Search
Close this search box.

بازی پرتاب یا جستجو

بازی پرتاب یا جستجو بازی تقویت مهارتهای شناختی کودک
برای این بازی به ده بطری آب معدنی و مقداری کاغذ رنگی نیاز دارید. با همین وسایل ساده شما می توانید تنوعی از بازیهای مختلف را با کودکان انجام دهید. برای مطالعه این بازی عضویت رایگان مورد نیاز است.

برای این بازی شما به ده  بطری بی رنگ نوشابه و یا آب معدنی، کاغذ یا مقوای بزرگ، ماژیک، مداد  یا کاغذ رنگی نیاز دارید. (می‌توانید از بطری‌های بازی بطری و رنگ استفاده کنید). برای هر بطری رنگی مشخص کنید. این رنگ را به شکل‌های مختلف می‌توان برای هر بطری مشخص کرد. ساده‌ترین آن چسباندن کاغذ رنگی  روی بدنه هر بطری است. راه کارهای دیگر در بخش نکته آمده است. با این بطری‌ها چند بازی انجام خواهیم داد. روی کاغذ یا مقوا ده دایره  با ماژیک (که با هم ترکیب یک مثلث رانشان دهند) ترسیم کنید. اطراف هر دایره یا داخل هر دایره را به رنگ یکی از بطری‌ها در آورید.

بازی تقویت توجه و تمرکز، هماهنگی جشم و دست کودک 

بازی اول پرتاب یا جستجو:

بطری‌ها را شبیه بازی بولینگ روی زمین و در کنار هم به شکل یک مثلث بچینید و از کودک بخواهید که از فاصله معینی با توپ به بطری‌ها ضربه بزند و آنها را بیاندازد. هر بار که کودک با توپ به سمت بطری‌ها پرتاب می‌کند او را با بیان کلماتی تشویق و هدایت کنید . مثلا «آفرین بطری زرد رو انداختی. الان مونده سه تا بطری سبز و قرمز و آبی». اگر کودک شما قادر نبود از فاصله تعیین شده بطری‌ها را نشانه گیری کند، کمی فاصله را نزدیکتر کنید تا کودک موفق به انجام بازی شود. در روزهای بعد می‌توانید به تدریج فاصله کودک تا توپ‌ها را بیشتر کنید. در حین پرتاب توپ‌ها شمارش تعداد بطری و رنگ‌های افتاده، تعداد باقیمانده و تعداد پرتاب‌های انجام شده را  انجام داد.

در بازی پرتاب یا جستجو هماهنگی بین چشم و دست، تقویت عضلات درشت بدن، تقویت عضلات ظریف دست، تقویت توجه و تمرکز، تقویت مهارت زبان آموزی و شمارش مورد نظر است. بازی پرتاب یا جستجو را می‌توان برای گروه سنی سه تا هفت سال انجام داد. اگر بازی را به صورت نوبتی بین کودک و دیگر اعضای خانواده انجام دهید به تقویت مهارتهای اجتماعی- هیجانی کودک و یادگیری مفهوم نوبت و صبر نیز کمک کرده‌اید.

اگر کودک شما بزرگتر از شش سال است می‌توانیدبرای دایره‌های رنگی روی کاغذ عددی مشخص کنید که با زدن هر کدام از بطریها عدد زیر آن بطری را با دیگر اعداد جمع زده و مجموع نمرات هر فرد را برای پرتاب تعداد مشخصی توپ تعیین کرد. مثلا هر کدام از اعضای خانواده میتوانند ۵ پرتاب داشته باشند و مجموع پرتابها را برای هر فرد مشخص می‌کنیم.

بازی دوم پرتاب یا جستجو:

برای کودک سه تا پنج ساله بجز بازی اول این بخش را هم انجام دهید. کاغذ یا مقوای دایره‌ها را روی زمین و مقابل دید کودک قرار دهید . بطری‌ها را در یک طرف بچینید و از کودک بخواهید هر رنگ بطری را روی دایره هم رنگ خودش قرار دهد. سپس بخش پرتاب توپ را انجام دهید. این کار به تقویت دقت و توجه کودک‌،‌تقویت عضلات ظریف دست، شناخت رنگ‌ها،‌ و هماهنگی بین چشم و دست کمک می کند.

بازی سوم پرتاب یا جستجو:

کار بعدی که با این بطری‌ها و کاغذ دایره‌ها می‌توان انجام داد مخفی کردن و یافتن آنها است. از کودک بخواهید چشم‌هایش را ببند و یا در اتاق بماند تا شما بطری‌ها را مخفی کنید. سپس کاغذ دایره‌ای را روی زمین گذاشته و از کودک بخواهید که هر بطری را  پیدا کرده روی رنگ خودش در روی این کاغذ قرار دهد.  بچه ها عاشق بازی یافتن بطری‌های مخفی خواهند شد.

اگر کودک شما سه ساله است برای کمک به فرا گرفتن این بازی بطری‌ها را تنها در یک محدوده مشخص پنهان کنید. مثلا بطری‌ها را در محدوده کمد اسباب بازی‌های کودک مخفی کنید و از او بخواهید برای یافتن بطری‌ها این قسمت را جستجو کند. به تدریج برای یک کودک چهار ساله بطری‌ها را در داخل یک اتاق و برای یک کودک هفت ساله همه خانه می‌تواند مکانی برای پنهان کردن بطری‌ها باشد. این کار به دقت دید کودک، تقویت توجه و تمرکز،‌شناخت اعداد و شمارش و جمع و تفریق ساده کمک می‌کند.‌

برای تقویت مهارتهای زبانی و نیز رشد بهتر آن کودک را با بیان کلماتی مثل اینکه «بطری زرد و سبز هنوز پیدا نشده. تو همه بطری‌ها را پیدا کردی تنها دو تا بطری دیگه مونده» و نظایر آن راهنمایی کنید.

برای یک کودک شش و هفت ساله، پس از اینکه کودک بطری‌ها را یافت به او فرصت دهید تا حالا او بطری‌ها را مخفی کند و شما یابنده آنها باشید.

نکته:

بطری‌ها را می‌توانید به طرق مختلف رنگ کنید. اگر کمی رنگ روغن در داخل هر بطری بریزید با چرخاندن بطری‌ها می‌توانید رنگ را به همه جای بطری رسانده و آنرا رنگی کنید. یا با انواع اسپری‌های رنگ آنها را رنگ کنید. اگر رنگ در دسترس ندارید می‌توانید آنها را با خوراکی‌های رنگی پر کنید. مثلا با حبوبات و یا برنج‌هایی که با رنگ‌های خوراکی رنگ شده است.

می‌توانید از مقداری مساوی آب در هر بطری با چند قطره رنگ خوراکی برای رنگی کردن آب هر بطری استفاده کنید.

هدف از شمارش پرتاب‌ها و اعداد هر دایره، برد و باخت نیست. تنها قرار است شناخت اعداد، جمع کردن و مفهوم مجموع را به کودک بشناسانیم . از بکار بردن کلمات برنده و بازنده خود داری کنید.

می‌توانید بسته به علاقمندی کودک برای بازی قواعد بیشتری بگذارید. مثلا اگر در بازی سوم برای راهنمایی از ضربه زدن استفاده کنید(صدای ضربه زدن روی میز زمانی که کودک به بطری مخفی شده نزدیک می‌شود بلند تر و برای دور شدن از بطری مخفی شده آرامتر می شود) به تقویت شنیداری کودک نیز کمک می‌کنید. ضمن اینکه توجه و تمرکز کودک را بالا می‌برید. هدف ما در بازی برنده و بازنده نیست. تنها هدف ما ایجاد فرصت بیشتر برای تجربه و آموزش است.

لطفا پیشنهادات خود را با ما به آدرس Info@dallii.ir در میان بگذارید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *