاجمان سبد برای گروه سنی پنج و شش بدون زمان بندی انجام می شود اما برای دیگر گروههای سنی زمان مشخصی بگذارید. این زمان میتواند با زدن سوت و آغاز و پایان بازی همراه باشد یا با پخش یک موزیک که میتوان در هر کجای آن متوقف شد و پس از مشخص شدن برنده بازی را مجددا از سرگرفته یا با گروه جدیدی آغاز کرد.

برای بچه های بزرگتر میتوان در مراحل بعدی به جای دویدن حرکت خاصی را از آنها خواست. مثلا تنها با حرکات لی لی اجازه دارند در فضای بازی حرکت کنند یا اینکه تنها در صورتی میتوانند حرکت کنند که به صورت زیگزاگ باشد و حرکت به طور مستقیم نمیتوانند داشته باشند. این محدودیتها آموزشهای بیشتری برای کودکان فراهم میکند.

همچنین میتوان در حین بازی زمان بدون تهاجم گذاشت. در این زمان بچه ها میتوانند حرکت کنند اما قادر به انداختن توپ در سبد یکدیگر نیستند. این زمان را میتوانید با یک اعلام مشخص یا زدن سوت یا موزیک خاص معین کنید. این زمان باید کوتاه باشد ولی میتواند در هر دور بازی چندین بار تکرار شود.

هر چه فضای بازی مهاجمان سبد بزرگتر و تعداد اعضای شرکت کننده در بازی بیشتر باشد بازی لذت بیشتری برای کودکان دارد و مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

افراد برنده می توانند از بازی خارج شده و به جای معلم یا مربی نقش فرمان دهنده در بازی را ایفا کنند تا کودکانی که ضعیف تر عمل کرده اند فرصت برای تجربه بیشتر را داشته باشند.

همچنین برای پیچیده تر کردن بازی می توان قوانین سخت تری معین کرد. مثلا برای بچه ها ده سال به بالا بگویید کسانی که سبد آبی دارند تنها میتوانند توپهای خود را در سبدهای زرد بیاندازند و آنها که توپهای نارنجی دارند فقط میتوانند توپهایشان را به سبد سبز بیاندازند

میتوان بخش دیگری نیز برای بازی اضافه کرد و آن اینکه هر کودک باید از توپهای خودش محافظت کند و اجازه برداشتن توپ به دیگران با دویدن و دور شدن ندهد و در عین حال از سبد دیگران توپ بردارد. در نهایت هر کس توپهای بیشتری داشت برنده بازی است.

برای سختی بیشتر کار میتوان به کودکان گفت که طوری از توپهای دیگران بردارند که از هر رنگ، حداقل یک توپ در سبدشان داشته باشند.

نکته:

بهتر است قبل از شروع بازی به جنس سبدهایی که برای بازی انتخاب می کنید توجه خاص داشته باشید. بعضی از سبدها خیلی شکننده و ضعیفند و ممکن است در حین بازی و افتادن بچه ها بشکنند.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *