Search
Close this search box.

بازی چند متری

بازی چند متری
بازی چند متری به وسایل زیادی احتیاج ندارد. تنها مقداری چسب برق یا چسب رنگی برای درجه بندی زمین و یک سکو (که میتواند با استفاده از مقداری کارتن دور ریز، یک سینی، لوله های خالی دستمالهای حوله ای آشپزخانه یا یک خط کش بلند باشد) و تعدادی از اسباب بازیهای کودک احتیاج دارید.

پیش از شروع بازی با چسب برق روی زمین یک متر بکشید. از تعدادی لگو یا کتابهای کودک برای شیب دادن به تخته یا سکوی حرکت استفاده کنید. کار این سکو حرکت اشیاء‌از روی آن برای سرعت گرفتن خواهد بود تا در روی متر و در روی یک عدد مشخص بایستد. همینطور چند ماشین، تیله، لگو،  استوانه و … برای بازی در کنار دستتان بگذارید. با استفاده از سه تا پنج لگو، شیب خیلی کمی به سکوی حرکت بدهید. حالا یک ماشین را روی سکوی حرکت بگذارید و اجازه دهید که حرکت کند. به کودک بگویید حدس می زند که این ماشین تا کجا بتواند حرکت کند.

اگر کودک شما می تواند بخواند می تواند به شما عدد بگوید در غیر این صورت می توانید روی اعداد مشخصی(۱۰،۲۰، ۳۰ و…) از عکس میوه ها حیوانات و … استفاده کنید.

ماشین را رها کنید تا روی متر و در روی یک عدد یا شکل بایستد. مقدار حرکت ماشین برابر با عدد مشخصی خواهد بود. حالا شیب را بیشتر کنید. این بار از ده لگو برای شیب سکوی حرکت استفاده کنید. و از کودک بخواهید که ماشین را روی سکوی حرکت قرار داده و پیش از رها کردن ماشین حدس بزند که ماشین روی چه عددی می ایستد. حالا ماشین را رها کنید و این بار مقدار حرکت آن را ببینید. از کودک بپرسید چه چیزی باعث این تغییر در مقدار حرکت شده است؟

حالا از کودک بخواهید همین کار را با اشیاء دیگری که جمع آوری کرده اید انجام دهد. بهتر است اشیاء جمع آوری شده تنوعی از شکلهای مختلف باشد.

بازی چند متری با هدف تمرین تفکر، تقویت مهارت تصمیم گیری و حل مساله، به کار گیری دانش و یادگیری برای کودک پنج تا ده ساله طراحی شده است.

برای بچه های کوچکتر نیازی نیست که هر بار وسیله ها را از روی مسیر جمع آوری کنید. می توانید بگذارید وسایل در روی مسیر باقی بماند تا کودک قادر به مقایسه مسافت طی شده توسط هر کدام از وسایل با یکدیگر باشد. در این صورت کودک می تواند از کلماتی مثل دورتر، نزدیکتر، کنار هم، جلوتر و عقب تر برای توضیح آنچه مشاهده می کند استفاده کند.

برای کودکان بزرگتر از آنها بخواهید که طوری شیب سکوی حرکت را تنظیم کنند که یک وسیله خاص روی یک عدد مشخصی که شما تعیین کرده اید بایستد. کم کم کودک رابطه بین شیب سکو، مقدار حرکت و سرعت را درک کرده و قادر به تنظیم مسیر خواهد بود.

همچنین می توانید به کودکان بزرگتر بگویید طوری ماشین را حرکت دهد که یک متر بیشتر از دفعه قبلی حرکت کند.

کودکان بزرگتر می توانند مسیرهای سخت تری را نیز تجربه کنند قرار گرفتن موانعی بر سر راه روی سرعت وسایل چه تاثیری خواهد گذاشت. اگر قرار باشد با وجود یک مانع در مسیر، ماشین به عدد خاصی برسد در این صورت او چه راهکاری برای آن خواهد داشت؟ کودک میتواند حتی از استفاده از وسیله دومی برای هل دادن وسیله نیز کمک بگیرد. هر ایده ای داشته باشد مورد قبول است. حتی می توانید از او بخواهید در هر مرحله ایده های تازه ای بیاورد و از ایده های امتحان شده قبلی استفاده نکند.

نکات بازی چند متری ؟

روی زمین یک مسیر تعیین کنید که درجه بندی داشته باشد. بسته به سن کودک این درجه بندی میتواند عدد یا شکل باشد. می توانید یک متر خیاطی را روی زمین چسبانده و ثابت کنید یا اینکه با خط کش هر ده سانت را با شکل یا عدد مشخص کنید.

این بازی میتواند به صورت گروهی و تک نفره اجرا شود. در صورتی که بازی را گروهی اجرا می کنید می توانید ماموریتهایی برای هر گروه جهت انجام در نظر بگیرید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *