Search
Close this search box.

سوپر مغز! واقعیت یا خیال

سوپر مغز

رابطه بین بازی شناختی و مغز

همه ما تمایل داریم یک سوپر مغز داشته باشیم. یک مغز با توانمندی‌های فوق العاده… چه خوب بود اگر با دیدن هر چیزی می‌توانستیم جزییات آن را با کمترین انرژی به خاطر بسپاریم و در موقع لزوم با استفاده از جزییاتی که قبلا در حافظه ذخیره کرده‌ایم پاسخهای خلاقانه بدهیم یا مسایل را حل کنیم و یا به شیوه‌های مناسب‌تری با شرایط اجتماعی رو به رو شویم. چه خوب بود که می‌توانستیم با توجه و تمرکز یادگیری بهتری داشته باشیم و با اطلاعات کسب شده موفقیت‌های بیشتری در آینده کسب کنیم.

اما آیا داشتن چنین مغزی یک آرزوست یا قابل دستیابی است؟

واقعیت این است که مغز را هم می‌توان به عنوان یک ماهیچه یا عضله در نظر گرفت. همانطور که شما با هر تمرین و ورزش منظم و مرتبی قادر به رسیدن به قوای بدنی بهتر و شگفت انگیزتری هستید تمرین و ورزش مغز هم می‌تواند برای شما عضله قویتر و بهتری را فراهم سازد.

تمرین‌های مغزی چیست؟

قبلا بارها و بارها تکرار شده که هر فعالیت جذاب و جالب و بازیگونه که علاوه بر تمایل شما به همکاری و ادامه دادن فعالیت تکرار آن را نیز میسر کند می‌تواند فعالیت مناسبی برای تمرین مغزی باشد. با کمی نگاه به اپ‌های تولید شده برای تمرین‌های مغزی، روال بازیگونه آنها را می‌توانید ببینید. این روال به ما کمک می‌کند که در حین انجام فعالیت‌های مغزی خسته نشویم و بعد از انجام هر بخش باز هم تمایل به تکرار و زدن رکورد خودمان را داشته باشیم.

اپ‌های بی شماری برای تمرین مهارتهای مغزی معرفی شده است که تعدادی از آنها را می‌توانید در بخش بازی‌های دیجیتال سایت دالی مشاهده کنید. علاوه بر بازی‌های دیجیتال نباید از بازیهای فیزیکی یا رومیزی نیز غافل شد. این بازی‌ها هم جذابیت‌های خودشان را دارند و علاوه بر تمرین‌های مغزی می‌توانند شما را برای ساعاتی از فضای مجازی و یا دنیای دیجیتال دور کنند.

چگونه مغزمان را تمرین دهیم؟

اگر بخواهید هر ورزشی را به صورت حرفه‌ای یا حتی نیمه حرفه‌ای دنبال کنید اولین کار شما دست یافتن به محتوای ورزشی مناسب و یافتن یک مربی برای هدایت شما در مسیر خواهد بود. تمرین‌های مغزی هم از این قاعده مستثنی نیستند. شما هم برای تمرین‌های مغزی نیاز به محتوای مناسب دارید. محتوایی که به طور هدفمند و به طور مستمر در مسیر بازی شما را به جلو ببرد و مرحله به مرحله بازی را برای شما سخت‌تر کند تا هر بار مغز شما با چالش بیشتری رو به رو شده و به تقویت مهارت‌های شناختی بپردازد.

برای یافتن محتوای مناسب بازی، می‌توانید با کلید واژه «بازی شناختی» اقدام به یافتن محتواهای مرتبط با مغز کنید. این محتواها معمولا برای شما خوراک مغزی مناسب را فراهم می‌کنند. خوراکی که شامل پیش غذای توجه و تمرکز، حافظه کاری و بازداری پاسخ و غذای اصلی شامل تفکر و خلاقیت است و در نهایت دسر برنامه ریزی و حل مساله را برای شما روی میز می‌گذارد. خوراکی که در تولید آن دقت شده و هر بخش آن به میزان درست و دقیق برای شما چالش فراهم می‌کند.

حالا سوال این است که آیا هر ورزشی برای من مناسب است؟

بسته به میزان علاقمندی شما و درجه‌ای که برای حرفه‌ای بودن خود مشخص می‌کنید شما انتخاب‌های متفاوتی دارید. اگر قرار است خودتان را همیشه روی فرم و متناسب نگهدارید احتمالا ورزش‌های معمول و روزانه یا حتی پیاده روی را انتخاب می‌کنید و اگر قصد شما تقویت یک عضله یا اندام خاص باشد روی آن متمرکز خواهید شد. مهارت‌های مغزی و شناختی هم همین گونه‌اند. شما می‌توانید یک مهارت خاص که به نظرتان نیاز دارید درباره آن کار ویژه ای انجام دهید را انتخاب کنید و برای همان مهارت هم محتواهای مناسب پیدا کنید. مثلا این روزها اکثر ما نگران حافظه خود هستیم. زیرا دایما از فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شنویم که جامعه در حال پیری است و آنچه بیش از همه ما را نگران می‌کند آلزایمر و یا ضعف مهارت‌های شناختی است. در این صورت من می‌توانم با پیگیری بازی‌ها و فعالیت‌هایی که روی مهارت حافظه متمرکزند فرصت بیشتری برای تمرین این مهارت و تقویت آن فراهم کنم. اما اگر تمایل دارید تا همیشه مغز تیز و فعالی داشته باشید احتمالا پکیج‌هایی که تمام مهارت‌ها را در بر می‌گیرند بیشتر به شما کمک می‌کنند.

سایت دالی چه رابطه‌ای با بازی شناختی دارد؟

سایت دالی منبع بزرگی از بازی‌های شناختی را با بیش از چهار صد و پنجاه عنوان بازی و محتوای شناختی طراحی و تولید کرده است. بیشترین تمرکز سایت روی گروه سنی از تولد تا نوجوانی است اما این بازی‌ها قابلیت انجام با بزرگتر‌ها را هم دارند. چالش بازی‌های گروه سنی ده تا دوازده ساله گاهی انقدر زیاد هست که برای بزرگسالان هم قابل استفاده است. در کنار بازی‌های فیزیکی و رومیزی ما بخش بازی‌های دیجیتال را داریم اپ‌های بازی متناسب برای مهارتهای شناختی که برای همه گروههای سنی قابل استفاده است در این بخش معرفی شده‌اند. بخش اخبار و نکات سایت هم اطلاعات خوبی درباره اینکه بازی‌های شناختی چه هستند یا اینکه کارکردهای اجرایی چیست؟ حافظه کاری و مطالبی که دایما در سایت می‌گوییم چه هستند را با جزییات بیان می‌کند.

اگر شما زمانی برای بازی ندارید و یا اینکه تهیه وسایل یک بازی و انجام آن با کودک برای شما مشکل است و یا اینکه نمی‌دانید روال یک بازی چیست می‌توانید از بخش استودیو بازی دالی استفاده کنید. در این بخش بچه‌ها با مربی مجازی بازی‌هایی که برای تمرین مهارت‌های مختلف در نظر گرفته شده است را گام به گام طی می‌کنند. شما می‌توانید هر زمانی که برای شما و کودک مناسب است بازی‌ها را برای کودک پخش کنید تا او بر اساس دستوراتی که مربی به او می‌دهد بازی را انجام دهد. روال انجام این بازی‌ها به گونه‌ای است که نیازی به حضور بزرگترها برای انجام بازی نیست.

ما سعی کردیم در سایت دالی یک قالب ساده و کاربردی برای شما فراهم کنیم که با خواندن مطالب گام به گام بازی را با کودک جلو ببرید. در حال حاضر در حال تولید پکیج‌هایی برای والدین هستیم که بدانند در آغاز، از کجا شروع کنند و هر بازی را چگونه پیش ببرند. به زودی پکیج‌های این بخش را معرفی خواهیم کرد.

رابطه کودک و والدین و بازی‌های شناختی دالی:

در بسیاری از بازی‌های سایت والدین به عنوان همبازی کودک در نظر گرفته شده‌اند. این بازی‌ها گاهی توسط کودک انجام می‌شود و والدین نقش مربی را دارند و گاهی نقش کودک و والدین عوض شده تا علاوه بر تمرین مهارت‌های شناختی، لذت همراهی با اعضاء خانواده و تمرین مهارت‌های اجتماعی و هیجانی را نیز داشته باشند.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *