Search
Close this search box.

بازی جغجغه رنگ

بازی جغجغه رنگ
برای بازی جغجغه رنگ به دو بطری نوشابه خالی یا بطری آب، چند مهره با رنگهای متفاوت و کمی چسب برق احتیاج دارید. چند مهره را داخل یکی از بطریهای خالی بریزید. سر بطری دیگر را طوری روی بطری اول قرار دهید که کاملا بر هم قرار گیرند. حالا با چسب برق دو دهانه بطری را به هم چسبانده و محکم کنید. وسیله بازی شما آماده است. از بچه های کوچکتر بخواهید با حرکت دادن بطریها، مهره ها را از یک سمت به سمت دیگر بطری هدایت کنند این کار به تقویت عضلات دست و نیز هماهنگی چشم و دست کمک می‌کند. برای بچه های بزرگتر از پنج سال از آنها بخواهید که بطری را طوری حرکت دهند که رنگها از هم جدا شده و هر رنگ در یک سمت بطری قرار گیرد. بازی جغجغه رنگ با هدف تقویت عضلات دست کودک، تقویت هماهنگی چشم و دست، دقت و توجه، برنامه ریزی برای کودکان سه تا نود سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی جغجغه رنگ

برای بچه های بزرگتر از پنج سال:

کودک باید با تکان دادن بطری به حالت افقی و کنترل حرکات مهره ها و هدایت آنها به سمت دهانه بطریها، کاری کند که رنگها از هم جدا شده و هر رنگ در یک سوی بطری قرار گیرند. برای مثال اگر شما دو مهره سبز و زرد در داخل بطری اول ریخته اید در نهایت باید هر رنگ در یک سوی بطری قرار گیرد. برای کودکان پنج ساله تعداد مهره ها را کم انتخاب کنید(۱۰ مهره ا ز هر رنگ پنج عدد). این کار به کودک کمک می کند تا تجربه موفقی داشته باشد. هر چه کودک بزرگتر است میتوان تعداد مهره ها را بیشتر کرد.

میتوانید در صورت تمایل به ایجاد هیجان بیشتر بازی را به صورت زمان بندی انجام دهید. یعنی به هر کودک مدت زمان کوتاهی مثلا یک دقیقه فرصت دهید تا هر چه میتواند تعداد بیشتری از رنگها را از هم جدا کند.

از آنجا که این بازی به جا و فضای خاصی احتیاج ندارد و فعالیت آرامی محسوب می شود (به جز صدای مهره ها البته!) میتواند برای قبل از ساعت خواب کودکان نیز مناسب باشد.

بازی جغجغه رنگ برای بچه‌های سه ساله:

بهتر است برای این کودکان بطریهای دو لیتری نوشابه را انتخاب کنید. در داخل یکی از بطریها مقداری نخود و لوبیا بریزید و این مقدار باید یک پنجم یکی از بطریهای را پر کند. مثل قبل دهانه دو بطری را روی هم گذاشته و با چسب برق کاملا محکم کنید. حالا از کودک بخواهید کاری کند که محتویات یک سمت را به سمت دیگر منتقل کند. کودک باید برای زمانهایی که نخود و لوبیا در دهانه گیر کرده اند و حرکتی نمی‌کنند راه حلی بیاندیشد. اجازه دهید که خودش با آزمون و خطا راه حلی برای رفع مشکل و راندن محتویات یک بخش به بخش دیگر بیابد.

نکته:

بعضی از بطریهای نوشیدنی که ته گرد بزرگتر و گردن کوتاهتری دارند برای بازی مناسبتر هستند. در صورتی که از این بطریها در اختیار داشتید میتوانید وسیله را با آن بسازید.

این وسیله از آنجا که اشیاء کوچکی در درونش دارد میتواند برای کودکان کوچکتر خطرناک باشد .چون احتمال باز شدن چسب و ریختن مهره ها وجود دارد.

مطمئن باشید که دو بطری کاملا خشک هستند. چون گاهی وجود مقداری نم در داخل بطری کار حرکت مهره‌ها را با اشکال مواجه می کند.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *