Search
Close this search box.

بازی نقاشی سایه‌ها

بازی نقاشی سایه‌ها بازی برای کودک ۴ ساله
‌روزهای بهاری را باید غنیمت دانست و تا می‌توان از هوای بهار و آفتاب دلپذیر آن استفاده کرد. بازی امروز کاملا مناسب با هوای بهاری طراحی شده است. برای بازی نقاشی سایه‌ها به یک گچ یا تعدادی گچ رنگی و حضور خودتان نیاز دارید. این بازی برای کودکان چهار سال به بالا قابل اجراست.

در فضای باز و زمانی که آفتاب هست از کودک بخواهید طوری در برابر آفتاب بایستد که سایه‌اش را روی زمین در مقابلش ببیند. از او بخواهید دست‌ها و پاهایش را از هم باز کند و با گچ دور تا دور بدن او را خط بکشید. حالا نوبت اوست که سایه شما را نقاشی کند.

کودک در بازی نقاشی سایه‌ها با مفهوم آفتاب و سایه، جهت‌ تابش خورشید و  تغییر اندازه سایه‌ها آشنا می‌شود. این بازی به تقویت عضلات ظریف  دست، تقویت عضلات درشت بدن، تقویت حواس، آمادگی برای نوشتن، پیروی از الگو، تقویت توجه و تمرکز و نیز حافظه دیداری، پرورش خلاقیت کمک می‌کند.

حتما در زمان انجام این بازی با خودتان مسواک بلا استفاده نیز همراه داشته باشید. بعد از اتمام کار از کودک بخواهید در کنار اثرش ایستاده و از او عکس بگیرید و سپس از کودک بخواهید با کمی آب و مسواک نقاشی را از روی زمین پاک کند.

بخش تکمیلی بازی نقاشی سایه‌ها:

می‌توانید در حیاط منزل یا فضای بازی که در اختیار دارید مثل بالکن (در صورتی که مطمئن هستید هیچ خطری کودک را تهدید نمی‌کند) یک میز بگذارید. روی میز را با کاغذ سفید بپوشانید یا چند کاغذ سفید در کنار هم روی میز بچسبانید. تعدادی از وسایل بازی کودک را روی میز در لبه کاغذها  بگذارید طوری که سایه هر وسیله روی کاغذ کاملا مشخص باشد. از کودک بخواهید با ماژیک یا مداد سایه هر شکل را ترسیم کند. ساعتی یا زمانی که بازی را انجام دادید یادداشت کنید. (مثلا عصر یا ساعت هشت صبح)

مجددا در ساعت دیگری که هم جهت تابش آفتاب تغییر کرده و هم سایه‌ها متفاوت شده اند به فضای باز بیایید و با کودک سایه های ترسیم شده اش را ببینید. چه تغییری کرده اند؟ آیا سایه ها هنوز روی نقاشی کودک هستند یا تغییر جا داده اند؟

بر اساس سن کودکتان می‌توانید درباره مفاهیم علمی سایه، چگونگی تشکیل آن، علت بلند و کوتاه شدن سایه‌ها، ‌زمان‌های بلندتر یا کوتاهتر شدن سایه‌ها با کودک حرف بزنید. می‌توانید تک تک نکاتی را که می‌گویید با بازی نقاشی سایه‌ها آزمایش کنید. هیچ چیز بهتر از یک بازی مفاهیم را به کودک آموزش نمی‌دهد.

در صورتی که یک روز بارانی است و قصد دارید این بازی را انجام دهید می‌توانید با استفاده از یک چراغ مطالعه و یا نور موبایلتان سایه‌ای از یک وسیله یا بدن خودتان را روی دیواری که به آن کاغذ چسبانده‌اید بیندازید  و از کودک بخواهید دور تا دور بدن شما یا وسیله را خط بکشد.

می‌توانید در روزهایی که قصد بیرون رفتن ندارید نیز با نور چراغ مطالعه و با استفاده از میز و کاغذ و وسایل بازی کودک سایه‌ها را روی میز بیاندازید و از کودک بخواهید که آنها را نقاشی کند. آیا بعدا پس از برداشتن وسایل کودک قادر هست که هر وسیله را دوباره طوری بچیند که با سایه خودش مطابقت داشته باشد؟

بازی نقاشی سایه‌ها بازی برای کودک ۴ ساله

می‌توانید عکس این کار را نیز انجام دهید.(این کار برای کودکان شش سال به بالا مناسب است) بعد از این که با حالات مختلف بدنی چند نقاشی کشیدید حالا از کودک بخواهید تا یکی از نقاشی‌ها را انتخاب کند و طوری بایستد که با بدنش سایه را پوشش دهد و تا میتواند مشابه همان حالتی را به خود بگیرد که سایه نشان می‌دهد. این کار به تقویت توجه و تمرکز و حافظه دیداری کودک کمک میکند.

می‌توانید بخش جالب دیگری نیز به کار اضافه کنید. هر حالتی و ژستی که تمایل دارید به خود بگیرد و این بار به جای نقاشی دور تا دور بدن از کودک بخواهید برای این سایه چشم، مو، لباس یا وسایل کارتنی با مزه طراحی کند. این کار به پرورش خلاقیت کودک کمک می‌کند.

نکته:

برای بچه‌های کوچکتر از وسایلی استفاده کنید که سایه‌هایی با خطوط صاف ایجاد می‌کنند. طرح‌هایی که برش‌های زیاد دارد برای کودک چهار سال مناسب نیست.

همچنین برای یک کودک هشت ساله بخش خلاقیت و حافظه دیداری جذاب تر از تنها کشیدن دور یک شکل است. این بازی در صورتی که فضای بازی امن باشد می‌تواند خیال شما را از سرگرم بودن کودک برای مدت زمان بیشتری راحت کند.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *