Search
Close this search box.

بازی یک تیر و دو نشان

برای بازی یک تیر و دو نشان ابتدا باید دو لیست تهیه کنید. برای کودکان پنج ساله و شش ساله بهتر است هر چه می توانید تفاوتهای بین دو لیست را بیشتر کنید. مثلا در لیست اول باطری، شانه، چسب زخم، سکه و صابون قرار دهید و در لیست دوم انگشتر، عروسک، چتر، مداد رنگی و بشقاب قرار دهید. اما برای کودکان بزرگتر مثلا ده سال و بالاتر سعی کنید آیتم‌های دو لیست مشابهت‌هایی با هم داشته باشند. مثلا می توانید در یک لیست کلمه سیب و در لیست دیگر کلمه هلو را قرار دهید. هر چه کودک به دوازده سال نزدیک تر می شود شباهتها هم بیشتر باشد.

برای شروع بازی ابتدا لیست اول را به کودک می دهیم. در صورتی که کودک میتواند بخواند مشکلی نیست اما اگر کودک هنوز به سن مدرسه رفتن نرسیده است می توانید لیست را برای او اعلام کنید و یا اینکه از نقاشی کمک بگیرید. (لیست را تک تک برای کودک نخوانید. همه موارد را با هم به کودک بگویید و در صورت نیاز تکرار کنید). یک سینی به کودک بدهید و از او بخواهید آنچه در این لیست نوشته شده است را بگردد و در خانه پیدا کرده و داخل سینی بگذارد و به شما تحویل دهد. یک بار با کودک وسایل گردآوری شده را با لیست تطبیق دهید. حالا سینی را به کنار و به دور از چشم کودک بگذارید.

سپس لیست دوم را به کودک بدهید و از او بخواهید با همه آنچه در این برگه می‌بیند یک داستان بسازد. یک داستان که از تمامی آیتمهای لیست برای ساختش کمک گرفته باشد. باز هم بسته به سن کودک تعداد آیتمها تعیین می شود. برای یک کودک پنج ساله تعداد آیتمها از ده بیشتر نشود. اگر تمایل دارید و نقاشی شما هم خوب است می توانید به جای نوشتن آیتمها از نقاشی کمک بگیرید یا اینکه عکسها را در کتابهای قدیمی پیدا کرده، برش زده و در برگه لیستها قرار دهید. از کودکان بزرگتر که به نوشتن هم تسلط دارند بخواهید داستانشان را بنویسند اما برای بچه های کوچکتر می‌توانید صدای آنها را ضبط کنید.

پس از اتمام این مرحله از کودک بخواهید اشایی را که در داخل سینی گردآوری کرده است را بیاد آورده و نام آنها را بگوید.

حالا از او بخواهید به شما بگوید شکلهایی که در داستان به کار رفته کدام است؟ چند مورد را میتواند به خاطر بیاورد؟

یک کار سخت تر نیز می توانید از بچه های بزرگتر بخواهید. در ازاء هر یادآوری از اشیاء سینی یک مورد از شکلهای داستان را به صورت یکی در میان بیان کند.

بازی یک تیر و دو نشان با هدف تمرین توجه و تمرکز، تقویت حافظه کاری، تمرین خلاقیت و بازداری پاسخ برای کودک پنج تا دوازده سال طراحی شده است.

نکات بازی یک تیر و دو نشان

برای بازی امروز بسته به سن کودک تعداد آیتمها تغییر میکند. برای یک کودک  پنج ساله پنج آیتم و برای بچه دوازده ساله می‌توان تا بیست آیتم را در بازی لحاظ کرد.

حتما کودک باید دنبال اشیاء بگردد و آنها را در سینی گرد آوری کند.  این مرحله به تثبیت اطلاعات در حافظه کاری کمک می کند و شبیه تمرینهای ما در بازیهاست.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *