Search
Close this search box.

بازی کارت‌های برجسته

بازی کارتهای برجسته بازی برای تقویت حافظه دیداری و تجسم فضایی
بلا  بازی جعبه لمس با هدف تقویت حواس کودکان در سایت مطرح شد. بازی کارت‌های برجسته بسیار شبیه این بازی است و در عین حال یک بازی کاملا ساده و کم هزینه برای انجام است که برای کودکان پنج تا هفت ساله طراحی شده است. برای این بازی به چسب حرارتی و مقداری مقوا احتیاج دارید. با مقوا تعدادی کارت بازی هم اندازه ببرید (سایز ده در پانزده سانت). با چسب حرارتی طرح‌هایی ساده روی مقوا بکشید. از هر طرح دو کارت نیاز است. یعنی دو کارت مثلث،‌دایره یا .... شکل‌ها نباید زیاد پیچیده و یا در هم فرو رفته باشند. شکل‌هایی همچون مثلث، دایره، مربع، سه خط صاف و....

 

قبل از هر چیز شکلها را با کودک بررسی کنید. اجازه دهید تا کودک روی شکل‌ها دست بکشید و طرح‌ها را ببیند و نام هر کدام را بگوید. سپس از او بخواهید چشمهایش را ببندد و مجددا روی طرح‌ها را دست بکشد. آیا می‌تواند بگوید چه شکلی را لمس کرده است؟

برای شروع بازی کارتهای برجسته، به کودک بگویید« من چشمهاتو با این دستمال می بندم و بعد دو کارت مقابلت می‌گذارم هر کدام از دستهاتو روی یکی از کارتها می ذاری و همزمان هر دو رو لمس می‌کنی. بعد باید به من بگی آیا دو کارتی که لمس کردی شبیه به هم بودند یا متفاوت.» در صورتی که کودک تمایل داشته باشد میتواند بگوید هر بار چه شکلی را لمس کرده است.

بازی کارت‌های برجسته به تقویت حواس کودک، تقویت حافظه، توجه و تمرکز، تجسم فضایی در گروه سنی پنج تا هفت سال کمک می‌کند.

بخش تکمیلی بازی کارت‌های برجسته:

چشمان کودک را ببندید. سه کارت که دو تای آنها حتما مشابه باشند را انتخاب کنید. به کودک بگویید که دستهایش را روی کارتها بگذارد و همزمان با هر دو دستش کارت‌ها را لمس کند و دو کارتی را که مشابه هم هستند را به شما بدهد.

به مرور تعداد کارت‌ها را بالاتر ببرید یعنی در دور بعدی با چهار کارت و در دور بعدی با پنج کارت که تنها دو تای آنها مشابه باشند بازی را ادامه دهید.

روز بعد مجددا چشمان کودک را ببندید و بازی را با سه کارت که دو تای آنها مشابه باشند شروع کنید با این تفاوت که امروز کودک تنها از یک دست برای شناسایی طرح روی کارت‌ها استفاده می‌کند. این بازی حافظه فضایی و تجسم فضایی او را بیشتر تقویت می‌کند چرا که باید چند طرح را همزمان در حافظه نگهدارد و طرح‌های بعدی را با آن بسنجد.

اگر کودک سه تلاش موفق پشت هم داشت می‌توانید تعداد کارت‌ها را به چهار عدد برسانید در غیر این صورت بازی را همچنان با سه کارت و با دو دست تکرار کنید.

در روز بعد سه کارت انتخاب کنید که به هم شبیه نباشند. آنها را مقابل کودک بگذارید و سپس خودتان در پشت سر کودک بایستید. به کودک بگویید « من طرح یکی از کارت‌هایی که با هم بازی کرده‌ایم را روی پشتت با دستم می‌کشم خوب دقت کن و به من بگو کدام یکی از طرح‌هایی است که مقابلت می‌بینی و همان کارت را انتخاب کن و به من بده». با طرح‌های بسیار ساده آغاز کنید. مثل طرح یک خط یا سه خط به تدریج با شکلی مثل دایره شروع کنید که زوایایی ندارد و کودک سریعتر آن را تشخیص میدهد در مرحله بعد مثلث و پس از آن مربع و مستطیل را می‌توانید به کار اضافه کنید. اگر کودک شما در این مرحله کاملا موفق بود می‌توانید بر اساس طرح کارت‌ها شکل‌هایی چون قلبِ، ستاره،‌ شش ضلعی، ذوزنقه و… را نیز به بازی اضافه کنید.

روز بعد کودک میتواند همین کار را برای شما انجام دهد و این بار شما بگویید کدام طرح را کشیده است.

بازی کارتهای برجسته بازی برای تقویت حافظه دیداری و تجسم فضایی

نکته:

زمان اتمام بازی کارت‌های برجسته و یا بازگشت به مرحله ساده‌تر زمانی است که کودک از دو تا سه تلاش پشت هم ناموفق بیرون می‌آید. در این زمان باید فرصت دهید که کودک مجددا کارت را با دستانش در حالی که چشم‌هایش را بسته است لمس کند. به او بگویید به زوایا، انحناها و یا تعداد خطوط دقت کند. این کار به کودک در شناسایی‌های بعدی کمک می‌کند.

قبل از کشیدن طرح با چسب حرارتی روی مقوا بهتر است طرح را با یک مداد روی مقوا بکشید تا طرح شما تمیزتر باشد ضمنا برای یکدست بودن چسب بهتر است بگذارید دستگاه کاملا داغ شده تا مایع چسب به صورت یک دست روی مقوا قرار بگیرد.

روی هر کارت تنها یک طرح بکشید و تنوعی از اشکال را با هم ترسیم نکنید.

اگر چسب حرارتی در دسترس ندارید می‌توانید بازی کارت‌های برجسته را با استفاده از مقداری چسب مایع و نی نوشیدنی یا حتی چوب‌های نازک طراحی کنید. در این صورت به جای چسب داغ از تکه‌های چوب یا نی برای نشان دادن طرح استفاده می‌کنیم.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *