Search
Close this search box.

بازی پشت نویسی

بازی پشت نویسی با هدف تقویت توجه و تمرکز کودک پنج تا هشت سال طراحی شده
بازی پشت نویسی هم مثل بازی کارتهای برجسته از جمله فعالیتهایی است که به تقویت تمرکز کودکان کمک می کند. این بازی به هیچ وسیله خاصی احتیاج ندارد و تنها حضور شما و کودک برای بازی کافی است. روی پشت کودک با دست یک نقاشی بکشید و از او بخواهید طرحی را که کشیده اید برای شما ترسیم کند. بازی پشت نویسی با هدف تقویت توجه و تمرکز، ‌تقویت حافظه کاری، تقویت تجسم فضایی و تقویت حواس برای کودک پنج تا هشت سال طراحی شده است. در صورتی که کودک شما در تمرکز مشکل دارد میتوان این بازی را با بچه های بالاتر از هشت سال نیز انجام داد.

بخش تکمیلی بازی پشت نویسی:

برای بازی پشت نویسی روی دیوار یک برگه سفید بچسبانید و به کودک یک ماژیک و یا مداد بدهید. اگر تخته وایت برد دارید از همان استفاده کنید.

از کودک بخواهید رو به تخته بایستد و منتظر لمس پشتش با دست شما باشد. روی پشت کودک یک شکل ساده بکشید. با یک خط صاف شروع کنید. بهتر است به کودک بخصوص کودکی که تمرکز پایینی دارد زمان شروع و پایان کارتان را اعلام کنید. مثلا بگویید « آماده باش میخوام شروع کنم». سپس از کودک بخواهید با ماژیک روی برگه چیزی که شما روی پشتش کشیده‌اید را بکشد.

بعد از یک خط صاف میتوانید چند خط صاف، چند خط موجدار،‌مربع،‌دایره و اشکال ساده و سپس شکلهایی مثل قلب، ستاره،‌بیضی و … را به بازی اضافه کرد.

برای کودکانی که وارد مدرسه شده اند میتوانید از شکل حروف نیز برای این بازی استفاده کنید. در این صورت کودک میتواند به جای ترسیم آن روی کاغذ، صدای آن حرف را اعلام کند.

اگر قبلا بازی کارت‌های برجسته را انجام داده‌اید میتوانید از کارتهای آن نیز به عنوان بخشی از بازی استفاده کنید. چند کارت مقابل کودک بگذارید و سپس یکی از کارتها را روی پشت کودک بکشید و از او بخواهید که کارتی که شما روی پشتش کشیده اید را انتخاب کند.

نکته:

در صورتی که کودک شما مشکل در تمرکز دارد میتوانید کار را پله پله انجام دهید. مثلا بخشی از شکل را بکشید و اجازه دهید تا کودک آنچه احساس کرده را ترسیم کند و سپس شما نقاشی را روی پشت کودک ادامه دهید. برای این کار باید به کودک بگویید در چند گام قرار است نقاشی را بکشید. و هر بار بدون برداشتن دستتان از روی پشت کودک از او بخواهید مرحله تمام شده را روی کاغذ بکشد و سپس بخش بعدی را از همان نقطه ترسیم کنید. این کار به نگهداری طولانی مدت تمرکز کودک کمک کرده و به مرور قادر خواهد شد تا توجهش را روی کل یک شکل حفظ کند.

از ترسیم شکلهای پیچیده و پیچ در پیچ خود داری کنید.

اگر کودک شما بیش از اندازه حساس و یا از شکست به شدت ناامید می شود و یا دائما می گوید که نمی داند، از مدل پله پله برای انجام بازی استفاده کنید تا موفقیت را زودتر حس کرده و همراهی او با شما بیشتر شود.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *