Search
Close this search box.

بازی پخت سوپ

برای بچه ها بازی با وسایل آشپزخانه هیچگاه تکراری و خسته کننده نمی شود. این بازی به کودک با استفاده از ابزارهای آشپزی، پیروی از الگو را فرا می گیرد. در عین حال این بازی تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات ظریف دست کودکان است.

برای بازی پخت سوپ ابتدا به ابزار و وسایلی نیاز دارید که در یک جعبه کوچک جمع آوری می شود. پیش از کشیدن کارتها بهتراست این اشیا و وسایل را گرد آوری کنید تا در زمان ترسیم کارتها از همان اشکال استفاده کنید.

برای این کار می توانید از تعدادی نخود و لوبیا، چند مهره کوچک یا حتی دکمه های خاص استفاده کنید. یا حتی میتوانید از تکه های برش خورده نمد که با آن شکلی از خوراکی درست کرده اید استفاده کنید. درنهایت شما باید ابزاری داشته باشید که کودک بتواند آنها را با قاشق جابجا کند.

همچنین به مقداری کاغذ یا مقوا برای تهیه کارتهای دستور پخت احتیاج دارید. هر کارت دستور پخت به کودک می گوید دقیقا چه چیزهایی را باید به قابلمه و با چه تعدادی اضافه کند تا کار پخت انجام شود. می‌توانید بگویید این سوپها را برای یک موجود خاص می پزید و بنابراین باید مطابق دستور العمل هر سوپ عمل کند.

بچه های گروه سنی دو تا چهار سال حتی اگر پسر هم باشند عاشق آشپزی کردن و بازی با وسایل آشپزخانه هستند. برای آنها استفاده از قاشق و ریختن و برداشتن آنها در یک قابلمه کار جذابی است. این بازی ها ضمنا تقویت عضلات ظریف دست را برای آنها به همراه دارد.

بازی پخت سوپ با هدف تقویت درک شباهتها و تفاوتها، تقویت عضلات ظریف دست، توجه و تمرکز، شمارش اعداد برای کودکان دو تا چهار سال طراحی شده است.

تهیه کارتها:

برای تهیه کارتها از مقوا شکلهایی مشابه ببرید. کارتها از ساده تا سخت طراحی می شوند. کارتهای ساده با دو آیتم برای پخت و پز و کارتهای سخت با تعداد بیشتر و شمارش بیشتر خواهند بود. مثلا روی یک کارت ساده بر اساس اشیایی که جمع آوری کرده اید شکل یک نخود در ردیف اول و شکل دو لوبیا در ردیف دوم می کشید. در یک کارت سخت شما سه ردیف شکل خواهید داشت که تعداد هر کدام میتواند تا سه عدد انتخاب شود. پس از تهیه کارتها یک قابلمه اسباب بازی و یک قاشق به کودک بدهید.

 
بازی پخت سوپ
کارتهای بازی 

یکی از کارتهای ساده را انتخاب کنید و به کودک نشان دهید و به او بگویید می خواهید سوپ بپزید. توی این سوپ باید از اینها بریزیم. به کودک شکلها را نشان دهید. بعد به او نشان دهید که چگونه با قاشق نخود و لوبیا را بر اساس تعدادی که داخل کارت هست شمرده و داخل قابلمه می‌ریزید. برای این کار شما با قاشق ابتدا نخود را بر اساس دستور العمل کارت از میان دیگر اشیاء برداشته و سپس با مراجعه به کارت دو لوبیا از میان اشیاء جدا کرده و داخل سوپ میریزید. سوپ را روی گاز فرضی بگذارید و در نهایت از آن بخورید و سپس کارت ساده دیگری را انتخاب کنید تا این بار کودک مطابق دستور العمل اقدام کند.

برای یک کودک دو ساله حضور شما الزامی است تا هم نگران قورت دادن اشیاء نباشد و نیز او را راهنمایی کنید تا آنچه در کارتها می بیند را انجام دهد.

این بازی برگرفته و با الهام از بازی  Acorn Soup می باشد.

وقتی کودک این بازی را به خوبی فرا گرفت می توانید با استفاده از کارتهای ساده حافظه کاری او را به کار بگیرید. در این صورت کارت را برای مدت کوتاهی به کودک نشان می دهید تا او به خوبی بداند چه سوپی باید تهیه کند. سپس کارت را از مقابل کودک برداشته و از او بخواهید بر اساس دستورالعمل کارت اقدام کند. در پایان کارت را به کودک نشان دهید تا ببیند آیا مطابق دستور العمل کار کرده است یا خیر.

 

نکات بازی پخت سوپ:

اگر این بازی را با اشیاء ریز قابل بلعیدن توسط کودک انجام می دهید حتما در زمان بازی کودک در کنار او حضور داشته باشید.

همه کارتها را با هم و یک جا در اختیار کودک قرار ندهید. اگر در ابتدای بازی هستید با کارتهای ساده شروع کرده و خودتان کارت بکشید. اما اگر کودک قبلا بازی را فرا گرفته است می توانید از او بخواهید هر بار یک کارت بکشد و بازی را انجام دهد.  هر بار از او بپرسید که  این سوپ چه مزه ای دارد و آیا عروسکش از خوردن آن لذت می برد یا خیر؟ یا نام این سوپ چیست؟

اگر تمایل داشته باشید می توانید از برچسبهای آماده برای طراحی کارتها و اشیا استفاده کنید. در این صورت بهتر است برچسبها را روی تکه های بریده شده مقوا بچسبانید و با خیال راحت آنها را در اختیار کودک قرار دهید. اگر چه بازی با اشیاء متفاوت برای کودک جذاب تر خواهد بود و چالش بیشتری را در پی خواهد داشت.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *