Search
Close this search box.

بازی‌های زبانی۱… تشویق کودک به گفتن

بازیهای زبانی، شروع حرف زدن کودک
زبان و حرف زدن کودک مثل هر توانمندی دیگر او مسیری طولانی را طی می‌کند. اما این مسیر نسبت به دیگر توانمندی‌های کودک به ظرافت‌ها و پیگیری بیشتری برای بروز و تقویت نیازمند است. زبان با مهارت‌های اجتماعی- هیجانی و ارتباطی کودک مرتبط است. اولین نشانه‌های ارتباط برقرار کردن کودک با اجتماع اطرافش نگاه کردن و لبخند زدن و بعد اشاره کردن است.

کودکان از سه ماهگی غان و غون کردن را شروع می‌کنند. کودک با این کار علاوه بر سرگرم کردن خودش، اولین گام‌های زبانی را بر‌می‌دارد. زمانی که متوجه غان و غون کردن کودک شدید به او توجه کامل کرده و او را تشویق کنید تا بیشتر به این کار ادامه دهد. در طی روز با او گفتگو کنید. درباره آنچه که انجام می‌دهید با او حرف بزنید و نام اشیا آشنا را برایش تکرار کنید.

چهار تا هفت ماهگی کودک به شدت به تن صدای شما به خصوص وقتی به او اخطار می‌دهید که کاری را نکند حساس است. او همینطور اسمش را می‌شناسد و وقتی نامش را صدا می‌کنید به سمت شما می‌چرخد و به شما نگاه می‌کند. پس از این سن کودک رابطه بین اسامی و اشیا و یا افراد را درک می‌کند. می‌داند وقتی شما کلمه آشنایی را به کار می‌برید منظورتان دقیقا چیست؟

کودک در تعامل با شما در حال رشد و نمو است. بنابراین بازی‌های تعاملی با شما برای هر کاری که با او انجام می‌دهید برای رشد توانمندی‌های او بسیار عالی است.

بازی‌های زبانی

کلمات و صداهایی را که کودک می‌گوید، تکرار کنید هر چند این کلمات و صداها لزوما کلام معنا دار نیستند. مثلا ممکن است بگوید ددبو… آآآآآآآ….. آدادابا…با این حال آن را تکرار کنید تا مهارت‌های ارتباطی کودک تشویق شود هر بار پس از تکرار کلمات و صداهای کودک منتظر بمانید تا پاسخ او را برای کاری که انجام دادید ببینید. شما نیز صداها و آواهایی را تولید کنید و منتظر بمانید تا کودک به شما پاسخ دهد.

هر روز با هم شعر و آوازهای ساده و کودکانه بخوانید. نام  اشیا و عکس‌های کتاب‌ها و هر آنچه که دراطرافتان است را بگویید.

بین ۶ تا ۱۲ ماهگی سن شروع قرار دادن صداها در کنار هم  است. کودک صداهایی شبیه دادا- بابا ….و غیره را تولید می‌کند. یکی از بازی‌های زبانی مناسب تلاش برای تکرار و گسترش دادن صداها به اشیاء و وسایل برای معنا دار کردن آواهاست. مثلا وقتی کودک تکرار می‌کند دادا… و دستش را در هوا باز و بسته می‌کند با توجه به موقعیت به او بگویید تو شیر بیشتری میخواهی؟؟؟ این کار به تقویت رابطه بین آواها و شکل گرفتن زبان کمک می‌کند.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *