Search
Close this search box.

روش های آرام سازی

قبلا مطلبی درباره آموزش در زمان بحران گذاشتیم. و گفتیم اگه قراره به بچه ها درباره آرام سازی خودشان در شرایط بحران بگیم نیاز هست که این آموزشها پیش از بروز بحران داده بشوند. امروز می خواهم بگم چه شیوه‌هایی برای آرام سازی وجود داره که می‌توانید آنها را به کار ببندید و با بچه ها در شرایط آرامش تمرین کنید تا آنها در زمان بحران بتوانند بر اساس تمرینهای قبلی یکی از شیوه های آرام کردن خودشان را به کار بگیرند.

نکته مهم همه این روشها این است که برای تاثیرگذاری این روشها و نیز کار آمد بودنشان نیاز است که فرصت کافی برای تمرین در زمان آرامش بگذاریم. من با کودک سه سال و نیمه خودم بعضی از این شیوه ها را با نمایش و یا تصور یک شرایط بحران بازی کرده و به کار می‌گیریم.

چند روش آرام سازی که میتوانید به راحتی با بچه ها تمرین کنید:

1-گفتگو کردن:

در زمان آرامش به کودکان فرصت بدهید تا با شما گفتگو کنند و از گفتگو کردن با شما لذت ببرند. حتی تمرینهای نمایشی از شرایط بحران را بازی کنید و در این مسیر نشان دهید که می‌توان با گفتگو کردن آرام شد. می‌توانید از تجربیات خودتان در شرایط ناآرامی و گفتگو با شخصی که به شما آرامش میدهد بگویید. نکته مهم گفتگو کردن این است که ما در زمان گفتگو مخاطب را انتقاد نمی‌کنیم و شنونده موثری باید باشیم. خوب بشنویم و در زمان مناسب به کودک بازخورد بدهیم.

2-پیاده روی:

چند نفر از ما وقتی ناراحت، دلخور، عصبی و تحت فشاریم پیاده روی می‌کنیم؟ من خودم یکی از افرادی هستم که با پیاده رفتن و فکر کردن خیلی از مسايل رو می‌توانم حل کنم. خب چه راهکاری بهتر از این که به کودک آموزش بدهیم که وقتی چیزی او را ناراحت، عصبی، بهم ریخته و یا نا آرام کرده با پیاده رفتن آرامش را بازیابد.

3-مرتب کردن یا تمیز کاری:

این رفتاری هست که برای ما خیلی آشناست. چقدر شاهد بودیم وقتی مادر‌مان از چیزی دلخور است به جان گاز و آشپزخانه می‌افتد و تا جان دارد آنجا را می سابد. .. کمی بعد که مادر را می دیدیم کاملا آرام و با همان لبخند همیشگی چند چای خوش رنگ می‌ریخت و زندگی از سر گرفته می شد. واقعیت این است که مرتب کردن و نظم و نظام دادن به کاری یا فضایی در خانه و یا حتی اتاق و برنامه کاریمان میتواند ما را آرام سازد. این آرام سازی معمولا با توجه و تمرکز روی کار فعلی و از خاطر بردن موضوع ناراحت کننده باعث آرامش ما شده تا بتوانیم پس از آرام شدن مساله ناراحت کننده را مجددا بررسی کرده و بدون واکنش شدید به آن پاسخ مناسب بدهیم.

4- خواندن مجله یا روزنامه:

با وجود دیجیتال شدن دنیای مطبوعات هنوز هم خواندن یک مجله مورد علاقه یا ورق زدن آن می‌تواند موضوع خوبی برای آرام سازی باشد. بسته به سن کودک میتوانید از مجلات مختلف گروههای سنی کمک بگیرید.

5- نوشتن در دفتر خاطرات:

نوشتن می‌تواند نگاه ما را به موضوع ناراحت کننده از زاویه بودن در وسط ماجرا، به سمت دید سوم شخص تغییر دهد. نوشتن از احساسات و آنچه ما را نا آرام کرده به ما در دانستن واقعیت امر ناراحت کننده کمک می‌کند. نوشتن، مقدمات می‌خواهد. حتما پیش از استفاده از این روش و قبل از ناآرام شدن کمی درباره کتابهای خاطرات و طریقه نوشتن با کودک گفتگو کنید.

6-نگاه کردن به عکسها:

شما را غرق در خاطرات و اتفاقهای گذشته می‌کند. یاد آوری آنچه برای شما در هر عکس جذاب بوده حس شما را تغییر می‌دهد و این دیدن عکسها می‌تواند کودک ما را از یک فضای ناراحت کننده به سمت آرامش یافتن و سپس بررسی موضوع ناراحت کننده جلو ببرد. بهتر است هنگام دیدن عکس‌ها و در زمان آرامش برای هر عکس یک اتفاق جالب و بامزه و یا موضوع خوب بیان کنید تا در زمان ناآرامی به یاد آوردن این اتفاقات برای کودک راحت تر صورت بگیرد.

7-دیدن حیات وحش:

اگر برای شما امکان داشته باشد رفتن به جایی برای دیدن حیوانات و فضای باز مثل یک پارک یا باغ وحش کمک کننده است یا حتی تماشای یک فیلم با موضوع حیوانات میتواند برای کودکان جذاب باشد و آنها را آرام کند. البته اگر این موضوع جزء علاقمندیهای کودک شماست. اگر کودک شما از دیدن حیوانات یا فضاهای نا‌آشنا بهم می‌ریزد و دايما در مورد گم شدن در این فضاها یا حمله حیوانات به آدمها می‌پرسد یا اینکه چندشش می‌شود بهتر است روش دیگری را انتخاب کنید.

8-گفتن جملات تاکیدی مثبت به خود:

تکرار جملات تاکیدی وقتی که قبلا بارها آنها را تمرین کرده باشید می‌تواند ذهن شما را از موضوع ناراحت کننده به سمت آرامش حرکت دهد. جملاتی مثل من می توانم. من توان تغییر را دارم. همین که من تمام تلاشم را برای انجام کاری بکنم کافی است. من لایق عشق و شادی هستم. من می‌توانم دنیای اطرافم را تغییر بدم. من می‌توانم امروزم را بسازم. آنچه که در گذشته اتفاق افتاده مربوط به گذشته است و….

9- بازی کردن با یک بازی مورد علاقه:

اگر اهل بازی باشید حتما یک بازی هست که به شدت مورد علاقه شما باشد و تمایل داشته باشید که در زمانهای آزاد و حتی غیر آزاد خود به آن بپردازید. این بازیها حتما نباید از نوع بازیهای رو میزی یا بازیهای دیجیتال باشند. هر بازی که مورد علاقه کودک شما است می‌تواند در زمان نا آرامی برای او کمک کننده باشد تا به آرامش قبل از بحران برگردد. توصیه می‌کنم حتما شما نیز به عنوان والدین و بزرگسالان از موهبت بازیها بهره ببرید.

10-تنفس عمیق:

این بخش حتما به آموزش نیاز دارد. یادم هست کارتونی به اسم « ازمه و روی» را با دخترم میدیدم که در آن به هیولاهای ناآرام بطری آرامش داده می‌شد. این بطری را با دخترم درست کردیم و با آن تنفس عمیق را تمرین کردیم. نکته جالب این بود که دخترم به محض دیدن نا آرامی هیولاها به بطری آرامش و تنفس عمیق فکر می‌کرد. تنفس عمیق یعنی کودک بتواند روی دم و بازدم و حتی تعداد شماره‌های دم و بازدم متمرکز شود. هر کجا که ما روی یک موضوع خاص تمرکز کنیم، خواه ناخواه تمرکزمان از موضوعات دیگر برداشته می‌شود و این یعنی کمک به آرام شدن و بازگشت دوباره به موضوع نا آرامی در شرایط آرامش.

حتما با کودک این مسیر ساده را تمرین کنید و به او یاد دهید که تنفس عمیق چگونه انجام می‌شود و در زمان نا آرامی با همین شگرد او را آرام کنید.

11-تمرینات یوگا:

در مورد یوگا نیاز به توصیه خاصی نیست. تحقیقات بسیاری درباره یوگا و سلامت روان تا کنون انجام شده است. یوگا سراسر آرامش است و در صورتی که آن را آموزش ببینید و به کار ببندید کمک بسیار خوبی به شما و کودکتان خواهد بود. امروزه به راحتی می توانید اپهای خاص آن را و یا فیلم‌های آموزش یوگا از مبتدی تا حرفه‌ای و یوگا برای کودکان را در اینترنت بیابید و به کار بگیرید.

12- انجام یک کار ورزشی:

اگر کودک به ورزش خاصی علاقه دارد و یا به صورت حرفه‌ای ورزشی را پیگیری می‌کند حتما متوجه شده‌اید که در زمان صرف وقت برای کار ورزشی آرامش دارد. این راهکار هم می‌تواند برای آنها که به دنبال راهی برای آرامش در شرایط بحران هستند مناسب باشد. اگر تا کنون کودک شما یک ورزش را دنبال نکرده شاید زمان مناسبی باشد که با گفتگو با کودک یکی از آنها را انتخاب کرده و اجازه دهید تا کودک انرژی و توانش را در این ورزش به کار بگیرد.

13-صرف وقت با حیوان خانگی:

اگر در منزل حیوان خانگی دارید یکی از راههای آرامش صرف وقت با حیوان خانگی است. در آغوش گرفتن و بغل کردن و رسیدگی به کارهای حیوان خانگی می‌تواند به ما آرامش بدهد.

14- گوش دادن به موسیقی:

همه ما تجربه آرامش یافتن یک کودک با صدای لالایی یا آواز مادر را شاهد بوده‌ایم. گوش دادن به موسیقی برای کسانی که علاقمند باشند می‌تواند یک راهکار برای آرام سازی باشد. حتی می‌توانید قبلا آهنگی را با کودک انتخاب کرده و برای آرام سازی به آن گوش دهید تا در شرایط ناآرامی کودک راهکاری برای آرام سازی خود داشته باشد.

15-نقاشی کردن یا رنگ آمیزی:

این روزها کتابهای رنگ آمیزی برای بزرگسالان بسیار زیاد است. اگر در زمان نا آرامی تمایل به کشیدن نقاشی ندارید می‌توانید از این کتابهای رنگ آمیزی کمک بگیرید و حتی خودتان نیز یکی از این کتابها را داشته باشید و در زمانهای آرامش با کودکتان و با همراهی یک موسیقی یا موزیک مورد علاقه تلاش کنید تا کارآمدی این راهکار را به کودک خود آموزش دهید.
این روشها و روشهای بسیار دیگری برای آرام سازی وجود دارند. از آنجا که هر کدام از ما علاقمندیهایی داریم که با دیگران متفاوت است و ممکن است یک روش به ما آرامش بدهد یا بدتر ما را دچار بحران کند، تنوعی از روشها در اینجا آورده شده است. بسته به سن کودک می توانید از هر کدام از این راهکارها کمک بگیرید. ضمنا یادآوری می شود این روشها مختص کودکان نیست و شما نیز میتوانید برای آرام سازی خود از هر کدام از این روشها و یا ترکیبی از آنها کمک بگیرید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *