Search
Close this search box.

بازی گیره و بند

بازی گیره و بند بازی برای هماهنگی بین چشم و دست کودک دو تا چهار ساله
برای بازی گیره و بند به مقداری گیره لباس و نخ کاموا یا طناب برای بند رخت احتیاج داریم. این بازی یکی از بازی های آموزش مهارت های زندگی است که بیش از هر چیز به هماهنگی هر دو دست و چشم ها احتیاج دارد. برای شروع بازی نخ کاموا را بین پایه های دو مبل یا میز ببندید و از کودک بخواهید گیره های لباس را روی بند رخت قرار دهد. در صورتی که گیره های رنگی داشته باشید امکان آموزش مفاهیم رنگ و توالی نیز ممکن است. در مرحله بعدی از کودک بخواهید لباس های عروسکش یا جوراب هایش را با گیره به بند رخت آویز کند. بازی گیره و بند به تقویت عضلات ظریف دست کودک، هماهنگی بین چشم و دست، آموزش مهارت های زندگی، تقویت حواس، تقویت زبان آموزی در گروه سنی دو تا چهار سال کمک می کند.

بخش تکمیلی بازی گیره و بند:

از آنجا که برای کودک دو ساله جدا کردن بیش از وصل کردن جذاب است می‌توانید این بازی را با کودک به طور برعکس انجام دهید. از بند رخت داخل آپارتمانی می‌توانید استفاده کنید و یا اینکه به همان شیوه بالا بندی بین پایه های مبل یا میز بکشید و گیره‌ها را روی بند رخت وصل کنید و از کودک بخواهید گیره‌ها را از روی بند رخت بردارد. برای کودک دو ساله باز کردن گیره ها چالشی است که به مهارت حل مساله کمک میکند.

 در صورتی که این بخش برای کودک همچنان مشکل است در طی روزهای بعدی نیز این کار را انجام داده و یا اینکه ازیک کارتن برای انجام کار کمک بگیرید و از کودک بخواهید گیره ها را به لبه این کارتن یا یک سینی وصل کند.

اگر کودک در این بخش مهارت کافی را بدست آورد روز بعد تعدادی طرح لباس با نمد یا مقوا ببرید. بهتر است این کار را با استفاده از رنگهای مختلف انجام دهید و از کودک بخواهید که هر لباس را با یک گیره هم رنگ به بند رخت، آویز کند. در حین بازی کلماتی همچون شلوار، بلوز، تی شرت، جوراب، آبی،‌قرمز و… را برای آموزش مهارتهای زبان آموزی تکرار کنید. از کودک بخواهید لباس خاصی با رنگ به خصوصی را برای شما از روی بند بیاورد. مثلا تی شرت قرمز را برای من بیاور. یا اینکه از کودک بخواهید بعد از پهن کردن لباس‌ها روی بند تمام لباس‌های قرمز رنگ را برای شما بیاورد یا در داخل سبد بگذارید. حین دیدن لباس‌ها مجددا اسم هر لباس را تکرار کنید.

برای کودکان چهار ساله از کودک بخواهید هر بلوز را با شلوار و جوراب هم رنگش هماهنگ کرده و با گیره همرنگ یا با رنگی که شما مشخص می کنید به بند آویز کند. مثلا همه لباس‌های آبی را با گیره زرد وصل کن. این کار به تقویت توجه و تمرکز کودک کمک می‌کند. میتوانید بعد از تسلط کودک به دستور اول بجز تکرار دستور اول دستور دیگری نیز به بازی گیره و بند اضافه کنید. مطمئن شوید که کودک دستور مرحله اول را به خوبی فرا گرفته است و بعد بازی را پیچیده تر کنید.

نکته :

می‌توانید در صورتی که کودک شما علاقمند بود به او اجازه دهید لباس عروسک و یا وسایلی همچون روکش‌های تشک و رختخواب عروسکش را بشوید و بعد از آن همانند شما روی بند رخت آویز کند. تکرار کارهای روتین به درک مهارت‌های زندگی و هدف از انجامشان کمک میکند. ضمن آنکه می‌توانید در حین انجام کار با کودک درباره چرایی و چگونگی انجام کارها نیز گفتگو کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *