Search
Close this search box.

مهارتهای شناختی… بازی برای کودکان شش تا نه ماه

بازی رشد مهارتهای شناختی کودکان شش تا نه ماه
بچه ها در طی نه ماه اول زندگی به قدری تغییرات متفاوت داشته‌اند که باورش برایمان سخت است که این همان کودک سه ماهه دیروز ما است. در این دوره تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد. بعضی از این تغییرات را در زیر می خوانیم.

کودک شما نسبت به قبل تحرک بیشتری دارد. سینه خیز می‌کند و با تولید صدا با دنیای بزرگ اطرافش در تعامل است. کودک حالا بسیار آگاهتر از قبل نسبت به محیط اطرافش است و هر روز چیز تازه‌ای می‌آموزد. مهارت‌های جدید مورد نیاز برای تعامل با دنیا، چیزی است که از طریق مهارت‌های شناختی برای کودک فراهم می‌شود. در این بخش به مهارت‌های شناختی و رشد آن در گروه سنی ۹-۶ ماه نگاه دقیق‌تری ‌می‌اندازیم.(مطلب گروه سنی ۳تا ۶ ماه را اینجا بخوانید.)

قبل از هر چیز فراموش نکنیم که کودکان رشد متفاوتی با هم دارند و مقایسه آنها با یکدیگر کار درستی نیست. تنها مرجع درست برای پاسخگویی به تفاوت‌ها و نگرانی‌های ما متخصصان هستند.

رشد مهارتهای شناختی در ۹-۶ ماهگی

بچه ها در طی نه ماه اول زندگی به قدری تغییرات متفاوت داشته‌اند که باورش برایمان سخت است که این همان کودک سه ماهه دیروز ما است. در این دوره تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد. بعضی از این تغییرات را در زیر می خوانیم:

رشد فراخنای توجه

کودک شما در این گروه سنی بیشتر به اسباب بازی‌ها علاقمند است. او پیش از آنکه یک وسیله بازی را کنار گذاشته مدت دو سه دقیقه آنرا جستجو می‌کند. اگر چه هنوز مدت زمان زیادی نمی‌تواند روی یک وسیله تمرکز کند اما باز هم شما متوجه خواهید شد که این زمان نسبت به قبل بیشتر شده است.

شناخت اسم ها

مهارت‌های زبانی کودک -یعنی پردازش و فهم کلماتی که می‌شنود- تا حدی رشد کرده است. وقتی که نام یک فرد آشنا خانواده را صدا می‌زنید کودک هم به سوی او بر‌می‌گردد و نگاه می‌کند. این مرحله‌ای که نشان می‌دهد آنها درباره آنچه شما می‌گویید فهم بیشتری کسب کرده‌اند.

پیروزی بر موانع

کودک در این سن برای رسیدن به وسایل دلخواهش قدری از حل مساله کمک می‌گیرد. مثلا اگر روی یک وسیله بازیش دستمال بیاندازید (مانع) خواهید دید که تلاش می‌کند تا دستمال  را از روی آن بردارد (حل مساله) تا به آنچه می‌خواهد برسد. او دستش را برای گرفتن هر چیزی دراز کرده و بیشتر حرکت می‌کند.

چگونه مهارتهای شناختی کودکم در ۹-۶ ماهگی را تقویت کنم؟

مانع بسازید.

برای بچه‌های گروه سنی ۹-۶ ماه رسیدن به وسیله دلخواهشان، آسان است.  چرا که کودک در این سن سینه خیز رفته، می‌نشیند و می‌ایستد. پس بهتر است موانعی برای او در رسیدن به آنچه می‌خواهد ایجاد کنید که او را برای حرکت تحریک کند. از یک کاسه یا سطل برای مخفی کردن اسباب بازی کودک کمک بگیرید. قبلا روی وسیله پارچه می انداختید. اینک با استفاده از کاسه یا سطل بخش‌های دیگری از مهارت‌های حل مساله را تقویت می‌کنید. یک پارچه با کشیدن از روی وسیله دور می‌شد اما یک سطل چگونه؟ اگر کودکتان نمی‌داند کجا دنبال وسیله‌اش بگردد به او نشان بدهید که وسیله زیر کاسه است و طریقه دسترسی به آنرا به کودک نشان دهید. به زودی او قادر خواهد بود که به آنها برسد.

اگر کودک شما سینه خیز می‌رود، اسباب بازی مورد علاقه‌اش را چند گام دورتر بگذارید اگر می‌ایستد آنرا روی مبل بگذارید تا برای رسیدن به آن مجبور به برطرف کردن موانع شود.

فرصت اکتشاف مکان‌های جدید را به او بدهید.

مکان جدید می‌تواند یک اتاق تازه، داخل یک کمد و یا یک محیط جدید بیرون از منزل باشد . هر محیط جدیدی را به کودک معرفی کنید و بدانید که تجربه  راه مهمی در تقویت مهارت‌های شناختی گروه سنی ۹-۶ ماه است.

وقتی با کودکتان به پیاده روی می‌روید با او حرف بزنید. از چیزهایی که می‌بینید به او بگویید این کار به یادگیری لغات تازه کمک می‌کند. در این سن کودک شروع به فهم کلمات کرده و مهم است که فرصت یادگیری به کودکانمان با نامگذاری هر چیز که او می‌بیند بدهیم.

اجازه بدهیم که در اطراف سینه خیز کرده و جاهای جدید را کشف کرده و مهارت‌های  حل مساله‌اش را برای ورود به قلمرو جدید استفاده کند. همیشه مطمئن باشید که در کنار کودکتان و مراقب او هستید و اطمینان حاصل کنید محیط حدیدی را که تجربه می‌کند از نظر شما برای یک کودک ایمن است. اکنون دیگر این خانه،‌ خانه شما محسوب نمی‌شود! این خانه متعلق به کودک است و قبل از هر چیز باید برای یک کودک ایمن شده باشد.

 

بازی رشد مهارتهای شناختی کودکان شش تا نه ماه

 

 از طریق بازی به او ‌آموزش دهید.

زمان بازی بهترین زمان برای کسب مهارت‌های شناختی است. وقتی که اسباب بازی جدیدی را به کودکتان معرفی می‌کنید به او درباره نحوه بازی با آن هم بگویید.

به کودک یاد بدهید طریقه باز و بسته کردن درها چگونه است و اینکه چطور خداحافظی یا «بای بای» کند. با او بازی دالی را انجام دهید تا دالی کردن را بیاموزد. کودک شما  از طریق تقلید کردن در بازی  یاد می‌گیرد. تقلید مفهوم مهمی برای کسب هر مهارتی در کودکان است. به کودکتان نشان دهید که چگونه لیوان‌های بازی یا معکبهای پارچه‌ایش را روی هم بچیند و بعد آنها را پایین بریزد.

به کودکتان یاد بدهید که چگونه صفحات کتاب را ورق بزند و آنچه را که شما می‌گویید و او می‌بیند را نوازش کند. نام گذاری اسامی تصاویری که برای آنها جذاب است به یاد گرفتن لغات کمک می‌کند.

حالا زمانی است که اگر احساس کردید کودکتان از اسباب بازی‌های قبلی خسته شده وسیله تازه‌ای برای کشف  در اختیارش بگذارید. اسباب بازی‌های صدا‌دار می‌تواند یکی از آنها باشد. سعی کنید در انتخاب اسباب بازی کمترین تعداد آنها را با بیشترین کارکردها برای کودک تهیه کنید.

نکته:

مهمترین نکته در این گروه سنی ایمن بودن منزل شما برای کودکتان است. در این گروه سنی بچه ها قادرند با سرعت به هر آنچه که می‌خواهند برسند و پیش از آنکه متوجه شوید آنها به زودی راه خواهند رفت و به همه وسایل دسترسی خواهند داشت.  این زمان شما باید منزلتان را از نظر ایمنی بررسی کرده باشید. از محکم بودن مکان تلویزیون مطمئن شوید. لبه‌های تیز میز و صندلی‌ها را بپوشانید. اشیاء لرزان روی میزها را جمع آوری کنید. از محافظ برای پریزهای برق استفاده کنید.  گیاهان خانگی، نوارهای آویز پرده‌ها، اسباب بازی دیگر خواهر و برادران و حیوانات خانگی را از دسترس کودک دور نگهدارید. نسبت به بسته بودن در حمام و توالت مطمئن شوید و اگر منزل شما پله دارد حتما از محافظ استفاده کنید.

این مطلب برگرفته از سایت مشاوره والدینی به مادران است.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *