Search
Close this search box.

نظم یا بی نظمی؟

به این عکس خوب نگاه کنید. شلوغ و بهم ریخته با کلی وسایل ریز و کوچک که شما را به یاد مادرش می اندازدکه باید این بهم ریختگی ها را جمع کند. این در نگاه اول درست به نظر می رسد. اما در نگاه دقیق تر آیا می‌توانید نظمی را در این بی نظمی ببینید؟ عکس اصلی را با دقت بیشتری نگاه کنیم.

 

ساخته های خمیری، ماشینها و وسایل نقلیه کوچک، وسایل پزشکی و طبابت، لگوها (که خود دو دسته شده‌اند. آنها که از ترکیب بیشتر از دو قطعه لگو درست شده اند و آنها که تنها هستند)، ابزار و وسایل کار و وسایل آهن ربایی در اطراف میز چیده شده اند.

 

یک ساعت کار صرف این چیدمان به ظاهر نامنظم شده است. کودک من با حوصله و صرف وقت تک تک اجزا را در حالی که به نظر می آمد دارد روی میز را شلوغ می کند، چید. چیدمان، دسته بندی و مرتب سازی مهارت مهمی برای کودکان است.

اما چیدمان یا دسته بندی چه فایده ای دارد؟

فعالیتهای مرتب کردن و چیدمان برای آموزش برنامه ریزی به کودک در آینده استفاده می شوند.

 

این فعالیتها تمرینات ذهنی مناسبی برای کودکان هستند. قدرت دسته بندی کردن و طبقه بندی اشیاء بر اساس ویژگیهای مختلف را به کودک می دهد و دید او را به دیدن اشیاء از زوایا و جنبه های مختلف پرورش میدهد.

این فعالیتها کودک را منظم و مسئولیت پذیر رشد می دهد.

و در نهایت این چیدمانها نقطه شروع یادگیری مهارتهای ریاضی هستند. از همین نقطه است که کودک درکی از رابطه بین اشیاء، شباهتها و تفاوتها را بدست می آورد و حتی می توان گفت پایه های اولیه خلاقیت را نیز تمرین میدهد.

 

اما چه کنیم که این مهارتها را تمرین بدهیم؟

اول از همه اینکه مقابل این فعالیت و کار بچه ها قرار نگیریم. اگر امروز چیدمان بزرگی روی میز انجام داده به سرعت آن را جمع آوری نکنیم. به جزییات آنچه انجام داده دقت کنیم و توجه او را مجددا به نوع دسته بندیش جلب کنیم.

اشیاء متفاوت دیگری در اختیارش قرار دهیم تا ببینید که چگونه آنها را در نظم فعلی جا میدهد. از کودکان بزرگتر می توان پرسید چرا یک وسیله را در یک دسته خاص قرار داده است تا به قالبهای ذهنی‌اش دست یافت.

چه فعالیتهای دیگری را میتوان برای رشد این مهارت استفاده کرد؟‌

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *