Search
Close this search box.

بازی موشک کاغذی

بازی موشک کاغذی
خیلی پیش آمده که برای کودک با کاغذ موشکی بسازیم و در نهایت او هم چند پرتاب انجام دهد و کمی بعد تر موشکی را که برایش ساخته ایم زیر دست و پا له شود. این بار اما بازی با موشک کمی هدفمند تر انجام می‌شود. 

برای بازی موشک کاغذی تنها به یک کاغذ A4  و یک روزنامه بزرگ و قیچی نیاز داریم. برای این بازی قبل از هر چیز از کودک بخواهید یک موشک کاغذی بسازد. اگر که کودک تا به حال این کار را انجام نداده امروز فرصت خوبی برای آموزش این کار است. در صورتی که خودتان نیز این کار را تا به حال انجام نداده اید می توانید از لینک زیر برای آموزش گام به گام ساخت موشک کمک بگیرید. ساخت موشک کاغذی

روی روزنامه چند دایره با اندازه های مختلف ببرید. بزرگترین آن میتواند اندازه یک بشقاب غذاخوری باشد و کوچکترین آن کمی از طول موشک ساخته شده بزرگتر باشد. در نهایت شما یک روزنامه بزرگ با چندین دایره با اندازه های مختلف و به طور پراکنده خواهید داشت. هدف موشک شما آماده شده است.

روزنامه را با چسب به چهار چوب یک در چسبانده و ثابت کنید. حالا از کودک بخواهید که موشکش را به سمت این هدفها پرتاب کند. برای هر دایره  امتیاز و رنگ متفاوتی در نظر بگیرید. بسته به سن کودک می توانید از او بخواهید که به رنگ یا به اندازه های متفاوت موشکش را پرتاب کند. 

اجازه دهید کودک چند بار این کار را انجام دهد. مثلا به او بگویید دایره زرد بزرگ… کودک باید تلاش کند که حداقل یک پرتاب درست به این دایره داشته باشد. بعد بگویید اول یک دایره زرد بزرگ و بعد یک دایره آبی بزرگ…اجازه دهید که کودک پرتابش را به صورت صحیح انجام دهد. حالا ریتم طولانی تری به او بگویید. دو بار دایره زرد کوچک، یک بار دایره آبی بزرگ… حفظ این ریتم به تمرین حافظه کاری کودکان کمک می کند. 

می توانید یک عامل مزاحم نیز به بازی اضافه کنید. عامل مزاحم چیست و چه نقشی دارد؟ عامل مزاحم میتوانید یک صدای دیگر در محیط باشد که چیزهایی را تکرار می کند. این مطالب می تواند شامل رنگ و اندازه و تعدادی باشد که دایم بیان می شود و کودک باید صدای شنیده شده را نادیده گرفته و روی دستور داده شده متمرکز باقی بماند. این کار به تقویت توجه و تمرکز کمک میکند. این بخش بهتر است برای کودکان هفت سال و بالاتر انجام شود.

بازی موشک کاغذی با هدف تمرین دقت و توجه، تمرین حافظه کاری و تمرین تقویت شنیداری برای کودک پنج تا ده ساله طراحی شده است.

از کودک بخواهید از فاصله سه متری و در زمان مشخص یک دقیقه پرتابهای خودش را به سمت هدف بیاندازد. امتیازات کودک را محاسبه کنید.

حالا از او بخواهید از فاصله پنج متری همین کار را انجام دهد. مدت زمان را می توانید کوتاهتر در نظر بگیرید.

می توانید از او بخواهید در مدت زمان ۱ دقیقه به امتیاز مشخصی برسد.

نکات بازی موشک کاغذی:

از کودک بپرسید در چه صورت موشکش بهتر به سمت هدف حرکت می کند. میتوانید با گردشی ساده در اینترنت ساخت انواع دیگر موشک را فرا گرفته و با مدلهای متفاوتی بازی را انجام دهید.

در صورتی که راهروی باریکی در منزل دارید نیز میتوانید روزنامه را در آن محل نصب کنید. اما نسبت به رفت و آمدها و یا برخورد موشک با سر وچشم افراد اطیمنان حاصل کنید.

می توانید بازی موشک کاغذی را به صورت دو نفره اجرا کنید. در این صورت بند، نخ یا طنابی در میان دو نفر نصب کنید و هر طرف باید تعداد مشخصی موشک بسازد و تا زمان اتمام وقت تلاش کند تا تعداد بیشتری از موشکهایش را از روی بند به سمت مخالف بیاندازد.

توصیه می شود بازی بازی توپ و سبد را نیز انجام دهید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *