Search
Close this search box.

بازی نقاشی مشارکتی

بازی نقاشی مشارکتی
دو نفر پشت به پشت هم می نشینند. به نفر اول یک عکس یا تصویر و به نفر دوم یک مداد و کاغذ داده می شود. نفر اول باید بدون اشاره مستقیم به تصویر باید سعی کند با کلمات و واژه های مختلف آنچه را می بیند توصیف کند تا نفر دیگر آن را در مدت زمان ده دقیقه ترسیم کند. بازی نقاشی مشارکتی با هدف تمرین تفکر، تمرین خلاقیت، درک ایده ها و نظرات دیگران، تمرین مهارتهای اجتماعی و هیجانی برای گروه سنی ده سال به بالا طراحی شده است.

به نفر اول تصویری از یک خانه بدهید. حالا این فرد باید با کلمات طوری آن را توصیف کند که نفر بعدی نقاشی آنچه شنیده است را با بیشترین شباهت ترسیم کند. نفر دوم (ترسیم کننده نقاشی) اجازه پرسیدن هیچ سوالی را  ندارد و تنها باید آنچه را می شنود ترسیم کند. برای مثال فرد اول توضیح می دهد که یک مربع بزرگ در پایین کاغذ می بینم. با دو سانت اختلاف از سطح پایینی کاغذ. این مربع حدودا ۱۰ در ۱۰ است و در وسط و پایین کاغذ قرار گرفته. در بالای این مربع دو مستطیل کوچک نزدیک به لبه بالایی مربع قرار داد و ….

حالا فرد دوم آنچه را می شنود ترسیم می کند. نکته مهم این است که ما بر اساس تصوراتمان و آنچه می شنویم ممکن است چیزهای مختلفی در ذهنمان ترسیم شود که در هنگام کشیدن ما را دچار انحراف از موضوع اصلی کند. بنابراین هر چه توضیحات نفر دیگر دقیق تر باشد ما را به سمت ترسیم بهتر هدایت می کند. ده دقیقه زمان برای ترسیم کافی است. می تواند بازی به همین جا خاتمه پیدا کند. یعنی نقاشی کشیده شده و تصویر را در کنار هم بگذاریم تا دو نفر درباره نتیجه کارشان و آنچه تصور می کردند با هم گفتگو کنند. میتوان مرحله دیگری نیز به بازی اضافه کرد. در این صورت پس از اتمام بازی، نقاشی کشیده شده را به فردی که تصویر را در دست داشت می دهیم. در این مرحله فرد توصیف کننده چون نقاشی کشیده شده را می بیند میتواند درکی از تاثیر نوع گفتار و انتخاب کلماتش در دیگران داشته باشد و میتواند مجددا طوری تصویر را توصیف کند که فرد دوم عملکرد بهتری داشته باشد. ده دقیقه دیگر بازی ادامه پیدا میکند. سپس نقاشیها با هم مقایسه می شوند. میتوان از فرد دوم پرسید که به نظرت چه تصویری در دست نفر اول است.

نکته:

هر گونه اشاره مستقیم به تصویر یا ویژگیهای اصلی آن خطا محسوب می شود.

می توان چند گروه داشت و همزمان بازی را با هم آغاز کرده و در نهایت کار مقایسه بین تصاویر و شباهت بیشتر تصاویر با نقاشیها را با هم انجام داد.

این بازی می‌تواند با حضور بزرگسالان خانواده انجام شود.

شباهتهایی که باید در بازی نقاشی مشارکتی مورد توجه قرار بگیرد شامل شباهت به تصویر اصلی، مکان و اندازه،‌ جهت و جزییات تصویر میباشد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *