Search
Close this search box.

بازی با کیسه شن جادویی

بازی کیسه شن جادویی بازی تقویت حواس کودک و نیز پرورش عضلات ظریف دست کودک است
بازی با خمیر و سفال و نظایر آن از جمله بازی‌هایی است که کودکان بی نهایت به آن علاقمند هستند. کودکان با این وسایل مدت‌ها بازی کرده و سرگرم می‌شوند اما به دلیل کثیفی و مشکلات شستشو چندان مورد علاقه خانواده‌ها نیستند. بازی امروز بازی با خمیر اما بدون کثیفی و رنگی شدن منزلتان است. می‌توانید آنرا با آرامش خاطر در اختیار کودک قرار دهید. مزایای بازی کیسه شن جادویی بسیار فراوان است. یک خاصیت اولیه این گونه بازی‌ها، پرورش خلاقیت کودک است. به شرط آنکه برای فعالیت کودک محدودیتی قائل نشده و از او نخواهیم که در چهارچوب کار خاصی که به او آموزش می‌دهیم عمل کند. از دیگر مزایای این بازی می‌توان به  تقویت عضلات ظریف دست و آمادگی برای نوشتن، هماهنگی چشم و دست، توجه و تمرکز، حافظه، تقویت حواس،‌ درک رابطه علت و معلولی اشاره کرد.

برای این بازی شما به چند کیسه زیپ کیپ، یک گوش پاک کن،‌ تعدادی الگو برای ترسیم، مقداری چسب نواری پهن و شن بازی یا اسکویشی سند احتیاج دارید. بافت شن بازی- اسکویشی سند- همانند خمیر بازی است اما تمامی خصوصیات شن و ماسه را دارا است و  تفاوت اصلی آن با خمیرهای بازی این است که مانند آنها در استفاده طولانی مدت سفت و سخت نمی‌شوند.  می‌توانید این شن‌ها را از فروشگاه‌های بزرگ و یا مغازه‌های لوازم التحریری تهیه کنید. (در صورتی که این شن را در دسترس ندارید شیوه‌های دیگر تهیه آنرا با استفاده از نکات راهنما دنبال کنید).

برای تهیه الگوها روی کاغذهای مربعی شکل کوچک الگوی مورد نظر را با ماژیک ترسیم کنید. شکل‌های هندسی و طرح‌های کاملا ساده مثل یک دایره، چند خط صاف، مربع و …

در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید این شکل‌های ساده را از اینجا دانلود کنید.

شروع بازی کیسه شن جادویی:

کیسه شنی را روی سطح صاف و محکمی (مثل میز یا روی کف سرامیکی منزل) گذاشته و با دست صاف کنید. به طوری که شبیه یک صفحه نقاشی به نظر برسد. حالا به کودک یک گوش پاک کن بدهید تا به جای مداد  آن را در دست گرفته و با آن روی سطح این کیسه نقاشی کند. در این مرحله کودک کاملا آزاد است تا به هر نحوی که تمایل دارد روی صفحه نقاشی کند. پس از اتمام این مرحله روی کیسه دست بکشید تا طرح‌های ایجاد شده صاف و از بین برود.

حالا به کودک بر اساس سنش یکی از الگوهای ساده برای نقاشی را بدهید. با ساده‌ترین شکل شروع کنید. مثلا از کودک بخواهید  بر اساس الگو، یک خط صاف در بالای کیسه با گوش پاک کن ترسیم کند. سپس شکل بعدی را به او بدهید. شکلی با سه خط صاف.

بر اساس نیاز کودکتان خطوط را پیچیده و سخت تر کنید. کودک باید هر بار پس از ترسیم صفحه را با لمس کردن صاف و برای مرحله بعدی آماده کند.

اگر کودک شما در سن مدرسه است و نیاز به آموزش خاصی درباره حروف و اعداد و اشکال و نظایر آن دارد می‌توانید الگوهایی برای آموزش خاص مد نظرتان تهیه کنید تا کودک این شکل‌ها را روی کیسه شنی ترسیم کند. کودک شما از بازی و دستکاری کیسه شنی بی نهایت لذت خواهد برد.

بخش پیچیده تر بازی اضافه کردن  بخش حافظه است. در این بخش به کودکان بزرگتر شکلی را نشان دهید. (این مرحله را نیز با شکل‌های ساده شروع کنید). سپس از او بخواهید که به تصویر خوب نگاه کرده و آنرا به خاطر بسپارد. سپس تصویر را برداشته و از او بخواهید آنچه را در خاطر دارد ترسیم کند.

نکته:

برای تهیه شن جادویی اجباری به خرید آن نیست. شما می‌توانید آنرا به راحتی در منزل و با استفاده از وسایل موجود و با کمترین هزینه تهیه کنید. کیسه‌های شن را می‌توان با انواع مواد و وسایل در اختیار تهیه کرد مثلا می‌توانید آنرا با مقداری مقداری ژل مو، چسب مایع،‌ روغن بدن کودک، کرمهای ریش تراشی و چند قطره رنگ تهیه کرد. برای این منظور کافیست مثلا مقداری‌ ژل مو را با چند قطره رنگ در کیسه ریخته و بازی را انجام دهید.

در این بخش طرز تهیه این کیسه شن جادویی با آب، آرد و رنگ خوراکی آموزش داده می شود.

برای یک کیسه شن جادویی شما به یک فنجان آرد، شش قاشق غذا خوری آب و مقداری رنگ خوراکی احتیاج دارید. آرد را در ظرفی بریزید و رنگ خوراکی را به آن اضافه کنید و سپس آب را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در کیسه بریزید . کیسه را روی سطح صافی بگذارید و پیش از آنکه لبه کیسه را کاملا محکم کنید همه هوای داخل کیسه را با حرکت و پخش خمیر در کل کیسه خالی کرده و سپس آنرا کیپ کنید. برای اطمینان خاطر می‌توانید لبه‌های آنرا با چسب پهن محکم کنید تا نگران بیرون ریختن و یا سوراخ شدن لبه کیسه‌ها نباشید.

در صورتی که کیسه زیپ کیپ در اختیار ندارید می‌توانید آنرا خودتان تهیه کنید. قبلا روش تهیه کیسه‌های زیپ کیپ در اینجا آورده شده است.

اگر کیسه به هنگام انجام کار توسط کودک حرکت می‌کند و او را کلافه کرده است بهتر است لبه‌های کیسه را با چسب به سطح کار بچسبانید.

اگر در بخش حافظه کودک نیاز به دیدن مجدد تصویر برای کشیدن دارد و یا بیش از اندازه نگران درست کشیدن طرح است،‌ آنرا برای مدت زمان کوتاهی مجددا به کودک نشان دهید. در بازی کیسه شن جادویی هدف برد و باخت نیست.

این کیسه ها وسیله بی نظیری برای کودکان مدرسه‌ای هستند که در نوشتن مشکل دارند و یا با شکل حروف ارتباط برقرار نکرده‌اند. این بازی برگرفته از سایت آموزش برای کودکان است.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. در صورتی که مطلب خاصی مد نظرتان است می‌توانید آنرا از طریق Info@dallii.ir با ما در میان بگذارید.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *