Search
Close this search box.

فعالیت‌های زبانی۳ …. تشویق بچه ها به گفتن

فعالیتها و بازیهای زبانی برای کودک سه ساله
زبان و حرف زدن کودک مثل هر توانمندی دیگر او مسیری طولانی را طی می‌کند. اما این مسیر نسبت به دیگر توانمندی‌های کودک به ظرافت‌ها و پیگیری بیشتری برای بروز و تقویت نیازمند است. زبان با مهارت‌های اجتماعی- هیجانی و ارتباطی کودک مرتبط است. اولین نشانه‌های ارتباط برقرار کردن کودک با اجتماع اطرافش نگاه کردن و لبخند زدن و بعد اشاره کردن است.

در بخش سوم فعالیت‌های زبانی به بازی‌هایی می‌پردازیم که برای کودک دو تا سه ساله اجرا می‌شود. این فعالیت‌ها به کودک کمک می‌کند تا اطلاعات و دانش لغاتش را بالاتر برده و درک زبان برای او آسانتر شده و به بیان او کمک کند.

فعالیت‌های زبانی…دوست داشتنی ها

از کودک بخواهید که اسباب بازی، غذا،‌کتاب، لباس، حیوان، رنگ، خوراکی و…. مورد علاقه اش را به شما نشان دهد. از او با هر کدام از این وسایل مورد علاقه و دوست داشتنی‌اش عکس بگیرید و آنها را در کنار هم به شکل یک آلبوم قرار دهید و یا آنها را چاپ کنید. در کنار هر عکس اسم کودک با وسیله دوست داشتنی‌اش را یاد داشت یا تایپ کنید. مثلا  بنویسید « این عروسک مورد علاقه علی است.» در زمانی که این آلبوم را با کودکتان ورق می‌زنید و مرور می‌کنید نوشته های هر عکس را بخوانید و بگویید این رنگ مورد علاقه علی است. دستتان را زیر کلمه علی بگذارید. این کار به کودکتان در درک رابطه بین نوشته اسمش و صدای آن کمک می‌کند. در عین حال بدون اینکه نوشتن آنرا به او آموزش دهید این شکل در ذهن کودک نقش می‌بندد.

فعالیت‌های زبانی…پیش خوانی

قبل از اینکه کتاب یا مجله تازه‌ای را که برای کودکتان خریده‌اید بخوانید کمی آن را ورق زده و تصاویرش را با کودک تماشا کرده و به تصاویر اشاره کنید و نام هر کدام از تصاویر را با کمک کودک بگویید. از کودکتان بپرسید که توی این صفحه (با توجه به تصاویری که دارد می بیند) چه اتفاقی افتاده؟ آیا کودک شما تمایل دارد که بر اساس راهنمایی تصاویر داستانی در این زمینه بگوید یا خیر؟ این مدل بازی به کودکدر رشد دایره واژگان و پرورش خلاقیت و قرار دادن رویدادها در یک روال منطقی کمک می‌کند.

فعالیت‌های زبانی…آموزش اندام‌ها

از روزنامه و مجلات رنگی و کاتالوگ‌ها عکس‌هایی نزدیک و درشت از صورت و بدن یک کودک، زن و مرد و حیوانات برش دهید و آنها را در یک صفحه‌های یک دفتر بچسبانید. برای دوام بیشتر می‌توانید روی هر صفحه را با برچسب‌های شیشه، پوشش دهید. وقتی در مطب دکتر یا صف بانک منتظر هستید این کتابچه دست ساز می‌تواند به شما کمک کند. عکس‌ها را به کودک نشان دهید و از او بخواهید پای یک مرد یا بینی یک کودک و … را به شما نشان دهد. در سه سالگی کودکان قادرند تا بیش از ده عضو بدن را نام ببرند.

فعالیت‌های زبانی…شعر خواندن

خواندن شعر یکی از راحت‌ترین راه‌های یادگیری لغات تازه است. شما به عنوان والدین و مراقبین کودک شعرهای کودکانه زیادی از دوران کودکی خود به یاد دارید. این شعرها منبع خوبی برای آموزش مهارت‌های زبانی به کودکان است. مزیت این گونه شعرها این است که کودک هر چند کم و کوتاه می‌تواند در بعضی از قسمت‌ها با شما همراهی کند. خواندن آواز دسته جمعی با اعضای خانواده ضمن لذت بردن کودک از زمان حضور در جمع، به او در ساخت خاطرات و نیز رشد مهارتهای زبانی‌اش کمک می‌کند.

این مطلب از سایت صفر تا سه سالگی گرفته شده است. در صورتی که موضوع خاصی مورد نیاز شما است لطفا با ما به آدرس info@dallii.irمکاتبه کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *