Search
Close this search box.

بازی کاردستی شانسی

بازی کاردستی شانسی با هدف تقویت خلاقیت کودکان پنج تا هفت سال طراحی شده است
بلا در بازی با خرده های کاغذ گفته بودیم که خرده های کاغذ و مقوای رنگی باقی مانده از برشهای کودکان را در یک جعبه خرما نگهدارید و در زمان بازی در اختیار کودکان قرار دهید تا با آن بازی کنند. اگر چه این ایده برای اکثر بچه ها سرگرم کننده و جذاب است اما گاهی بچه ها با وجود در اختیار داشتن وسایل همچنان سردرگم هستند و نمی دانند  چه چیزی بسازند. دادن ایده بدون کمک مستقیم به کودکان چاره فعال کردن آنهاست. در بازی امروز با استفاده از برشهای کاغذ و وسایل مختلف در یک بسته بندی به کودک، ایده ای برای ساخت یک کاردستی یا کلاژ میدهیم. و یک قانون برای هر بسته بندی وجود دارد و آن اینکه از تمام تکه ها برای ساخت ایده باید استفاده کند. بازی کاردستی شانسی با هدف رشد خلاقیت کودک، تقویت حواس، تقویت عضلات دست، تقویت تفکر برای گروه سنی پنج تا هفت سال طراحی شده است.

 

بخش تکمیلی بازی کاردستی شانسی:

پیش از شروع بازی به چند نایلون و جعبه تکه های کاغذ رنگی و مقداری از وسایلی که در زیر برای بازی پیشنهاد شده است نیاز دارید. ابتدا چند تکه بزرگ و کوچک و رنگی از کاغذها و چند وسیله از وسایل پیشنهادی را درون هر کدام از نایلونها بریزید. هر نایلون را گره زده یا با منگنه محکم کنید. خب حالا تنها کار شما تهیه یک عنوان برای هر بسته است. این عنوان ایده شما برای ساخت بازی کاردستی شانسی است. مهم نیست که آیا تکه های قرار گرفته در یک نایلون به درد ساخت ایده شما می‌خورد یا نه. این دیگر خلاقیت کودک است که چگونه با استفاده از تمام آنچه در یک بسته قرار گرفته است ایده را بسازد. خلاقیت یعنی همین. کاربرد متفاوت و یا نگاه متفاوت داشتن به ابزارها و وسایل همیشگی.

کار بعدی شما چیست؟ میتوانید نایلونها را درون یک سینی یا جعبه دیگر قرار دهید و از کودک بخواهید با چشم بسته یکی از بسته ها را انتخاب کند. چه بهتر که این بازی به صورت گروهی انجام پذیرد. به کودک یک چسب مناسب و یک کاغذ بدهید و از او بخواهید با تمام تکه های درون نایلون، ایده روی آن را عملی کند.

برای هر بسته میتوان هزاران ایده ناب داشت. مثل آدم برفی، بستنی، ماشین، کیک تولد پدربزرگ، یک خانه عجیب، آدم، ستاره جنگی،‌ سفینه فضایی، یک ماشین آب میوه ساز،‌ و…. اینها تنها نمونه کوچکی هستند. بر اساس سن و تجربه و علاقه کودکان میتوانید ایده های متفاوتی تولید کنید.

وسایل پیشنهادی که بهتر است در بسته‌های بازی کاردستی شانسی در اختیار کودک قرار گیرد:

تکه های نی نوشیدنی که به اندازه های مختلف بریده باشید.

تکه های چوب و چوبهای بستنی که میتواند همانند نی نوشیدنی به قطعات مختلف بریده شده باشد.

مهره، ‌مروارید، منجوق، سیمهای روکش دار بلا استفاده،

نخ، کاموا، روبان، لوله های پیپ پاک کن، گیره های کاغذ

تکه های برش خورده نایلون، فویل، روزنامه و مجلات

برگهای خشک گیاهان و گلبرگ گلها و شاخه های کوچک، خلال دندان

تکه های رنگارنگ کاغذهای شکلات و بسته بندیهای رنگی خوراکیها

مقداری پنبه،دستمال کاغذی، پیچ و مهره

از خوراکیها هم میتوانید کمک بگیرید مثل پف فیل، چوب شور، اسمارتیزها و…

نکته:

در بازی کاردستی شانسی مهم نیست که شما روی هر بسته چه عنوانی می نویسید. بهتر است ابتدا وسایل را در بسته های مختلف بگذارید و سپس سعی کنید روی هر کدام یک عنوان بگذارید. کودک باید با قطعات داخل یک نایلون ایده آن را اجرایی کند.

قانون بازی را برای کودکان تکرار کنید از تمام تکه های درون بسته باید در ساخت ایده استفاده کند و هیچ تکه ای نباید بدون استفاده باقی مانده باشد. چه بهتر که در زمانی که کاردستی را نشان میدهد کاربرد هر وسیله را به شما بگوید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *