Search
Close this search box.

چرا بازی‌های حرکتی مهم هستند؟

تحقیقات نشان میدهد که کودکانی که پیش از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می‌آیند در زمینه مشکلات شناختی نسبت به بچه هایی که در موعد مقرر به دنیا آمده‌اند تفاوتهایی دارند. البته بخش زیادی از این مشکلات در طی چند سال اول پس از تولد از بین می‌رود اما اگر کودکی پیش از هفته سی و دوم به دنیا آمده باشد این اختلاف‌ها تا سنین نوجوانی نیز باقی می‌ماند. در این تحقیقات روی کودکان نه تا سیزده ساله‌ای که پیش از موعد به دنیا آمده بودند با همسالانی که در موعد مقرر به دنیا آمده بودند آزمایشی انجام دادند که تفاوت‌های بین کودکان را بررسی کنند. از بچه ها خواسته شد به سرعت هر چه تمامتر دکمه‌ای را فشار دهند (یک فعالیت حرکتی) مگر در زمانی که علامتی به آنها نشان داده می‌شد.

رابطه بین بازی‌های حرکتی و مهارت‌های شناختی

یک اختلاف اساسی بین این دو دسته کودکان در بازداری پاسخ بود. بازداری پاسخ یعنی تفکر پیش از انجام کار. نکته جالب این بود که کودکانی که خیلی زودتر از موعد به دنیا آمده بودند در بازداری پاسخ و نزدن دکمه‌ای که باید آن را به سرعت فشار می‌دادند ضعف داشتند. این کودکان قادر به مهار حرکتی و نزدن دکمه در زمانی که علامتی به آنها نشان داده می‌شد نبودند یا ضعیف عمل می‌کردند.


اما نکته مهمتر این بود که اگر کودکانی که پیش از موعد به دنیا آمده بودند به اندازه کافی بازی‌ها و فعالیت‌های حرکتی هدفمند انجام داده بودند این اختلاف آنها با همسالان معمول خود از بین می‌رفت. از آنجا که رابطه بین حرکت و مهارتهای شناختی به خصوص در گروه‌های سنی پایین بسیار تنگاتنگ است این نتیجه قابل توجه است. به همین دلیل لازم است روی فعالیت‌های حرکتی و بازی‌های هدفمند به منظور تقویت و تمرین مهارت‌های شناختی تاکید شود.

 


منبع خبر:
Neurosciencenews

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *