Search
Close this search box.

بازی هنرهای زمینی

بازی هنرهای زمینی بازی برای تقویت عضلات ظریف دست و تقویت توجه وتمرکز کودک
بهار فرصت خوبی برای بازی هنرهای زمینی است. هنر زمینی استفاده از اشیاء و موادی و چیزهایی است که به صورت طبیعی در محیط موجود است و بدون تغییر در شکل و ظاهر و رنگ آنها، یک اثر هنری خلق کرده و نقاشی می‌کشیم. بازی هنرهای زمینی به کودکان فرصت خوبی برای تقویت خلاقیت، تقویت توجه و تمرکز، دقت دید،  تمرین دست ورزی و تقویت عضلات ظریف دست، عضلات درشت بدن و برنامه ریزی و تصمیم گیری را می دهد.

زمان حضور در طبیعت، به کودک یک سبد یا نایلون بزرگ بدهید و از او بخواهید در اطراف بگردد و هر شی  یا وسیله ای را که دوست داشت از زمین جمع‌آوری کند و با خودش بیاورد. به او بگویید « این وسایل میتونه سنگهایی باشه که تو از اونها خوشت میاد یا تکه های چوب، برگها و میوه های درختان، صدف و گوش ماهی و…»

در نهایت از او بخواهید در بخشی از زمینی که مشخص کرده‌اید با وسایلی که جمع‌آوری کرده یک نقاشی بکشد. شاید کودک در حین کار به این نتیجه برسد که به چند چیز دیگر احتیاج دارد. تا جای ممکن از کودک بخواهید با همه آنچه جمع‌آوری کرده نقاشی کند. در صورتی که اصرار کودک زیاد است به او اجازه دهید تا آنچه نیاز دارد جمع‌آوری کند.

قبلا در بازی مجموعه دار کوچک مشابه این کار برای کودکان یک ساله توضیح داده شد. این بازی هیچ مرز و گروه سنی خاصی ندارد. حتی توصیه می‌شود شما نیز به عنوان بزرگسال در کنار کودک بازی هنرهای زمینی را انجام دهید و از ارتباط با طبیعت لذت ببرید.

بازی هنرهای زمینی

فرقی نمیکند که شما در کجا هستید کنار دریا، در جنگل، یک پارک، یا حتی حیاط منزل…خوب دیدن و انتخاب آنچه که برای کودک جذاب است در همه جا می‌تواند اتقاق بیفتد.

نکته:

نگران کثیفی دست و لباس بچه‌ها نباشید. اجازه دهید که آزادانه عمل کنند. اگر نگران کثیفی لباس بچه‌ها هستید از یک دست لباس راحت و قدیمی‌تر کودک برای این کار استفاده کنید.

در همه حال مراقب کودک باشید. در صورت تمایل شما هم می توانید حین گردش کودک در اطراف با او همراه شوید. به او نگویید چه چیزی خوب یا بد است و یا چه چیزی را بردارد و در کیسه بگذارد. حتی برای او چیزی جمع آوری نکنید اجازه دهید این کار را کودک به تنهایی انجام دهد. اما میتوانید در حین گردش به چیزهای زیبا و جالبی که می بینید اشاره کنید تا کودک نیز به آن توجه کند.

هدف از این بازی انتخاب بهترین کار نیست. بنابراین اگر چند کودک با هم مشغول بازی هستند آنچه را کودک تصویر کرده است با دیگران مقایسه نکنید. به کار کودک به خوبی نگاه کنید و آنچه به نظر شما بی‌نظیر و جالب است را برای او تشریح کنید. مثلا به او بگویید « چه کار جالبی کردی که این سنگها را این مدلی گذاشتی… یا چه خوب… تو با برگ‌های رنگی یه دامن برای آدمت درست کردی… چه دامن خوش رنگی…» کودکان را تشویق کنید که برای نقاشی هایشان در ارتباط با نقاشی دیگر کودکان داستانی بسازند.

اگر کودک هیچ ایده ای برای انجام کار ندارد و نمی‌داند که چه کاری انجام دهد به او یک ایده برای انجام کار بدهید. مثلا بگویید با همه آنچه جمع‌آوری کرده یک آدم یا یک خانه بکشد.

حین حضور در طبیعت به کودک یادآوری کنید که برای انجام بازی هنرهای زمینی نیازی به شکستن شاخه‌ها و یا کندن گل و برگ درختان نیست. تنها با آنچه که در روی زمین می‌تواند پیدا کند باید این کار را انجام دهد.

در نهایت توصیه می‌شود خود شما هم این کار را انجام دهید و آرامش ارتباط با طبیعت را در وجودتان تجربه کنید.

در صورتی که این فعالیت را با کودکتان انجام دادید بسیار خرسند خواهم شد که عکسی از نتیجه کارتان را به آدرس Info@dallii.irارسال نمایید. این عکسها با نام و عنوان کودک شما در سایت به نمایش گذاشته خواهد شد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *