Search
Close this search box.

بازی هم آغازها

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

یکی از بازیهای آرام که در هر فضایی قابل اجراست بازی هم آغازهاست. به خصوص این بازی برای گروههای سنی پیش از دبستان از آنجا که جنبه آموزشی هم دارد مناسب است. در عین حال این بازی به هیچ گروه سنی خاصی تعلق ندارد. چرا که در همه گروههای سنی از چهار تا نود سال به شرط شناخت صداها میتوان آن را اجرا کرد.

همچنین این بازی را میتوان در یک سفر طولانی یا یک روز بارانی که نیاز به ماندن در خانه است با همراهی تمامی اعضای خانواده انجام داد.

بازی هم آغازها بسته به گروه سنی بچه ها میتواند بازی برای تمرین کار با مفاهیم (جاندار، بی جان و ….) باشد. در عین حال این بازی به تمرین توجه و تمرکز می پردازد و نیز تمرین تفکر فهمی و به کار گیری دانش و اطلاعات در شرایط محیطی است.

شروع بازی شناختی هم آغازها:

برای شروع بازی هنگامی که در یک مسیر در حال قدم زدن هستید و یا در یک روز بارانی در خانه مانده‌اید به کودکان بگویید در محیط بگردند و هر چیزی که با صدای س شروع می شود را پیدا کرده و بگویند. لطفا به کودکان نگویید هر چیزی با «حرف سین» صدای س (مثل گفتن عدد سه) را برای شروع بازی انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند، قادر به شناخت حروف نیستند اما صداها را میتوانند تشخیص داده و در بازی با شما همراهی کنند. این بخش بازی قابلیت اجرا برای تمام گروههای سنی را دارد و بچه ها بسته به فضا می توانند یک یا چند آیتم با صداهای انتخابی پیدا کنند.

برای بچه‌های بزرگتر می‌توانید حیطه انتخاب کلمات را کوچکتر کنید. هر چه حیطه انتخابی کوچکتر باشد نیاز به دقت و توجه و جستجو در محیط و نیز به کارگیری دانش قبلی بیشتر خواهد شد. برای مثال به کودکان بگویید من به دنبال یک کلمه ام که با صدای س شروع می شود و حیوان است. یا میوه است. در این صورت بچه ها باید تمام میوه ها یا حیواناتی را که با صدای س می شناسند را اعلام کنند.

می توانید دایره کار را بسته تر کنید. مثلا بگویید من دنبال کلماتی با صدای س می گردم که در اتاق هستند یا در پارک هستند.

می توانید از یکی از کودکان بخواهید هر کلمه ای که دوست دارد با مثلا صدای س به عنوان شروع بازی بگوید. این کلمه نشان دهنده حیطه ای است که باید کلمات دیگر را با همان صدا و در همان حیطه گفت. یعنی کلمه اولی که انتخاب می شود حوزه بقیه کلماتی که بقیه می گویند را مشخص می کند. مثلا نفر اول می گوید سینی. در این صورت بقیه افراد باید هر چیزی را که با صدای س می گویند را از وسایل و ظروف آشپزخانه انتخاب کنند.

این بازی را میتوانید به شکل بیست سوالی نیز انجام دهید. به بچه ها بگویید که من یک کلمه توی ذهنم هست که با صدای س شروع میشه و توی آسمانه و قرمز رنگ هست. حالا بچه ها با طرح بیست سوال باید به پاسخ برسند. سوالات باید با بله و نه پاسخ داده بشوند.

پیشنهادهای بیشتر برای بازی هم آغازها:

می‌توانید به جای هم آغازها برای بچه های بزرگتر از صداهای وسط یا آخر هم استفاده کنید.

می توانید به بچه های بزرگتر درباره تعداد حروف کلمات هم بگویید.

می توانید برای هر صدا یک مفهوم یا ویژگی خاص را همراه کنید. مثلا چیزی که با صدای ش شروع می شود و حتما باید جاندار باشد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *