Search
Close this search box.

گفتن شب بخیر به همه و همه چیز… آموزش خوابیدن به کودکان

شب بخیراعلام ساعت خواب
راستی چگونه باید کودک را خواباند و یا به او گفت که به ساعت خوابش نزدیک می شود؟ چگونه خوابیدن را بدون جنجال و گریه های هر شب انجام دهیم. چه کنیم که کودک سر ساعت مورد نظرمان بخوابد؟ بهترین روش برای خواباندن کودک چیست؟ راهکار ساده برای خواباندن کودک کدام است؟

 

اینها بخشی از سوالات والدین بخصوص مادران در خصوص ساعت خواب و آموزش خوابیدن به کودک است. یک راه ساده استفاده از روتین‌های خواب برای کودکان است. کودکان با روتین‌ها یاد می‌گیرند که آنچه پس از کاری خواهد آمد را پیش بینی کنند و برای آن آماده شوند. بازی شب بخیر گفتن یکی از این روتینهای ساده ولی کاربردی است که به کودک شما آموزش می‌دهد وقت خواب فرا رسیده است.

بازی شب بخیر گفتن به همه و همه چیز با هدف تقویت قدرت پیش بینی، آمادگی برای جدایی، یادگیری خداحافظی و تقویت مهارت زبان آموزی کودک زیر یک سال تا دو سال طراحی شده است. 

 

بخش تکمیلی بازی شب بخیر گفتن به همه و همه چیز:

یکی از روتین‌های خواب شب بخیر گفتن است. این کار به کودک اعلام می‌کند که به ساعت خوابش نزدیک می‌شود. در عین حال شب بخیر گفتن نوعی خداحافظی نیز هست *** که به کودک یاد‌آوری می‌کند با کسی یا چیزی که خداحافظی می‌کند دوباره آن را خواهد دید. (خداحافظی با ترک ناگهانی فرق دارد. ترک ناگهانی برای کودک اضطراب و نگرانی به همراه می‌آورد و جدایی در دفعات بعدی را سخت تر می‌کند اما خداحافظی و تایید دیدار دوباره به کودک، آرامش داده و انتظار بازگشت را آموزش می‌دهد). 

وقتی به ساعت خواب کودک نزدیک می شوید اعلام کنید که خب حالا وقت شب بخیر است. از افرادی که در منزل حاضرند شروع کنید. مثلا بابا، مامان، برادر یا خواهر… از زبان کودک به مامان می‌گیم شب بخیر مامان، من دیگه وقت خوابمه… باید برم بخوابم… فردا بازم می­‌بینمت، دوست دارم. و به همین نحو از تک تک افراد خداحافظی می‌کنیم. می‌توان به عکس پدربزرگ یا مادربزرگ نیز شب بخیر گفت. می‌توان از عروسک‌ها و وسایل بازی کودک نیز برای شب بخیر گفتن استفاده کرد. شب بخیر گفتن و گفتن کلماتی نظیر آنچه به مادر گفته شد باعث می‌شود که کودک برای یک جدایی موقت آماده شود و از دور شدن از آغوش خانواده و خوابیدن ناراحت نشود. این شب بخیر گفتن به همه چیز حتی می­‌تواند شامل تشک و پتوی کودک نیز باشد. ضمن اینکه کودک برای خواب آماده می‌شود مهارت زبان آموزی او نیز تقویت می‌شود. 

هر شب وقتی به ساعت خواب نزدیک می شوید همین روال را تکرار و تمرین کنید. کودک به مرور یاد میگیرد که خودش در زمان خواب با بقیه افراد خانواده «بای بای» کرده و به سمت اتاق خواب حرکت کند. شب بخیر گفتن را در اتاق خواب نیز با آنچه در اطراف وجود دارد ادامه دهید و سپس کودک را برای خواب آماده کنید. پوشیدن یک لباس خواب گرم و راحت، تعویض پوشک و گفتن قصه یا نوازش کودک و یا یک بازی آرام، بدن کودک را در حالت آرامش قرار داده و او را برای خواب آماده می کند. مهمترین اتفاقی که در این بازی برای کودک  می‌افتد  رسیدن به این درک است که پس از گفتن شب بخیر زمان خواب فرا می‌رسد به این طریق می‌توان کودک را به سمت ساعت خواب مشخص سوق داد و نیازی نیست هر شب او را با گریه به اتاق خواب ببریم.

نکته مهم دیگر این است که دیگر افراد خانواده نیز متوجه زمان خواب کودک می‌شوند و تلاش می‌کنند تا فضای آرامتری را ایجاد کنند تا زحمت خواباندن کودک به حداقل برسد. 

توصیه می شود حتی اگر تا کنون کودکتان را با این روال نخوابانده‌اید و به نظرتان عجیب می رسد این راهکار را به مدت دو هفته امتحان کنید.

***(کودکان وقتی به هشت ماهگی نزدیک می‌شوند کم کم از رفتن مادر بشدت بی تابی کرده و حتی حاضر نیستند لحظه‌ای بدون مادر سر کنند. این امر تا حدی شدید می‌شود که اکثر مادران گلایه دارند که حتی تا دستشویی هم نمی‌توانند بروند. تمرین خداحافظی کردن و بازی دالی از جمله کارهایی است که به کمتر شدن اضطراب جدایی کمک می کند.)

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *