Search
Close this search box.

بازداری پاسخ چیست

بازداری پاسخ چیست؟

بازداری پاسخ به ساده ترین زبان یعنی مهارتی که ذهن را کنترل می کند. بازداری پاسخ یک مهارت شناختی است که به ما کمک می‌کند تا در مواقع چالش‌برانگیز، عقلانیت خود را حفظ کنیم. این مهارت، وقتی که با شرایط دشوار یا تنش‌آور روبرو می‌شویم، ما را از واکنش‌های ناخودآگاه کنترل می‌کند. در واقع کنترل خودمان در شرایط و موقعیتهای ناخوشایند است. به جای اینکه همانطور که إحساس می کنیم واکنش نشان دهیم، بازداری پاسخ یعنی کمی توقف کنیم و فکر کنیم که چطور بهترین واکنش را نشان دهیم.

چرا بازداری پاسخ مهم است؟

در زندگی روزمره، ممکن است با مواقعی مواجه شویم که نیاز به کنترل احساسات و واکنش‌های ناخودآگاه داریم. بازداری پاسخ به ما کمک می‌کند تا قبل از انجام یک عکس‌العمل ناخودآگاه، فکر کنیم و عمدی واکنش دهیم. این مهارت به ما این اختیار را می‌دهد که در مواجهه با مشکلات، بهترین تصمیمات را بگیریم یا اینکه مواقع دشوار، با خودمان بهتر کنار بیاییم و تصمیماتمان را با عقلانیت بگیریم.

 

بازداری پاسخ یک مهارت شناختی کلیدی است که ما را در مواجهه با چالش‌های زندگی یاری می‌دهد. با یادگیری این مهارت، قدرت کنترل بیشتری بر ذهن و واکنش‌های خود پیدا خواهیم کرد. آن را می‌توان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء روابط اجتماعی در نظر گرفت.

در این جا مثالهایی از بازداری پاسخ در زندگی روزمره می آوریم که شاید به ما در درک معنای آن بیشتر کمک کند:

مثال اول:

فرض کنید که کودک شما به طور ناگهانی عصبانی می شود و شروع به گریه و داد و بیداد می کند به طوریکه شما نیز در این میان عصبانی و کلافه می شوید. میتوانیم با صدای بلند و تهدید کودک را به اتاقش بفرستیم یا اینکه او را کتک بزنیم… اما بازداری پاسخ در این میان چه می کند. شما آرام می مانید و از کودک سوال می کنید که چه اتفاقی افتاده. با شنیدن حرفهای او، تا حد امکان واکنش احساساتی نشان نمی دهید و به دنبال حل مساله می گردید.

مثال دوم:

روز شلوغی داشته‌اید،  مهمان دارید وساعت آمدن مهمانها نزدیک است و  کارها به هم ریخته به نظر می‌آید. همزمان با تماس تلفن، کودک شما هم نیاز به کمک دارد. راه حل ساده این است که فریاد بکشید و به دیگران نشان دهید که چقدر خسته و کلافه اید تا شاید شما را درک کنند. اما با شروع داد و اعتراض شما صدای اعتراضهای دیگران نیز همزمان شنیده می شود. اما وقتی بازداری پاسخ  قبلا تمرین شده شما نفس عمیقی می کشید و به خودتان یادآوری می کنید که آرام باقی بمانید تا موقعیت بدتر نشود. سعی می کنید اولویتها را بررسی کنید و بر أساس آن پیش بروید.

مثال سوم:

در جمعی حضور دارید و کسی درباره فرزند شما و نحوه تربیتتان نظر بدی می دهد. إحساس ما در این لحظه حس سرخوردگی، ناراحتی، حس فشار اجتماعی و رد شدگی است. میتوانید واکنش تندی نشان دهید و به فردی که درباره شما نظر داده یادآوری کنید که تربیت خودش هم چندان چنگی به دل نمی زند….اما دست نگهدارید. با بازداری پاسخ شما چه می کنید.

شما آرام باقی می مانید و به جای واکنش عصبانیت، سعی میکنید که توضیحات خود را با احترام به اشتراک  بگذارید و به اشتباهات احتمالی در نظر فرد اشاره میکنید و به جای پرداختن به احساسات منفی به دنبال راه حل می گردید.

مثال چهارم:

وقت شما بسیار کم است. نتوانسته اید با کودکتان به اندازه کافی وقت بگذرانید و دایما او را مقابل تلویزیون نشانده اید تا بتوانید به کارهای خود برسید. شما خودتان را برای نداشتن وقت سرزنش می کنید و إحساس والد بد بودن را دارید. اما با بازداری پاسخ تمرین شده شما به جای پرداختن به إحساس گناه، به راه حلها فکر می کنید. اینکه وقتی که برایتان ممکن شد برای کودکتان وقت کافی و با کیفیت بگذارید. یا اینکه در میان کارها برنامه های مشترکی که امکان مشارکت کودک نیز هست را ایجاد می کنید تا ارتباط نزدیکتری با کودکتان داشته باشید.

ما به عنوان بزرگسالان مثالهای بیشماری در زندگی داریم که با آن مواجهه هستیم و برای رفع هر کدام از آنها از بازداری پاسخ نیز کمک میگیریم.

اما کودک ما چگونه از مهارت بازداری پاسخ کمک میگیرد؟

اگر کودک ما بازداری پاسخ را تمرین کرده باشد چگونه به موقعیتهای مختلف پاسخ می دهد. بیایید چند مثال از دنیای کودکان را با هم مرور کنیم.

فرض کنیم کودک شما در مدرسه از دوستش  عصبانی شده است. وقتی که عصبانی هستیم خیلی ساده میتواند این عصبانیت به یک زد و خورد و یا حتی پرخاشگری منجر شود. اما وقتی کودک ما بازداری پاسخ را تمرین کرده باشد به جای واکنش ناخوشایند به دیگران از آنچه او را عصبانی کرده حرف می زند. سعی میکند احساسات خود را بازگو کند تا به دیگران نشان دهد که چگونه میتوانند به او کمک کنند. یا اینکه از یک بزرگتر کمک بگیرد.

مثال ساده تر دعوای بچه ها با هم در حین بازی است. معمولترین مشکلی ک هبا آن مواجه هستیم. راه معمول کودکان، جدال با هم و در نهایت پیروزی یک سمت و شکست سمت دیگر است. اما راه حل پیشرفته تر با کمک تمرین بازداری پاسخ یک کار گروهی یا کمک گرفتن از یک فرد دیگر به عنوان مشاور برای حل و فصل مشکل است تا هر دو طرف راضی باشند.

تا اینجا با این مثالها هم معنی بازداری پاسخ را فهمیدیم و هم مثالهایی ملموس از آن را در زندگی خود مرور کردیم. اما اکنون به عنوان والدین مشتاق برای تمرین این مهارت چه باید بکنیم؟

چطور میتوان مهارت بازداری پاسخ را در کودکان تقویت کرد؟

تشویق کودکان به بیان احساساتشان:

کودکان باید بدانند که چه احساساتی دارند و اینکه این احساسات طبیعی هستند. گفتگو درباره احساساتشان با شما به آنها در شناخت احساسات و درک خودشان در هر موقعیت کمک میکند. از طرف دیگر شناخت هیجانات و احساسات دیگران و تفکیک بین احساسات نیز به آنها دید بهتری برای واکنش صحیح میدهد.

آموزش تنفس عمیق:

وقتی کودک برای کنترل احساساتش در شرایط هیجانی تکنیکهای آرام سازی بدن و تنفس عمیق را آموخته باشد در لحظات حساس قادر هست از  آموخته های خود برای کنترل بهتر کمک بگیرد. تکنیکهای تنفس عمیق و آرام سازی به کودک کمک می کند که در شرایط مختلف ابتدا خودش را آرام کرده و سپس به موقعیت واکنش نشان دهد. این کار باعث می شود از انجام اعمال شتاب زده و غیر عمدی جلوگیری شود.

کمک گرفتن از بازیها:

 بازیهای فراوانی وجود دارند که در آنها کودک می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مهارت بازداری پاسخ را فرا بگیرد. بازیها از آنجا که برای بچه ها جذابند کمک خوبی برای تمرین این مهارت محسوب می شوند. در سایت دالی شما بازیهای فراوانی با هدف تمرین مهارت بازداری پاسخ را میتوانید بیابید.

آموختن شیوه های حل مساله:

یادگیری این شیوه ها از طریق فعالیتهای تعاملی، گفتگو با دیگران، خواندن کتابهای مرتبط و یا شبیه سازی موقعیت امکان پذیر است. وقتی کودکان در شرایط عادی موقعیتی خاص را شبیه سازی کرده و بازی می کنند یا درباره شیوه‌های مختلف پاسخ به یک مساله  و نتایج استفاده از هر کدام از آن شیوه ها با هم گفتگو می کنند قادرند در زمانهای بحران از این شیوه ها در حل مسائل خود نیز کمک بگیرند.

الگوگیری از والدین:

خود ما بهترین مدل برای کودکان در جهت استفاده از مهارت بازداری پاسخ در موقعیتهای مختلف هستیم . اگر کودک ما شاهد باشد که ما نیز در شرایط واقعی زندگی سعی میکنیم از شیوه های آرام سازی، بازی و حل مساله کمک بگیریم او نیز یاد می گیرد که در شرایطی که با آن روبه روست بهترین واکنش را از خود نشان دهد.

آخرین و مهمترین نکته:

و آخرین نکته این  است که وقتی کودک شما با مهارت بازداری پاسخ به خوبی در یک موقعیت واکنش نشان میدهد فراموش نکنید آنچه این رفتار را تثبیت می کند و او را وامیدارد که مجددا از شیوه های بهتر کمک بگیرد تشویقهای شماست. تشویق های مثبت و درست انگیزه ای برای بهبود و تقویت این مهارتها در کودک شما فراهم می کند.

 

در صورتی که تمایل دارید مطالب بیشتری بخوانید به بخش نکته روز مراجعه کنید. 

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *