Search
Close this search box.

بازی چشم گروهی

یک بازی کاملا گروهی است و هر حرکت و کلام فرد در نقشه و مسیر راه گروه تاثیر دارد. صفی از کودکان برای انجام این بازی نیاز است. تمام افراد صف چشم بسته هستند جز نفر آخر که با نشانه ها و کلام مسئول هدایت صف برای انجام یک هدف مشخص است.  میتوان دو یا سه گروه به صورت همزمان در این بازی با هم رقابت کنند.  بازی چشم گروهی با هدف تقویت شنیداری، تقویت توجه و تمرکز، حل مساله و برنامه ریزی، تقویت حافظه کاری، تقویت جهت یابی فضایی برای گروه سنی شش تا دوازده سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی چشم گروهی:

پیش از شروع بازی بد نیست که یک کار ساده را امتحان کنید. صفی از پنج تا شش کودک تشکیل دهید. به نفر آخر چیزی در گوشش بگویید و از او بخواهید پیغامی را که شنیده است با صدای آرام در گوش نفر جلویی خودش بگوید. هر فرد به ترتیب آنچه را شنیده است برای نفر جلویی خودش می گوید تا نفر اول پیغامی را که شنیده با صدای بلند بیان کند. گاهی نوع انتقال پیام ما ناقص است و این کار هدفی را که داریم حمایت نمی کند. به کودکان در مورد اهمیت نحوه انتقال پیام می توانید چند کلمه ای بگویید و اینکه انتقال ناقص پیام چه مشکلاتی را می تواند به دنبال داشته باشد.

برای شروع بازی بچه ها را در چند صف مرتب کنید. به کودکان بگویید که تمام شما چشمهایتان را با چشم بندهایی که در اختیار دارید باید ببندید. حالا سه مانع (برای مثال سه جعبه) در میانه راه کودکان و با فاصله از هم بگذارید. تنها نفر آخر هر گروه چشمانش باز است و مسیر را می بیند. او باید هدایت صف را به عهده بگیرد.

برای گروههای سنی پایین تر نفر آخر باید در گوش نفر جلویی خود به آهستگی جهت حرکت گروه را اعلام کند (به راست) و هر فرد باید پیام رسیده را به نفر جلویی منتقل کند تا نفر ابتدایی صف در جهتی که شنیده شروع به حرکت کند. نفر ابتدایی صف یک توپ در دست دارد و هدف این است که کودکان از میان موانعی که در سر راه دارند به طور مارپیچ عبور کرده و در نهایت توپ را به سبد برسانند.

برای گروههای سنی بالاتر کودکان اجازه صحبت کردن ندارند. در این صورت چشم گروه باید با ضربه زدن به شانه چپ یا راست به گروه اعلام کند که در کدام سمت باید حرکت کند. هر فرد پیام دریافتی را با ضربه زدن در همان سمت به نفر جلویی خودش منتقل میکند. تا بچه ها بتوانند توپ را به سبد بیاندازند.

بچه ها میتوانند پیش از شروع بازی نسبت به تدوین قواعدی برای هدایت گروه اقدام کنند. در این صورت بچه ها میتوانند یک زبان جدید بین خودشان ابداع کنند که پیامهایی را که می خواهند از طریق آن انتقال دهند. مثلا دو مرتبه ضربه زدن به شانه راست یعنی اینکه مستقیم برو. اگر با پای چپ به پای چپ فرد جلویی ضربه زده شود یعنی اینکه بپیچید و نظایر آن.

نکته:

کودکی که مسئول هدایت گروه یا چشم گروه است باید نسبت به اشتباهات گروه حساس باشد و در صورتی که دید نفر اول در مسیر اشتباهی حرکت می کند به سرعت واکنش نشان داده و جهت گروه را اصلاح کند.

در هر دور بازی جای بچه ها را با هم عوض کنید تا همگی مسئولیت هدایت یک گروه را برعهده داشته باشند.

میتوانید برای بچه های بزرگتر مسئولیتهای بیشتری در میان راه مشخص کنید. مثلا برداشتن چند بادکنک در مسیر یا انجام کاری مشخص.

اگر تمایل دارید همگی بچه ها کار هدایت گروه را بر عهده گرفته باشند بهتر است تعداد گروهها بیشتر و تعداد نفرات گروه کمتر باشد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *