Search
Close this search box.

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟

انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد اجازه می‌دهد تا در مواجهه با وضعیت‌های جدید، با تغییرات مثبت برخورد کنند و از تجربیات منفی درس بگیرند.

انعطاف پذیری شناختی یعنی آموزش به ذهن
برای تطابق با تغییرات زندگی.

چرا انعطاف پذیری شناختی مهم است؟

 انعطاف پذیری شناختی  افراد را به سمت مواجهه با تغییرات و شرایط جدید هدایت می کند. و از رفتار به شیوه گذشته جلوگیری می کند. به ما اجازه می دهد تا با استرسهای زندگی بهتر کنار بیاییم و با واکنش مثبت به موقعیتهای چالش برانگیز نگاه کنیم. این توانمندی به ما کمک میکند تا بتوانیم از تجربیات خود یاد بگیریم و از زوایای دیگری یک مساله را ببینیم و به آن بیاندیشیم.

انعطاف پذیری شناختی را چگونه تقویت کنیم؟

از طریق بازی میتوان به ساده ترین شکل ممکن این مهارت را تمرین کرد. بازیهایی که با این هدف طراحی شده اند به خوبی این مهارت را در ما تمرین می دهند. با جستجو در سایت دالی میتوانید بازیهای متفاوتی را برای تمرین مهارت انعطاف پذیری شناختی بیابید.

سعی کنیم با تغییرات جدید مواجه شویم. این تغییر میتواند از استفاده از دست مخالف برای مسواک زدن تا تغییر و عبور از یک مسیر جدید برای رسیدن به یک مقصد همیشگی تا شرایط و موقعیتهای متغییر در زندگیمان مثل ورود به یک محیط کار جدید یا کار با یک ابزار متفاوت باشد. مواجهه ما با تغییرات جدید مهارتهای حل مساله را در ما تمرین می دهد. این یادگیریهای به ما کمک می کنند در شرایط پر چالش به شکل موثرتری عمل کنیم. 

مزایای تمرین مهارت انعطاف پذیری شناختی در زندگی :

زندگی اجتماعی بهتر

افراد انعطاف‌پذیر، در ارتباط با دیگران به شکل بهتری عمل می‌کنند و به سرعت در مواجهه با مسائل ارتباطی پیشرفت می‌کنند.

افزایش اثربخشی در کار

انعطاف‌پذیری شناختی باعث می‌شود فرد بهتر بتواند با تغییرات در محیط کار خود سازگار شود و در مواجهه با وظایف جدید مؤثرتر عمل کند

کاهش اضطراب و استرس

توانایی مقابله با تغییرات و استرس‌ها به عنوان یک جنبه اصلی از انعطاف‌پذیری، باعث کاهش اضطراب و استرس در زندگی روزمره می‌شود.

با تقویت انعطاف‌پذیری شناختی، افراد می‌توانند زندگی خود را با آرامش و مؤثرتر مدیریت کنند و در مواجهه با چالش‌ها، بهترین واکنش‌ها را انتخاب کنند. در صورتی که تمایل دارید مطالب بیشتری در این باره بخوانید میتوانید به مطلب بازداری پاسخ چیست، بازیهای شناختی و حافظه کاری، بازیهای شناختی و کارکردهای اجرایی و بازی شناختی چیست مراجعه نمایید. 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *